oefeningen met een stick en wat andere probleempjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

oefeningen met een stick en wat andere probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:16

Hallo,

Ik ben net een beetje begonnen met grondwerk.
Ik loop tegen meerdere problemen aan. Misschien heeft iemand goede tips en/of oefeningen

Het paard vind de stick eng. Eraan snuffelen is geen probleem maar als je deze tegen zijn lichaam legt dat vind hij echt helemaal niks en de stick bewegen dan gaat het paard in zijn achteruit.
Ik hou de stick dan wel stil op zijn lichaam.
De stick ligt dan tegen zijn hals en benen ook eens geprobeerd vind hij ook niks. De rest van zijn lichaam nog niet geprobeerd.

Hoe los je dit op? Blijven oefenen, oefenen, oefenen? Of kan ik ook iets verkeerds doen?

Over zeil heen lopen bv geen probleem, wijken voor druk ook geen probleem.

Wel is het bv zo als ik de stal uit loop en ik wil hem stil zetten dan wil hij toch doorlopen.
Hij is dan een drammerd.

De spoorlijn over vind hij sinds kort ook eng. (er is wel tegen mij gezegd dat je paard stroom kan krijgen door de rails)

Buitenrijden was zowiezo best spannend voor hem dus veel gewandeld en van alles aan laten tikken. Traject van maanden geweest.
Daarna het buitenrijden opgebouwd steeds verder van stal af. Het liefst ging hij de terugweg in volle draf weer terug naar stal.
Nu kunnnen we al met lange teugel terug stappen wel in een hoog tempo.

De heenweg wil hij wel altijd een paar keer omdraaien naar huis.
Ik probeer hem af te leiden met tempo wisselingen en sla ommen en gebroken lijnen rijden.
Maar relax op buitenrit gaan zou heerlijk zijn vooral met dit mooie weer dat je niet meer afhankelijk bent van anderen. Gewoon lekker samen het bos in.
Omdat het paard nu 20 jaar is wil ik toch meer en langere buitenritten rijden en moeten we ook over het spoor. (ipv bakwerk)
Ook eerst met andere paarden voorop gedaan en we zijn 3x alleen geweest over het spoor.
Tot een paar weken terug hij wil er niet overheen ook niet als ik er naast loop.
Hij verstijft en gaat in zijn achteruit.
Met een paard voorop wilde hij van het weekend wel alleen niet meer geprobeerd.

Verder omdat ik nog niet heel goed thuis ben in het grondwerk zoek ik nog leuke en goede oefeningen voor ons.
Iemand tips?

Groetjes

Linnie050

Re: oefeningen met een stick en wat andere probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:08

Niemand?

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:37

Het werken met de stick is een van de begin oefeningen qua grondwerk. Wat ik doe als een paard de stick eng vind hou ik de stick tegen het paard aan bijvoorbeeld eerst tegen de rug, en het paard loopt er voor weg hou ik de stick tegen het paard aan totdat het paard stopt met weglopen en stil staat,als je paard dan stil staat haal je meteen de stick van de rug af zo begrijpt je paard dat als die stil blijft staan dat er niks gebeurd, en wordt beloond met dat de stick van zijn rug weer wordt afgehaald.

Als je paard zo dramt en over je heen wilt lopen is dat een teken dat je paard jou niet als leider respecteert op de grond en heel dominant doet. In een wilde kudde loopt een merrie toch ook niet zomaar over de leidende hengst?
Als je paard dan zo aan het drammen is moet je hem meteen achteruit zetten en misschien ook even een tik erbij uitdelen. Dit is helemaal niet zielig want de hengst zou dat ook bij de merrie doen. Beter 1 keer dat hij goed op zijn plek gezet wordt dan 10 keer een zacht tikje.

Wat betreft het buitenrijden kan je mischien is eerst gaan beginnen met dat je er zelf naast loopt ?

En veel grondwerkoefeningen kan je vinden op internet. Op deze pagina zie je verschillende filmpjes die je mischien nog wat inspiratie kunnen geven? :)

http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?board=3.0

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:59

Dankjewel voor je reactie!
Stick van zijn rug halen is een goede tip dat doe ik dus nu niet.
Een zweep met rijden vind hij bv niet eng vandaag zat ik erop kan ik rustig met me zweep langs zijn hals en door zijn manen. Maar de stick vind hij toch anders maar daar gaan we verder mee aan het werk.

Het achteruit zetten doe ik nu ook al een tijdje maar misschien niet consequent genoeg. Dat is natuurlijk ook belangrijk.
Het achteruit zetten is zelf weer geen probleem hij weet dat precies als ik het al wil doen gaat hij al gelijk in zijn achteruit. Hoef hem bv niet met me vinger of hand bij zijn borst aan te raken erna wijzen is al genoeg. Dat doet bij braaf.

Wandelen hebben we heel lang gedaan en doe ik nog af en toe voor de afwisseling. Buitenrijden gaat goed hoor alleen het omdraaien doet hij nog. Voor de rest is hij braaf.

Dankjewel voor je link ik ga daar een kijkje nemen!