Het commando liggen = rollen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Het commando liggen = rollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 20:37

Ik ben al een tijd bezig met VD en het gaat tot nu toe best lekker :)
Ik heb besloten het liggen vanuit natuurlijk gedrag aan te leren en heb hem toen het mooi weer was een klein beetje nat gemaakt met een spons. Dit was al genoeg om hem te laten rollen, toen ben ik naar de grond gaan wijzen en duidelijk 'down' gaan zeggen. Telkens als het weer het toeliet maakte ik hem een beetje nat (steeds minder) en herhaalde mijn commando. Nu hoef ik hem helemaal niet meer nat te maken en alleen te wijzen en 'down' te zeggen, maar nu mijn probleempje: hij blijft rollen en ik krijg het niet voor elkaar hem echt te laten liggen. Een keer is het per toeval gelukt en bleef hij na het rollen liggen ik heb hem de hemel ingeprezen, maar de keer erna stond hij weer gewoon op.
Nu mijn vraag hoe hebben jullie dit aangepakt, hebben jullie misschien tips voor deze manier of hebben jullie het geheel anders aangeleerd?

Voordat er een discussie komt over of mijn paard en ik wel klaar zijn voor een grote kunst als het liggen, denk ik dat ik mag zeggen dat we dat zijn. :P We doen nu zo,n 2jaar VD, kunnen de basis helemaal los en nog een tal aan anderen (kleinere) kunsten.

Amable

Re: Het commando liggen = rollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:50

Kan je hem al belonen voor hij gaat rollen? Ik weet niet of je met de clicker werkt, maar als je dat doet dan click je het moment dat hij door de achterhand heen zakt en beloon je als hij ligt. Nog voor hij gaat rollen direct weer overeind vragen en belonen. Het maakt dan dus niet uit dat hij wellicht maar 2 sec ligt, je wilt hem uitleggen dat je geen rollen wilt.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:09

Ik heb een tijdje met clicker gewerkt maar ik was te onhandig met het vasthouden van de leadrope, beloning geven, aanwijzing geven en clicken (allemaal vlak na elkaar). Dat ik gestopt ben en heb besloten JUIST te zeggen inplaats van het clicken.. Misschien dat ik dat kan proberen?
Ik kan ook weer even de clicker erbij halen op zich denk ik dat hij het zo weer begrijpt..

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:12

Interessant, ik loop op dit moment tegen hetzelfde aan! (:
Ik probeer om, als hij gaat liggen (door de achterhand zakt dus), heel enthousiast hem met mijn stem te belonen,
want ik ben ook te onhandig om ook met clicker te werken haha. Maar nu was ik deze week te vroeg :+
Toen zat hij opeens op zijn knieën haha, ook een mooi kunstje opzich natuurlijk :))

Maar er moet iets zijn, waardoor hij zo getriggerd wordt dat hij stopt waar hij mee bezig is,
en dus blijft liggen voordat hij door gaat rollen.. Maar dat moet ik ook nog vinden.. Ik lees mee (:

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:15

Het woord "juist" werkt bij jou dan het zelfde als de clicker, dus dat is absoluut geen probleem,
het gaat de dieren niet om het klik geluidje, maar op een signaal :-)

Maar ik zou inderdaad zoals hier boven al is gezegd sneller Juist zeggen, nog voor hij de kans krijgt om te rollen :-)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:17

Marijke, dan ben ik gelukkig niet de enige hahaha
Ik zat te denken over een anderen methode het enige wat ik wel eens lees is dat mensen het compliment vragen (of knielen) en hun paard dan zachtjes omduwen. Ik denk dat mijn paard dit vertrouwen op zich wel in me heeft, maar ik vind het persoonlijk onrespectvol tegenover hem, omdat ik nu al bijna zeker weet dat hij het niet begrijpt. Ik blijf dit dus proberen en alle tips zijn welkom!!
Laatst bijgewerkt door x_Kimberlyxx op 04-06-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:18

Kent hij het woord JUIST als clickerwoord al?
anders zou ik denk ik voor een ander woord gaan, iets wat kort en krachtig is (OK, Good, Ja oid.)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:22

Mijn pony wilt ook rollen, maar ik geef hem gewoon de kans niet. Dus meteen als hij ligt beloon ik hem en laat hem dan weer op staan, de tijd tussen belonen en opstaan kan je zo steeds langer maken.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:23

Ik zeg eigenlijk altijd juist voordat hij een voedsel beloning krijgt en dingen als goed zo als hij gewoon braaf is :P Oké (ok) zeg ik eigenlijk nooit misschien kan ik het gaan vervangen. Hoezo iets korters, omdat je dan sneller kan reageren?

Jenkins, hoe laat je hem dan opstaan als ik vragen mag? :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:24

Ik gebruik overigens het woord YES, maar JUIST kan ook toch? Vind ik beter en korter dan OK

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:57

Ik doe het ook zo als Jenkins, al zit het er nog niet helemaal in. Dus wanneer hij gaat liggen, en wil gaan rollen zeg ik NEE! en geef een klein trekje aan het touw voor aandacht. Daarna zeg ik HOUW zodat hij wacht, dan zie je hem altijd kijken naar mij, vol concentratie :P na eventjes(opbouwend in tijd, dus van 2sec naar 5-10 enz) geef ik zijn snoepje en moet hij rechtstaan, dan zeg ik OP en zwaai met mijn handen omhoog en trek eventueel nog aan het touw.
Maar ik zou er nog wat meer op moeten oefenen, zal morgen nog eens proberen :D

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 20:49

Oké, ik heb alleen geen idee of mijn paard wel gaat rollen als hij vast gehouden word.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:43

Met een lang touw lukt het misschien wel

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 07:34

Ik ga het proberen :)

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:05

wat grappig ik lopo eigenlijk tegen precies hetzelfde aan :)
ik heb het liggen elke avond met dit warme weer herhaald en 1 keer bleef hij echt heel braaf liggen toen heb ik hem uitgebreid beloont maar hij legt de link nog niet echt geloof ik.
en hoe kan je ervoor zorgen dat hij niet te snel opstaat?

pipaxpuzzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:45

Mijn pony deed het ook, maar wat ik juist deed, is (alleen als ze het echt helemaal onder de knie heeft!!!) alleen maar iets 'geven' als ze blijft liggen, dit werkt heel goed! alleen soms heeft ze de neiging, dat als ik haar plat laat liggen, nog ff heerlijk te rollen! mag van mij hoor :) ik zou het gewoon eens een tijdje uitproberen, want bij mij werkte het, maar geen enkel paard is hetzelfde :) xx

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 19:22

Wel een goed idee, maar hij blijft eigenlijk nooit liggen.. Op 1x na, maar dat was denk ik gewoon toeval :) en ik denk eigenlijk dat hij niet echt snapt dat hij moet blijven liggen..
Moeilijk, moeilijk ... Hiihi

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:56

Miss iets met uit verbazing proberen ?
Ik heb hetzelfde probleem, en laatst stond mn pony bijna op en toen ging ik naar haar toe (was een late reactie) en toen zat ze dus even een paar tellen. Miss kan j het zelfde proberenmet na het rollen ?

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:01

Bekend probleem :-) maar indd voor hij gaat rollen lonen, zakt hij dor z'n knieën gelijk al naar hem toe en belonen :-)