Welke leeftijd leren mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Welke leeftijd leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:06

Mijn shetlander is 2 jaar,mijn vraag is wanneer hij een hoofdstel om mag ivm leren mennen.
Ik heb vandaag voor het eerst met hem gelopen,een schoftje opgedaan en halstertje en lange lijnen,dit ging heel erg goed,hij begreep het meteen,ook naar links en rechts en draaien had hij meteen al door.
Stappen ging goed,draven deed hij hij zeer goed.
Maar mijn vraag is mag dit al op deze leeftijd? of is dit nog te belastend voor hem?
Ik vond het in ieder geval echt super leuk(hij ook was te merken)

Nog een vraag: kan je les krijgen in vrijheids dressuur? en weet iemand waar ergens in NH?
Ik wil dit later erg graag met hem gaan doen.

Yanne_RP

Re: Welke leeftijd leren mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:13

Vanaf de 3 jaar mag je geloof ik lichtelijk men werk gaan doen. En vanaf deze leeftijd mag je geloof ik al gaan oefenen met hoofdstel en alles.

Mijn vriendin en ik geven soms een lesje in vrijheidsdressuur (ook in NH). Als je interesse zou hebben kan je mij altijd een prive-bericht sturen. En voor meer informatie zou je kunnen kijken op onze site:
www.vdforsta.tk :)

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 08:52

Hoi,ik heb een pb gestuurd.

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:04

Het inrijden ohz is meestal vanaf 3 jaar idd. Voor het mennen is het geloof ik vanaf 2,5 jaar. Dit omdat voor het rijden de schouderbladen helemaal goed ontwikkeld(gesloten) moeten zijn (dit is ong. als ze 4 jaar zijn) Voor het mennen worden die niet belast, en begint men dus meestal eerder met het mennen. Maar ik zou er zelf nog iets langer mee wachten:) Gewoon lekker rustig aan doen tot je weet dat je shet er klaar voor is!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:19

Persoonlijk ben ik er niet voor om een 2 jarige al aan het werk te zetten en gewoon te wachten tot ze minimaal 3 jaar zijn. En of dit nu onder het zadel is of met mennen, dat maakt voor mij niet uit.

Een 2 jarige hoort naar mijn idee lekker in de wei met vriendjes/vriendinnetjes. Af en toe er eens uit om te borstelen, stukje wandelen (bv langs de weg). Maar ook hiervoor geld niet te lang.

Dolfijn171

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:32

geloof dat het vanaf zijn 3e is aangezien ze dan nog in de groei zijn en het beter is voor het paard je kunt ze geloof ik wel licht werk laten doen zoals longeren als je het maar niet te zwaar en te lang doet