[AR] Menhoofdstel met oogkleppen, of gewoon hoofdstel gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Menhoofdstel met oogkleppen, of gewoon hoofdstel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:11

Hallo Bokkers,

Ik ga binnenkort mennen met mijn Shetlander, en had een vraagje:
Is het nodig om een menhoofdstel met oogkleppen om te doen bij het mennen, of kan het ook gewoon met een gewoon hoofdstel? Want mij lijkt als je oogkleppen hebt, en de pony hoort vanalles, en hij kan het niet zien, dat de pony dan in paniek raakt? Of denk ik nu heel apart? :')

Ik hoor graag tips en advies van jullie!

Groetjes,
Klarinda

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:12

Ik durf je het verschil niet zo goed te vertellen,

Ik men nu zelf 7 jaar met mijn shet met een normaal hoofdstel en dit is altijd goed gegaan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:14

Je kan het beste wel een menshoofdstel met oogkleppen hebben. Want als een paard in een keer door hebben dat er een wagen achter hun hangt en "achtervolgt" kunnen ze heel erg in paniek raken. Van het eventuele geluid van de wagen hebben ze geen last van hoor ;)

Klarinda

Re: Menhoofdstel met oogkleppen, of gewoon hoofdstel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:15

Oke, maar bijvoorbeeld allemaal geluid langs de weg, kunnen ze daar dan niet in paniek van raken als ze het niet kunnen zien?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:19

Achter zich ziet een paard wazig. Het is minder eng als hij het gewoon helemaal niet ziet. Gewoon rijden gaat vaak prima, maar juist met een jas aan of uit trekken op de wagen, of een paraplu opsteken kunnen ze er lelijk van schrikken.
Daarbij vind ik het in het meerspan prettig dat je pony's je zweephulpen niet zien (als je je langzame pony aan tik vertrekt je snelle pony al omdat hij de zweep ziet gaan waardoor het verschil juist groter word ipv kleiner), en in het langspan om de ogen van je achterpony te beschermen tegen het leidsel wat langs het oog naar je voorpony loopt.

Geluiden leren ze wel kennen, dat is geen probleem. Ze kunnen toch nooit alles zien (ook zonder kleppen niet), dus zullen altijd geluiden moeten leren kennen.

Het kan prima zonder kleppen, maar ik zie meer pluspunten van met kleppen dan van zonder kleppen. Dus hier word alles met kleppen beleerd.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:21

Oke, bedankt voor je uitleg!

Hoe kan ik hem het beste leren wennen aan het hoofdstel met oogkleppen, voordat ik hem voor de kar doe?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:24

Gewoon tijdens het hele voor traject gebruiken. Eerst er eens mee wandelen, daarna lange teugelen/longeren met de dubbele longe, daarna voor de sleep en dan voor de kar. Als er al een tijd met oogkleppen gewerkt is is dat niets spannends als je hem voor de kar zet (zal alleen de kar de 1e keer spannend zijn ;) ).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:31

Je kan als je geen kleppen wilt gebruiken trouwens ook een menhoofdstel zonder kleppen kopen. Een menhoofdstel is wat stijver en zit meestal wat steviger om het hoofd dit is wel voordelig voor de wagen, als je hoofstel ooit losschiet heb je echt een probleem en icm met een menbit en leidsel lijkt het me ook wat stabieler liggen.

Of je beter met of zonder oogkleppen kan rijden verschilt ook per paard, hier rijden we de meeste met inderdaad om de redenen die dennis noemt, maar we hebben er ook ooit een gehad die zo maf bleef doen met kleppen dat we het eens met een menhoofdstel zonder kleppen hebben geprobeert en dat ging toen beter. Bij ons op stal ment trouwens ook iemand met een soort halve oogkleppen dan ziet het paard de wagen niet maar kan hij naast zich nog net iets meer zien, dat werkt voor dat paard ook erg goed, want die houd wel van kijken maar wil de wagen ook niet zien.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-05-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:32

Oke! Bedankt :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:50

Er zijn ook hoofdstellen waarbij je geen volle klep hebt maar minder.Heb zelf 1/4 klep en daarbij is dus enkel het zich naar achter begrenst en niet naar de zijkant.Ze kunnen dus voldoende zien maar gaan niet aan de kletter als je toevallig een onverwachtse beweging op de wagen maakt.

Dit is hem...

Afbeelding

Vind ik persoonlijk veel prettiger maar ja...persoonlijk dus ;)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:19

Oke, die lijkt me fijn!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:54