Paard energie laten kwijtraken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mnponyislief

Paard energie laten kwijtraken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:35

Hoi!
Ik heb een verzorgpaard maar die is echt heel druk.
Ze kan ook wel heel lief zijn maar tijdens het rijden begint ze soms zomaar ineens te bokken en ze gaat net zolang door tot je eraf ligt.
Voor het rijden moet je dus eerst echt een hele tijd longeren maar dat kan ik niet echt goed, en ik vind het ook best eng.
Dus ik zoek eigenlijk een manier hoe ze voor het rijden haar energie kan kwijtraken. Ik zat eerst te denken zonder lijn longeren, maar daar heb ik al helemaal geen ervaring mee. En om nou met een zweepje of halstertouw achter haar aan te rennen in de bak of wei lijkt me ook niets, want ik wil haar niet bang maken ik wil juist dat we elkaar beter kunnen vertrouwen.
O ja, ze is niet eens zo jong meer, ze is nu iets van 16.

Trouwens, ik weet niet of het niet goed staat en of hier al onderwerpen over zijn, ik heb een hele tijd zitten zoeken maar kon niet echt iets vinden wat hier echt op leek, sorry.

loisbr96

Re: Paard energie laten kwijtraken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:45

Kan de eigenaar je niet even helpen met longeren?
Ik neem aan dat die jouw verzorgpaard wel kent.
Ook op Bokt wiki kan je veel vinden.

mnponyislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:49

De eigenaar helpt me ook wel, maar ik mag ook zelf rijden als de eigenaar er niet is en ik durf niet helemaal in mijn eentje te gaan longeren.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:51

Wat vind je er precies eng aan?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:53

net als je zegt kan je je verzorg pony ook gewoon in de bak losgooien.bij het losgooien hoef je er niet zo zeer achteraan te rennen je kan ook in het midden van de bak gaan staan en dan met een longeer zweep. Het is niet zo zeer dat je de zweep hoeft te gebruiken. Je kan het ook zonder zweep doen, maar persoonlijk zal ik met een longeer zweep in het midden van de bak gaan staan.

mnponyislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:53

Nou, ik heb mijn arm gebroken tijdens het longeren omdat mn pony heel hard begon te rennen en te bokken enzo..

@hierboven: Dankje! :)

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:33

Laten crossen in de piste :) Tot dat die uitgeput is :p

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:12

Probeer anders eens longeren zonder lijn. Als jullie een longeerbak hebben zal dit toch goed moeten lukken

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:14

Ik zou haar even los gooien in een bakje en een beetje laten uitrazen :j

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:20

Alleen het probleem daarmee is volgens mij dat je eerst 5 min. moet losgooien om haar energie kwijt te raken, na een week 10 min. en uiteindelijk moet je een halfuur tot een uur wachten tot ze al haar energie kwijt is.. Doordat ze steeds meer uithoudingsvermogen (ofzoiets) opbouwt. Maar jouw paardje is natuurlijk niet de jongste meer dus daar zal wel verschil in zitten, en losgooien zal denk ik wel helpen. Is er niet iets wat jullie voeren waar ze druk van wordt? Iig succes!

SerenaPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:55

Is er misschien een stapmolen waar ze staat?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:59

Komt ze wel genoeg buiten in d'r vrije tijd of staat ze veel op stal?

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:01

krijgt ze niet teveel energie volle brok? Als mijn paarden zo doen gaan ze eerst van de brok af, dan ruim een half uur per dag aan de longe (ze staan al de halve dag buiten) en pas daarna ga ik rijden..als ze dan nog zo doen...mogelijk is er dan iets anders aan de hand (pijn op de rug iod)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:10

Worden paarden echt zo van brok? En is het dan de energie of iets anders? Mijn pony's hebben er namelijk helemaal geen last van, of ik ze nu topsportbrok of onderhoudsbrok geef, ze zijn gewoon zichzelf. Wat ik wel merk is dat ze van sommig brok meer gaan zweten, mok krijgen, jeuk krijgen, gespannen in hun spieren worden of het in hun hoofd niet kunnen bolwerken, maar dat hebben ze eerder bij een bepaald merk en dan met zowel energie rijk als energie arm voer.

Ik ga wel verschil merken als ik ze ga opsluiten en vers uit de stal erop wil stappen en ze niet genoeg buiten komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:22

Sommige paarden reageren inderdaad zo op brok. Die van mij kon ik het ook ontzettend op merken. Oude brok was op en het kwam maar niet binnen dus tijdelijk even andere brok (allebei havervrij), hij werd behoorlijk explosief. Ik was blij toen de gewone brok weer binnen kwam. We hebben het toen half-half gevoerd en toen had hij net een beetje extra zonder dat het extreem werd (de gebruikelijke brok was bijna 2x zo duur).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:13

Ik zou kijken of je een cirkel af kunt zetten om je paard te longeren. Dan kan hij ook geen vaart maken om de lijn uit je handen te trekken. Als dit niet mogelijk is zou ik hem los laten in de bak voor je gaat rijden.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:12

oh jazeker...Mijn merrie klimt uit dr stal als ze sportbrok krijgt. Handje Natures Best...meer niet :-)

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:35

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:12

Erachteraan rennen is niks mis. Gewoon losgooien, alleen niet blijven rennen. Als het paard zelf al rent dan hoef je niks te doen, gewoon lekker los laten gaan. Desnoods gooi je er zo'n grote bal bij, dan kan ie daar ondertussen ook zijn energie aan kwijt