Kan je van een hoofdstel met bit een bitloos hoofdstel maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Kan je van een hoofdstel met bit een bitloos hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:55

Zoals de titel zegt kan dit?
En zo ja hoe dan?

Ik en mijn vriendin vroegen ons dit af omdat we een mooi hoofdstel hebben gevonden, maar dit hoofdstel een bit heeft en we liever bitloos willen rijden. Kan dit dus? Of moeten we een mooi bitloos hoofdstel zoeken..

Esmee_RS

Re: Kan je van een hoofdstel met bit een bitloos hoofdstel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:56

Ik weet wel dat je het kan doen dmv het neusstuk van een oud halster. Maar dat is niet echt "mooi" :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:57

Bij mijn shet hang ik gewoon de lage neusriem hoger en dan maak ik de teugels vast aan die ringetjes. Bakstukken eraf en rijden maar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:58

wat voor soort hoofdstel heb je?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:00

Vooral dat ja, watvoor hoofdstel heb je en watvoor bitloze optoming wil je gebruiken?

Ik heb bijv. voor Carlito een hoofdstel gehad waaraan ik gewoon mijn glucksrad heb gehangen, was gewoon netjes en chique, alleen wel met een andere neusriem uiteraard dan de neusriem die oorspronkelijk bij het hoofdstel hoorde.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:00

Gewoon een Engels hoofdstel als je dat bedoeld?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:01

met wat voor een neusriem :)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:08

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:12

Voor die prijs kun je alleen ook volgens mij een bitlooshoofdstel halen ;) (Sowieso 2e hands)

Ga eerst even kijken op welke manier je bitloos wil rijden! En verdiep je er iets meer in, en probeer of je ergens een hoofdstel kan lenen ofzo dat je het kan uitproberen... (Het ene paard reageert heel goed op sidepull, andere weer beter op kaakgekruisd etc.)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:31

minikatje schreef:
met wat voor een neusriem :)

gecombineerde neusriem gebruikt..
Laatst bijgewerkt door x_Kimberlyxx op 25-05-13 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:35

Lianne86 schreef:
Ga eerst even kijken op welke manier je bitloos wil rijden! En verdiep je er iets meer in, en probeer of je ergens een hoofdstel kan lenen ofzo dat je het kan uitproberen... (Het ene paard reageert heel goed op sidepull, andere weer beter op kaakgekruisd etc.)

Heb ik al gedaan :) ik rijd nu bitloos met een touwhalster, ik heb geen idee of ik ergens een bitloos hoofdstel kan lenen ken niet veel mensen die bitloos rijden... Een iemand met een fjord dus dat gaat denk ik niet echt passen bij een fries :). Ik wil er uiteindelijk graag dressuur mee gaan rijden (af en toe misschien nog een sprongetje).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:36

Ik denk dat fjord en fries allebei gewoon full hebben (over het algemeen)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:37

Op boktmarkt gewoon een vraag doen? (Weet niet of je in de buurt woont... anders kun je die van mij wel een keer lenen :))

(Ken ook een fries die paste mijn cobhoofdstel die klein viel (of iig de Kieffer viel groter))

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:44

Oh, ik kan dat dat fjorden hoofdstel in iedergeval proberen..
En ik woon in zuid Holland erg aardig :).

Maar kan van een hoofdstel met bit nou een bitloos hoofdstel maken of niet hiihi..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:54

Doe eens een paar stappen terug in je denken :j

Ja, je kunt een bitloos hoofdstel maken van een gewoon hoofdstel, maaaaar.... iedere optoming heeft zijn eigen voor- en nadelen, en zijn eigen manier van rijden. Zo zijn er verschillende bitloze optomingen die niet geschikt zijn om met constante druk te rijden.
Daarom weer de vraag: je wilt bitloos rijden, maar hoe wil je het hebben? Kaakgekruisd? Kingekruisd? een sidepull? een merotische neusriem? een hackamore? (geldt ook als bitloos immers)

Het is goed eerst te bedenken wat je wilt, en dan pas hoe je het kunt maken. Hoofdstel aanpassen aan je paard, niet aan wat je mooi vindt...
Hier vindt je al veel verschillende mogelijkheden. http://www.paardenbitten.nl/Bitloos.html

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:56

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in :)
Ik ga wel verder kijken en uitproberen en koop een echt bitloos hoofdstel.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:46

Mag ik dan vragen welk bitloos hoofdstel jullie gebruiken en wat jullie hier de voor en nadelen van vinden?

Ik kijk ook nog even op de site van Delerium en heb nog iets gevonden op paardnatuurlijk waar ze bitloos optomingen hebben getest :) bedankt allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:13

Het gaat er niet om wat wij de voor- of nadelen vinden van een bitloos hoofdstel maar waar je paard prettig op reageert. En dat uitvinden kan kostbaar worden als je alle bitloze hoofdstellen wilt uitproberen en ze zelf aan gaat schaffen. Volgens mij was er wel een adres in NL waar je dingen kon lenen om uit te proberen? Ben alleen even kwijt waar.

Dus luister naar je paard. En zoals al aangegeven, er zijn legio bitloze optomingen. Zelf knutselen is leuk, maar waarom het wiel een tweede keer uitvinden als anderen je al voor zijn geweest en je kunt voortborduren op hun ervaringen?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:08

Oké snap ik, maar ik kan niet aan veel bitloze optomingen komen om te lenen , alleen een hackamore en zelf heb ik een touwhalster. Zoals je al zei word het erg duur om alles zelf aan te schaffen. Als iemand een adres heeft om te lenen graag. Tot die tijd kijk ik wat ik denk dat het beste bij m,n paard past en als hij daar dan ook nog goed op reageert is dat fijn en anders zoek ik verder :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:23

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:07

x_Kimberlyxx schreef:
Oké snap ik, maar ik kan niet aan veel bitloze optomingen komen om te lenen , alleen een hackamore en zelf heb ik een touwhalster. Zoals je al zei word het erg duur om alles zelf aan te schaffen. Als iemand een adres heeft om te lenen graag. Tot die tijd kijk ik wat ik denk dat het beste bij m,n paard past en als hij daar dan ook nog goed op reageert is dat fijn en anders zoek ik verder :)

Bij bitloos.nl hebben ze een bruikleen-service, dan kan je het een en ander uitproberen.

Zelf heb ik naast het touwhalster een sidepull/bit combinatie, dat bevalt erg goed. De sidepull geeft wat minder ruis dan het touwhalster en door de bitcombi kan ik als ik finesse wil rijden ook het bit erin hangen en dan na het opwarmen de teugels aan het bit klikken voor wat verfijning.
Maar ik rij ook nog wel met gewoon het touwhalster alleen, prima voor freestyle.

MNHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:49

Je kunt ook een Indian Bosal gebruiken