ik heb een eigen paard, kwpn'er en om er een sterkere band mee te krijgen zou ik graag beginnen met grondwerken. Ook heb ik te horen gekregen dat ze niet helemaal "recht" is. Ik heb al heel wat filmpjes en zo gezien. Maar hoe begin je hiermee? Heeft iemand een paar simpele oefeningen die ik alleen kan doen?
Ja hoor Ben nu alleen eerst even wat informatie aan het vragen van ts over het karakter van haar pony. Als ik dat weet zal ik hier een paar oefeningen plaatsen.
Dit is de informatie die ik naar de TS heb gestuurd:
Als ze erg sterk kan zijn is het belangrijk om daaraan te werken
Dit kan je doen door te gaan beginnen met het wijken voor druk.
Je vraagt haar dan een stapje opzij of achteruit te doen door druk te geven met je hand. Let erop dat je niet meteen zo hard mogelijk kracht zet. Als je wilt dat ze gevoelliger wordt is het belangrijk dat je eerst lichte druk geeft met je hand. Als ze hier niet op reageerd moet je die druk opbouwen. Door eerst een zachte hulp te geven, leer je haar dat als ze daar meteen op reageerd die hardere hulp niet komt.
Let erop dat je de druk pas weg haalt wanneer ze het doet. De druk weghalen is namelijk de beloning. Let er dus ook op dat je niet te laat bent met die druk weg te halen. Wanneer ze een pas wijkt, meteen je hand eraf halen en belonen.
Als je ook aan het vertrouwen wilt gaan werken kan je schriktraining gaan doen. Leg bijvoorbeeld een zeiltje neer en laat haar hier overheen lopen. Ook daarbij is het druk geven en weghalen heel belangrijk. Als ze een stap naar het zeil toe doet laat je de druk weg. Loopt ze ervan weg dan hou je druk op het halster.