Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Qua dood gewicht is een vierwieler zwaarder. Maar een slecht uitgebalanceerde tweewieler kan een enorme belasting voor de rug geven en dus (te) zwaar zijn voor het paard.
In rulle zandgrond zullen de twee wielen van een tweewieler ook verder wegzakken (want daar komt dan per wiel de helft van jouw gewicht en dat van je groom op, ipv slechts een kwart bij een vierwieler). Kortom, het ligt er aan hoe goed uitgebalanceerd en op welk terrein je je tweewieler gebruikt...
Ibbel schreef:Qua dood gewicht is een vierwieler zwaarder. Maar een slecht uitgebalanceerde tweewieler kan een enorme belasting voor de rug geven en dus (te) zwaar zijn voor het paard.
In rulle zandgrond zullen de twee wielen van een tweewieler ook verder wegzakken (want daar komt dan per wiel de helft van jouw gewicht en dat van je groom op, ipv slechts een kwart bij een vierwieler). Kortom, het ligt er aan hoe goed uitgebalanceerd en op welk terrein je je tweewieler gebruikt...
JoyCiej007 schreef:Ibbel schreef:Qua dood gewicht is een vierwieler zwaarder. Maar een slecht uitgebalanceerde tweewieler kan een enorme belasting voor de rug geven en dus (te) zwaar zijn voor het paard.
Ga hier helemaal in mee.
Daarnaast zegt gewicht niet altijd alles; het gaat ook om de rolweerstand. Dus kijk ook naar het type wielen en banden. Van die 'kruiwagenwieltjes' of van die lompe velgen met autobanden trekken soms ook zwaarder, hebben meer rolweerstand.
VanHuisUit schreef:Heb bij mijn pony een tweewieler en als ik door het mulle zand ga moet ze er echt heel fors aan trekken (krachttraining) veel meer dan wat je zou hebben met een vierwieler.
Over gras of straat is een tweewieler echt veel lichter. En over wat harder zand ook. Is mijn ervaring althans. Met een goed uitgebalanceerde tweewieler die op goede banden staat.
Die kruiwagen/autobanden zijn meestal niet zo fijn rollend, daar wordt een wagen echt zwaarder te trekken van.