[AR] Hoe pony door water rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Hoe pony door water rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:31

Met ons tweespan komen we nog weleens grote waterplassen tegen in het bos, we hebben ze dan meegenomen om ergens te gaan rijden.

Afgelopen maandag reden we in het Kralingse bos, hier lagen hele grote waterplassen op het pad. Barney heeft een grondige hekel aan dat water, Pip in eerste instantie ook. Ik had dus een uitdaging om ze erdoor te krijgen. Ik heb mijn handen zo goed mogelijk gesloten, zodat de pony's beter bij elkaar bleven lopen. Pip ging erdoor en begon te bokken, dat water was maar niets. Barney sprong erover heen, je begrijpt dat dit dus niet erg stabiel is voor je wagen.

Ik hield ze zo opgesloten mogelijk, want anders gaan ze van links naar rechts om er omheen te komen. Pip ging er op een gegeven moment hartstikke goed doorheen, Barney daarentegen dus niet. Barney bleef uitwijken en trok Pip mee, op een gegeven moment liet ik Barney langs de bosrand zijde lopen en Pip liet ik het meest door de plassen gaan. Maar ik zou ze zo graag samen normaal door diepe plassen rijden. Zonder dat ze uitwijken of elkaar uit het evenwicht halen. Barney deed het op een gegeven moment iets beter, maar het houdt niet op.

Heeft er iemand tips om dit beter aan ze te leren?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:03

Ik mis de groom in dit verhaal; als je die nou van de wagen stuurt (voor mijn part trekt hij/zij waterdichte laarzen aan) en de pony's bij het hoofd laat begeleiden?

Verder opsluiten tussen leidsels en zweep, bereik je wat meer mee dan alleen 'je handen sluiten'.

Daarbij zou ik overigens eerst de pony's in enkelspan afzonderlijk gaan trainen op water, misschien zelfs eerst wel aan de hand ipv. voor de wagen. Doen beiden het redelijk goed aan de hand en in enkelspan, dat samenvoegen en dan pas in 2span gaan oefenen. Nu steekt de éne de andere aan, halen ze elkaar en de wagen uit evenwicht, en als de één niet loopt te 'klooien' doet de ander 't wel.

Ik heb hetzelfde probleem (in enkelspan) gehad met zowel mijn shetmerrie, als ook met mijn Welshmerrie. Die gingen voor kleine waterplasjes op de weg al opzij springen, lévensgevaarlijk natuurlijk!
Dus eerst aan de hand er door. Ging dat goed, dan voor de wagen. groom mee voor het geval dat. Heb ze toen recht voor een gigantische plas geparkeerd. Gewoon laten kijken. Achterwaarts of zijwaarts mochten ze niet, dat werd gecorrigeerd. Opsluiten tussen leidsels en zweep, en rem erop om te voorkomen dat ze achterwaarts gaan. Voorzichtig op stem proberen om ze voorwaarts te krijgen, iedere pas richting de plas úitgebreid belonen.
Heb met beide in 't begin wel eens een uur voor zo'n plas gestaan. Neem vooral een brede en grote plas, dan hebben ze minder het idee dat ze die kunnen ontwijken door zijwaarts er langs te gaan, of door er overheen te springen.

Maar uiteindelijk is het me met beide pony's gelukt. Puur op vertrouwen en op mijn stem gingen ze uiteindelijk rustig en al snuivend de plas in.
Beide pony's vinden plassen crossen nu hélemaal het einde, haha! Ik kan ze er rustig doorheen sturen, maar ze vinden het ook prachtig om heerlijk hard door de grootste plassen te crossen. En hoe harder wij lachen dat we nat worden, hoe mooier ze het vinden! Waterbak in de marathon op wedstrijd is dan ook geen enkel probleem meer. Zelfs niet als daar een fontein in het midden in staat, die flink water sproeit. :D

Deze pony was toen ik haar keeg echt pánisch voor water. Was niet af te spuiten met de slang, en waterplassen ging ze ook écht niet door heen, stond alleen maar te snuiven en flink panisch te zijn. Nu stopt ze zelf de waterslang in haar mond om water eruit te lurken, en gaan we zo door plassen heen:
Afbeelding
Afbeelding

Barney1978

Re: Hoe pony door water rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:14

Barney liep vorig jaar alleen in enkelspan, Pip was er toen nog niet bij. Ik heb talloze foto's en filmpjes dat we hem aan de hand meenemen en mijn man die met opgestroopte broekspijpen door het water liep om hem er maar aan te laten wennen. Maar het is en blijft een lastig probleem voor hem.

Mijn man is altijd de groom en heeft Barney ook ingespannen ondersteunt met de plassen. Gewone plassen gaan wel, grote diepe plassen zonder zicht gaan niet vlekkeloos.

Ik krijg ze er uiteindelijk doorheen, maar het gaat niet vlekkeloos terwijl we al twee jaar met Barney hebben geoefend aan de hand, fietsend en voor de wagen. Elke plas is meegepakt als die er was op straat, in het bos oefenden we rustig verder. Pip doet het uiteindelijk wel omdat hij het blijkbaar na eerst huiverig te zijn, het toch wel leuk vindt. Hij wil zijn hals strekken om te kijken wat hij doet en hier krijgt hij de ruimte ook voor.

Ik hoop dat wij uiteindelijk ook door de plassen kunnen rijden met twee pony's i.p.v. anderhalf pony :o

Wij rijden geen marathon, maar wij starten binnenkort met de mendurance en dan zullen we de plassen ook zeker gaan tegenkomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:23

Hmm.......... dan zou ik igg met die pip wat meer gaan oefenen in enkelspan en aan de hand, zodat die zich igg wel weet te gedragen, en als hij het leuk begint te vinden dan is dat geklooi ook over.

vwb. die Barney......... na zo'n tijd en zoveel trainen en mijn pony zou nu nog dat gedrag vertonen bij plassen, zou ik misschien eens wat harder doorpakken. Dan is het wellicht niet echt angst, maar zal hij misschien een plas meer zien als een mooie kans om even te klooien?
Hoe is het vertrouwen verder tussen menner en pony's? Het is nl. een mooi streven om er voor te zorgen dat ze jou als menner zo erg vertrouwen, dat ze écht alles doen als jij het zegt. Mijn welsh merrie vond die plassen toen niet meer eng, maar vond het ook wel grappig om springkunsten voor de wagen te vertonen, met name met kleine plassen in het bos. Ze heeft toen 1x een hele harde lel van de zweep gehad, want dat mag gewoon écht niet. Nu doet ze het vrijwel nooit meer.

Als ik mijn welshmerrie in volle galop op een muur zou afsturen, dan zou ze er bij wijze van gewoon tegenaan vliegen, omdat ík niet twijfel op dat moment en zij mij volledig vertrouwd, en ik haar.
Heb dus ook al wel eens een stuurfoutje gemaakt waarbij poown-lief tegen een paal of bloembak knalde :(:) die doet nl. precíes wat ik wil, en vertrouwt er op dat als vrouwtje zegt dat 't goed is, dan is 't goed. Ga ik zelf ook wat twijfelen of onzeker rijden (omdat ik bijv. weer eens de weg kwijt ben in een hindernis) dan gaat zij ook ineens twijfelen, kijkerig zijn en zelfs twijfelen om de waterbak in te gaan. Maargoed, als vrouwtje al twijfelt, waarom zou pony-lief dan vertrouwen op een twijfelend vrouwtje?......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:42

Als er maar overal water was liep mijn Bente er wel doorheen maar zo af en toe een plas bleef toch een hele opgave. Ben regelmatig met wagen en al gelanceerd.....er onplezierig vooral als de kant waar ze naartoe springen paaltjes, sloot boom of hek zijn.
Bij haar hield ik er dan niets aan en groom dus ook niet die trok ze gewoon keihard mee, zweep ging ze dwars doorheen.

Enige wat bij haar dus hielp was heel veel en vaak door zoveel mogelijk plassen rijden. En als het dan een poos droog was geweest begon het feest weer opnieuw }:) als ze maar ergens mogelijkheid zag om er langs of eroverheen te gaan deed ze het.

En inderdaad hoe breder en groter de plas hoe makkelijker maar haar hobby is het dus nooit geworden...

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:45

@vanhuisuit, ik ben blij te lezen dat het bij anderen dus ook gebeurt. Wij hebben ook heel veel geoefend en in andere situaties krijg ik ze overal langs of door, hoe eng ze het ook vonden. Maar dat water blijft bij vooral Barney echt een gedoe.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:58

Kan je misschien ook iemand vinden die een tweespangenootje heeft die er totaal geen probleem mee heeft. Hem daar naast knopen en hopen dat hij leert van die pony.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:00

Ik heb hier wel iemand, maar die heeft echt een heel stuk kleinere pony's. Verder zijn er weinig menners in onze buurt en zeker niet met onze maat pony's. Had inderdaad wel heel erg handig geweest, zou wel fijn zijn als hij het daarvan kon leren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:31

Wat voor maat pony's heb je?

Met Bente heb ik het op een gegeven moment (na 1.5 jaar) opgegeven moet ik eerlijk zeggen :o ... was bij tijden gewoon echt gevaarlijk met van die kamikaze acties. Ik vond het voor de groom eigenlijk onverantwoord (paard zal maar op hem/haar springen) en had toch wel heel vaak paaltjes/bomen etc van wel heel dichtbij gezien :7

Dan ging ik als ik naar buiten wilde de dag van tevoren met paard onder het zadel de route verkennen dan wist ik precies hoe alles erbij lag en dan stippelde ik de route zo uit dat we geen vliegacties hoefden te verwachten.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:34

Hihi, je hebt helemaal gelijk. Barney maakt een boom meer of minder ook niet uit, beter ertegenaan dan natte voeten lijkt hij te denken. Ik zou mijn groot er inderdaad op niet bij laten lopen met die grote plassen, mijn man wordt absoluut onder de voet gelopen. In enkelspan ging dat nog redelijk, met tweespan staat het gelijk aan een kamikaze actie zoals je aangaf.

Beide pony's zijn 110 cm hoog.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:38

Niet groot, maar als ze angst voor water hebben... }:)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:39

Nee inderdaad, groot is anders. Maar als de angst toeslaat, krijgen ze ineens een kracht voor een paard van 180 cm hoog.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:45

Bente was 1.55 .... springt helemaal zo vervelend naast groom :x en groot of klein dat maakt inderdaad niet uit, ben zelf ook een keer meegesleurd door onze mini van 86 cm }:0

Helaas heb ik nu ook geen pony'tje voor je beschikbaar die compleet water proof is en zelfde maat. Als ik Snuitje nog had gehad (die staat nu bij Tallechie hier @bokt) dan had die er zo naast gekund. Die ging werkelijk overal dwars doorheen 8-) weet hier in de buurt (zit zelf in Rotterdam) ook zo niet iemand met iets in die maat & waterproof & tweespan gewend...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:04

Met tweespan ben ik geen fan van vwbt ernaast erin begeleiden, best link als er twee je kant op springen. Eventueel zou je nog aan beide kanten iemand pony vasthouden, vaak als 1 het voetje er wel in heeft gaat het vanzelf.

Liefst een grote plas opzoeken waar ze niet overheen kunnen springen en rustig trainen. Dan wacht je maar een tijdje voor de plas.. Keer bijv naa oefenmarathon, vragen of je eens bijv dag erna eens mag proberen of als is afgelopen. Zijn vaak ruime waterbakken.

Die van mij vond het ook niet leuk, nu geeft ie extra gas als ie water ziet. Vind ie machtig.
Hielp ook wel dat er links pony stond die er zo inging en dus de ander wel meetrok.
Afbeelding
De rechter dus, die neemt gewoon een flinke sprong haha.

Ohz 2 paarden gehad die niet van water hielden, recht overeind komen, bokken enz. Maar toch blijft geduld de sleutel, helpt ook om een andere aanspanning voor te laten gaan, of iemand ohz. :j Pony's volgen elkaar graag.

Flink draftempo naar de plas, als ze stoppen, laat ze maar even kijken, stem erbij houden.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:44

Misschien zondag met de Shetlanderrit dat er grote plassen zijn en pony's die er misschien zo doorheen gaan, dan kan ik ze daarachter aan laten gaan. We blijven oefenen en zeker als we weer in het bos rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:33

TS: uit welke omgeving kom je dan?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 06:55

Ik kom uit Poortugaal

@melanieb, gave foto om ze zo te zien door het water. Ik zie Pip dat nog wel een keer doen, hopelijk gaat Barney het straks ook eens door krijgen

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:12

Er zelf niet te moeilijk over doen wil ook nog wel eens helpen. Als er een plasje op de weg ligt loop ik er zelf ook liever langs dan erdoorheen :-)
Ik doe daar bij de ponys ook niet moeilijk over, juist als je ze bij elk plasje water erdoorheen gaat dwingen, zullen ze dat water maar wat vreemd gaan vinden. Maar grote plassen water dat moet natuurlijk wel kunnen.
Bovenstaand zijn al wat goede tips gegeven. Mijn oude span liep zo de waterbak in,maar bij plassen op de weg weken ze uit als ze de kans kregen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 19:24

sumic schreef:
Er zelf niet te moeilijk over doen wil ook nog wel eens helpen. Als er een plasje op de weg ligt loop ik er zelf ook liever langs dan erdoorheen :-)
Ik doe daar bij de ponys ook niet moeilijk over, juist als je ze bij elk plasje water erdoorheen gaat dwingen, zullen ze dat water maar wat vreemd gaan vinden. Maar grote plassen water dat moet natuurlijk wel kunnen.
Bovenstaand zijn al wat goede tips gegeven. Mijn oude span liep zo de waterbak in,maar bij plassen op de weg weken ze uit als ze de kans kregen.

Geef mijn (voormalige) pony 1 vinger en ze gaat never nooit niet door een plas.. Die heeft wel eens met 4 benen op een randje van 30 cm droog zand gestaan, terwijl koets, lesgever en ik in het maïsveld waren beland. Halt laten houden, dus naast de plas, één flinke schouderduw van lesgever en ze stond erin. Ze vond het vreselijk vies, neusje opgetrokken, maar het ging daarna steeds beter. Steeds als ze me weer te snel af was, halthouden, en er in. Duurde niet lang of ze ging uit zichzelf (met opgetrokken neus :D ) door de plassen.
Enige tijd geleden heeft ze met de nieuwe eigenaresse een oefenmarathon gedaan, en na een halve seconde aarzeling, ging ze dan in de waterbak. Hebben we toch heel wat bereikt :D .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:21

Ja ik ken het ook. Mijn welshje(s, maar die jongste hoeft ook nog niet XD) hebben een giga hekel aan water.

Ik nam hem eerst altijd mee aan de hand in het bos met mijn rijpaard merrie (die vindt water prachtig) en dan rukte die me regelmatig van mijn paard af bijna omdat ie vol in de ankers ging voor elke 'vochtige' stukje. banketstaaf.

Paar keer aan mijn westernzadel vast geknoopt bij grote plas en rijpaard trekt die pony van 1.15 er wel doorheen hoor. En dan in de plas even laten bezinken waar ze staan en het eigenlijk allemaal toch niet zo erg is.
Uiteindelijk met een beetje aandringen ging ie er daarna wel doorheen.

Toen voor de wagen de eerste keren routes zonder water uitgezocht, maar uiteindelijk moest ie er toch aan geloven.
Grote plas uitgezocht, iemand met mijn rijpaard mee (die was hij gewend), en idd ervoor in de ankers, proberen links/rechts erlangs te gaan, met zweep geblokt; liever dat ie stilstaat dan dat ie erlangs gaat. Voorzichtig 'aansporen' voorruit te gaan (maar niet te dwingend) en als hij 1 voetje naar het water beweegde uitgebreid beloont en even 'rust'. Na een half uur ofzo stonden we toch echt in het water.

Plas daarna was nog maar 5 minuten etc ;-)
Uiteindelijk die rit ergens aan het eind ging die er in draf netjes en stuurbaar door heen :)

Nu al tijdje niet in bos geweest, geen idee of hij het nu ook weer zo doet, maar anders beginnen we gewoon weer opnieuw hoor.