hmm, heb dat wel vaker gehad ja, afgelopen jaren. Met mijn marathonwagen overigens, ook luchtbanden.
Ben een paar keer redelijk 'ver' (10 km. ongeveer) van huis geweest toen ik ontdekte dat ik lekke/zachte band had, hij was nog niet hélemaal plat. Heb toen m'n papsie gebeld, die weet daar toch wat meer van. Die zei, zolang ik gewoon rustig aan deed en geen hobbels/kuilen etc. meepakte, ik gewoon rustig naar huis kon rijden. Zolang je nog maar niet op je velg rijdt. Dus gewoon rustig in stap over 't asfalt naar huis gereden.
En heb nog minstens 1x (misschien vaker, maar da's zo lang geleden, dat weet ik niet meer precies) gehad dat ik wat dichter bij huis was, ong. 7 km., maar dat ik echt op m'n velg aan het rijden was. Was toen ook alleen. Heb pony meteen vastgebonden aan een boom (ik heb áltijd halstertouw bij me) en heel snel uitgespannen. Wagen op z'n kant geduwd en had toevallig nog wel bandenlichters bij me. Maar 't wilde maar niet lukken, en 't werd al donker. Tot er ineens een man en vrouw van het dorp hier even verderop langs kwamen, die ik ook wel kende, en daar vlakbij woonden. Die zagen pony, en een wagen op z'n kant, dus die dachten dat ik omgeslagen was.
Situatie uitgelegd, en zij hebben vervolgens een hamer gehaald. Lekke band + wiel eraf, en reservewiel er op gezet. Ik had toen nog een houten wagentje met een reservewiel + reserveband
Handig, hoef je alleen het complete wiel te vervangen, band kun je thuis wel plakken.
Verder controleer ik áltijd ff vóór ik ga inspannen hoe de banden zijn. Is maar 2 tellen werk, en vaak moet ik toch de luchtvering ff aanpassen, dus dan check ik gelijk de banden even. Zo heb ik al meerdere malen (niet zo heel vaak hoor) gezien dat 1 band toch wel heel erg plat was. Als ik het niet vertrouw, dan ga ik gewoon niet rijden en laat ik op een later moment mijn vader er even naar kijken.
Banden plakken/verwisselen etc. kan ik nl. nog steeds niet, haha. Nippels smeren, luchtvering aanpassen, groomstoeltje erop/eraf, lamoen etc. kan ik allemaal zelf, maar de rest (remschijven vervangen bijv.) mag mijn vader mooi doen, ben veels te bang dat ik iets beschadig of stuk maak.