Fijn topic
!
Ik heb mijn paard al een tijd niet gereden, met als gevolg dat hij totaal geen goede spieren (zoals rugspieren) meer heeft en enkel een onderhals en puntige billen. Hij loopt in vrijheid namelijk totaal verkeerd, altijd al, dat maakt het erg moeilijk.
Ik kan er dus niet op rijden. Vanaf volgende week ga ik hem oppakken, en begin ik natuurlijk met een tijdje longeren.
Ik longeer altijd met lijn en altijd met hulpteugel, anders heeft het paard er lichamelijk niets aan. Sterker nog, voor de mijne is dat dus ontzettend nadelig. Het kan natuurlijk wel erg goed zijn voor de mentale toestand, dat erg belangrijk is om een happy atlete te krijgen.
Ik longeer met de longierhilfe. Tijdens het instappen losjes vast. Daarna zet ik hem wat vaster en stuur paard de volte op. Kleine volte, zodat ik hem nog goed kan bewerken. Het buigen tijdens de volte is erg belangrijk en mijn zweep gebruik ik als binnenbeen. Zijn neus net boven kniehoogte en dat probeer ik zo te houden. Niet hoger, niet lager. Enkel tijdens het uitdraven mag hij laag, omdat activiteit daarbij ook niet zo belangrijk is voor mij.
Dit is basis en tijdens elke longeertraining het geval.
De ene keer longeer ik met meer spiermassa als doel, de andere keer met conditie als doel. En daartussen natuurlijk lichte training.
Tijdens het trainen voor spiermassa gebruik ik drafbalken op de volte. De balken ver uit elkaar, zodat hij zijn best moet doen om het te halen. Na een paar minuten een paar balken verhogen. En belangrijk is om hem gebogen te houden over de balkjes. Ik longeer eerst 20 minuten met wat overgangen en tempowisselingen. In totaal zo een 45 min. Natuurlijk het balken draven afwisselen met bijv. mee lopen zodat je de hele bak kunt gebruiken.
Als ik op conditie train is dat voornamelijk galoperen afwisselend met een andere gang, om de paar minuten. Dat is dan vaak niet langer dan 30 min.
Een lichte training is 20 minuutjes. Neus op kniehoogte. Puur voor de spieren. Voorkomen van spierpijn en stijfheid.