Longeren: welke oefeningen? Hoe ziet jouw sessie eruit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeren: welke oefeningen? Hoe ziet jouw sessie eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:59

(Volgens mij is hier nog geen topic van. Ik kwam wel een aantal gesloten topics tegen waarin verwijzingen stonden naar bijv. de Bokt Wiki, maar dat is ook niet echt wat ik zoek.)

Ik ben erg benieuwd welke oefeningen jullie aan de longe (enkel of dubbel) met je paard doen, en met welk doel? Bijv. souplesse, achterhand sterker maken, spieropbouw andere gebieden, behendigheid, conditie, of 'gewoon bewegen', of anders?

Zelf longeer ik soms aan de enkele longe, los of bijgezet. Dan doen we veel overgangen/tempowisselingen of draven we balkjes. Aan de dubbele longe is dit eigenlijk hetzelfde verhaal. Nu ben ik benieuwd naar hoe een longeersessie bij jullie er ongeveer uit ziet (hoe longeer jij, hoe lang, wat doe je ongeveer in die tijd) en met welk doel je dan aan het longeren bent.

Hopelijk kunnen we zo van elkaar wat leren en inspiratie opdoen? Ik ben namelijk af en toe wel een beetje uitgekeken en wil het ook afwisselend houden voor paardlief. Natuurlijk doen we genoeg andere dingen buiten het longeren om, dus ik doel specifiek op afwisseling van het longeren. ;)

lemanthia

Re: Longeren: welke oefeningen? Hoe ziet jouw sessie eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:10

ik longeer sinds kort met de longeerhulp, voor het lang en laag lopen.
ik wisssel af met stap en draf, en tempowisselingen.
regelmatig wisselen van rechtsom en linksom.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:33

Fijn topic :j !

Ik heb mijn paard al een tijd niet gereden, met als gevolg dat hij totaal geen goede spieren (zoals rugspieren) meer heeft en enkel een onderhals en puntige billen. Hij loopt in vrijheid namelijk totaal verkeerd, altijd al, dat maakt het erg moeilijk.

Ik kan er dus niet op rijden. Vanaf volgende week ga ik hem oppakken, en begin ik natuurlijk met een tijdje longeren.

Ik longeer altijd met lijn en altijd met hulpteugel, anders heeft het paard er lichamelijk niets aan. Sterker nog, voor de mijne is dat dus ontzettend nadelig. Het kan natuurlijk wel erg goed zijn voor de mentale toestand, dat erg belangrijk is om een happy atlete te krijgen.

Ik longeer met de longierhilfe. Tijdens het instappen losjes vast. Daarna zet ik hem wat vaster en stuur paard de volte op. Kleine volte, zodat ik hem nog goed kan bewerken. Het buigen tijdens de volte is erg belangrijk en mijn zweep gebruik ik als binnenbeen. Zijn neus net boven kniehoogte en dat probeer ik zo te houden. Niet hoger, niet lager. Enkel tijdens het uitdraven mag hij laag, omdat activiteit daarbij ook niet zo belangrijk is voor mij.

Dit is basis en tijdens elke longeertraining het geval.

De ene keer longeer ik met meer spiermassa als doel, de andere keer met conditie als doel. En daartussen natuurlijk lichte training.

Tijdens het trainen voor spiermassa gebruik ik drafbalken op de volte. De balken ver uit elkaar, zodat hij zijn best moet doen om het te halen. Na een paar minuten een paar balken verhogen. En belangrijk is om hem gebogen te houden over de balkjes. Ik longeer eerst 20 minuten met wat overgangen en tempowisselingen. In totaal zo een 45 min. Natuurlijk het balken draven afwisselen met bijv. mee lopen zodat je de hele bak kunt gebruiken.

Als ik op conditie train is dat voornamelijk galoperen afwisselend met een andere gang, om de paar minuten. Dat is dan vaak niet langer dan 30 min.

Een lichte training is 20 minuutjes. Neus op kniehoogte. Puur voor de spieren. Voorkomen van spierpijn en stijfheid.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:54

Ik lees ook even mee :)..

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:05

meelezer hier :D

ik longeer als ik weinig tijd heb om te rijden, paard de dag ervoor al heeeel veel gelopen heeft, of als ik afwisseling nodig heb..

meestal longeer ik met bijzetjes, gewoon om het feit dat ze dan meer spieren gebruikt, ik zet haar niet gedwongen met haar hoofd helemaal laag, maar gewoon dat er beetje druk op komt en ze dan lang en laag loopt...

dat meestal een kwartiertje, gewoon als ze lekker losgelopen is weer stoppen. verder wissel ik heel vaak van kant.

ook leg ik er wel eens wat balkjes tussen, meestal haal ik er dan wel de bijzet af, dit doe ik gewoon voor de fun en mevrouw vind wat springen/huppelen leuk, zo houd ze ook plezier in het longeren :) verder denk ik dat dit ook voor dr beenspieren wel goed is? haha

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:13

Ik heb zelf welsh A pony's en kan ze dus niet zelf trainen onder het zadel.
Daarom is voor mij het longeren heel belangrijk met hun.

Ik longeer een keer in de week met touwtje eraan of gewoon alleen longeersingel door t bit naar singel zodat er meer buiging binnen is. Dit doe ik alleen bij de jongste die is namelijk super gevoelig op der mond en loopt al snel netjes rond. En een keer per week gewoon aan het halster.

Als ik longeer train ik voor de conditie maar ook de soepelheid en de achterhand.
De soepelheid train ik door mijn voltes te verkleinen en dan wil ik echt een actief buigend paard zien op voor en achterhand. Zo niet dan tik ik op de bekken iets aan.
Verder doe ik veel overgangen vooral draf galop bij de jongste die heeft daar het meeste moeite mee.

De jongste ga ik ook binnenkort longeren met balkjes maar hier heeft ze heel veel moeite mee.
Misschien iemand daar nog tips voor? Mevrouw springt er liever overheen ook al zijn dat er 3.
(Heb er maar 3 helaas.)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:21

Ik ben op dit moment voornamelijk bezig met conditietraining, maar ik heb er ook dagen tussen zitten met gehoorzaamheidstraining en echt bijgezet trainen. Onder de man heb ik hem nu vrijwel niet want hij verandert vreselijk qua boommaat nu (hij krijgt eindelijk de spieren bij zijn schoft weer wat terug, toen ik hem verkocht had hij een wintec medium boommaat. Toen ik hem terugkocht, heb ik uiteindelijk een zadel "passend" gekregen door een boommaat 30.5 i.c.m. een grandeurpad met inlages te gebruiken. Anders had hij waarschijnlijk een 29 nodig, hij komt dus van een 32 af).

Conditietraining: zonder bijzet, 19m cirkel (½m van beide bakranden af)
5 min. stappen
omdraaien
5 min. stappen
5 min. draven
5 min. galopperen
5 min. draven
2.5 min stappen
omdraaien
2.5 min stappen
5 min. draven
5 min. galopperen
5 min. draven
15 min. stappen (eventueel draaien ergens)
Totaal is dat een uur, waarvan 30 minuten stapwerk.

Gehoorzaamheidstraining: zonder bijzet, 10m cirkel (5m-lijn)
8 min. stappen
Ongeveer iedere halve minuut schakelen (halt, stap, draf en galop)
Regelmatig draaien (=stilzetten, "let op, om", zweep ompakken)
Na 15-20 minuten klaar, nog 5 minuten uitstappen

Spiertraining: vaste martingaal-constructie als bijzet, zodat hij netjes met zijn hoofd op schouderhoogte loopt, voor de rest als conditietraining, alleen dan draf en galop maar steeds 3 tot 4 minuten.

Ik heb hem ook wel eens aan de longeerlijn laten springen, maar daar moet ik nog een betere constructie voor uitvinden, dus dat doe ik niet meer. Dankzij het trainen aan de longeerlijn springt hij nu zelfs linksom vrijwel altijd correct aan terwijl hij aan het begin voornamelijk overkruist zat en soms gewoon verkeerd.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:22

Ik longeerde mijn jonge paard met de pessoa, maar heb haar nu twee maal aan de dubbele longe gelongeerd. Dit pakt ze super goed op vandaar dat ik de pessoa nu in de kast laat liggen.
We streven er naar om 2x per week te longeren.
Nu met de dubbele longe stap ik haar beide kanten eerst warm met afwisselend binnen en buitenstelling, vervolgens in draf verder loswerken en ben ik vooral bezig met het neusje eruit te krijgen omdat ze vaak te diep loopt. Hierbij maken we kleinere en grotere voltes en daarop (schijn)overgangen. Galop laten we nog voor wat het is aan de dubbele longe.
Paard is 6 jaar maar net zadelmak dus al met al longeer ik haar een half uur wat voor haar genoeg is. :)
Wat zo fijn is aan de dubbele longe is dat je veel van hand kan veranderen en zelf controle hebt over de stelling en druk in tegenstelling tot andere hulpteugels, wel moet je handig en ervaren genoeg zijn om hiermee te werken vooral als het paard er niet mee bekend is.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:58

Ik train mijn pony aan de dubbele lange lijnen, zowel in de centrumpositie als in de menpositie=erachter. Hiermee kan ik hem onbelast dressuurmatig trainen, tevens erg goed voor zijn conditie en spieropbouw. Erg leuk om te doen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:02

Ik longeer mijn paard met dubbele lange lijnen, om hem mooi over de rug te laten lopen en hem soepel te maken op zijn moeilijke kant.
Stap, draf, galop (alleen op de linkerhand, rechterhand is een zooitje en nog te moeilijk) met veel overgangen. Daarnaast binnen/buiten kijken en versnellen en vertragen in draf. Ook paar pasjes achteruit hhoren erbij, omdat hij dat erg lastig vind.
Hij snapt sinds een paar maanden wat de bedoeling is en gaat echt sjouwen met t hoofd mooi laag en rond en de rug mooi bol, erg blij mee dus!

Maar onder het zadel hoef ik geen nageeflijkheid te verwachten in draf. Te lastig, en ik ben ook geen ster in het rijden. In galop en stap lukt het prima, nette aanleuning na een kleine 10 minuten rijden. Draf blijft hij een snoet-uitsteker.

anneweh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:25

Ja, ik zet mijn paard ook aan de dubbele lange lijnen; gaat hij zo veel beter van lopen onder het zadel. Heb veel aan de lange lijnen getrained met hem en even amper gereden. Toen ik er weer op stapte na 2,5 week, liep hij een stuk meer in balans en zelfverzekerder. Dubbele lijnen is een perfecte manier om hem te te helpen verbeteren in zn balans en buiging zonder dat hij ook nog de moeilijkheid van het ruitergewicht meteen heeft. We zijn nu bij het stuk dat hij veel meer verzameld en zo waar meer gedragen begint te lopen. Prachtig om de te zien als hij aan de lijnen loopt! Hij wordt er steeds wat beter in en het gaat net wat makkelijker elke keer. Onder het zadel voel ik hem nu ook stukjes echt super onder me lopen.
Hoe een sessie eruit ziet met dubbele lange lijnen is na wat warming up-oefeningen sterk afhankelijk van wat zich voordoet. Soms moet ik hem even wakker maken voor ik aan het werk kan, dan laat ik hem even flink actief draven. Hierbij loopt hij wel al nageeflijk, dat kent hij nu wel. In het begin viel hij rechtsom erg naar binnen en besteedde ik tijdens de sessies veel aandacht aan het op 3 sporen lopen en het gebruik van het binnenachterbeen. Dat gaat nu beter. Ik doe nu vaak ook een stuk waarbij we overgangen stap draf doen en draf stap. Ook doen we veel tempowisselingen in draf, zodat hij op een gegeven moment alert is en z'n achterhand goed eronder begint te brengen bij het wegdraven. Galop doe ik niet, soms pakt hij nu een paar passen als hij echt verzameld is in draf en ik hem vraag te vertrekken naar een middendraf. Die galopsprongetjes komen er dan mooi beheerst uit. Het zijn er maar 2 of 3, maar dat is mooi meegenomen aangezien het probleem bij mijn paard is dat hij eigenlijk niet fatsoenlijk kan gallopperen omdat hij zn balans verliest. Met de dubbele lijnen is hij nu een stuk rechter en meer in balans en bij het rijden merk ik dat en komen we steeds dichter bij goede stukjes galop!
Voor de afwisseling doen we ook stukken in menpositie: stap en draf. Overgangen en figuren: van rechte lijnen tot slangenvoltes. Dat laat ook meteen goed zien waar de moeilijkheden nog zitten en hoe verder te trainen.
Voor mij is werken met de dubbele lijnen veel leuker en interactiever dan alleen longeren. Je staat veel meer in contact met je paard (dat geldt voor mij iig) en je kunt ook wisselen van centrumpositie naar menpositie. Plus het is ideaal om je paard verder bekend te maken met teugelhulpen, waar je ook weer profijt van hebt bij het rijden :)

Kinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:11

Ik train nu een paardje als doel zijn spieren te trainen en achteraf wss een menpaard van te maken :)
Ik wissel af, enkel en dubbel. Soms is cavaletti. En soms ook aan de lange lijnen, binnenkort hang ik er een band aan zodat hij wat gewicht kan verslepen ;) Achteraf speel ik ook met hem (tikkertje) :)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:36

Ik train mijn pony meestal met de dubbele longe, soms de buitenlonge over de rug, maar vaak achter de billen langs. Zo kan ik zorgen dat ze haar achterhand er wat meer onder zet. Vooral voor de galop is dat gunstig, die vind ze moeilijk en valt snel uit elkaar. Ze reageert heel fijn op de dubbele longe, en ik kan zo haar halshouding ook beter variëren. Eerst lang en laag (longe gaat van de singel, door de bitringen tussen de benen door en dan onder aan de singel weer vast). Daarna stel ik haar wat hoger in, longe gaat dan van de singel, door het bit en weer naar de singel). En met uitdraven weer lang en laag. Het doel hiermee is voor mij om haar achterhand te activeren, spieropbouw en ook om te zorgen dat ze haar linkerkant loslaat. Aan de longe gaat dat makkelijker als onder het zadel. Merk echt dat het door het longeren met rijden ook een stuk makkelijker word.

Maar af en toe doe ik ook alleen met touwtjes. Laag, diep en rond, gewoon om haar los in het lichaam en actief te houden. Dit doe ik meestal als ik de vorige dag les heb gehad, of als ik juist een paar dagen niks heb gedaan.

Af en toe doen we ook dubbele lange lijnen in de bak. Dit doe ik weer om de zijgangen te oefenen. Eigenlijk doen we nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde.

Pessoa komt er hier niet meer aan, pony gaat er vreselijk in hangen en kan er dan de volgende dagen niks meer mee.

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:53

Ik longeer met de dubbele lijnen. Meestal 50 minuutjes. Dit doe ik omdat ik het belanrijk vindt dat er niet elke dag iemand op zijn rug zit, maar dat ie wel lekker aan t werk is. Wat pony zelf ook leuk vindt trouwens. :D Veel overgangen, halthouden, etc. Eerst lekker los stappen, binnenstelling, buitenstelling, attent maken op me stem. Daarna aandraven, naar voren, weer rustiger, naar voren, stappen, halt, draf, heel de tijd bezig houden en zorgen dat ie op mij let.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:45

Ik longeer ook altijd met dubbele longe.. zo'n twee keer in de week, soms drie keer, ongeveer een half uur. Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen, voltes vergroten en verkleinen.
Meestal begin ik rechtsom, dan links (haar moeilijke kant, pak ik altijd extra goed aan :P), dan nog even rechtsom. Soms met balkjes, en dan inderdaad iets verder uit elkaar zodat ze meer moet afzetten. Het is meer voor het beweging geven/conditie en wat spieropbouw. Mijn paard vindt het ook erg leuk.
Soms wissel ik het af met wat lange lijnen tussendoor, schouder binnen ,buiten, zijwaarts. Is alleen lastig met zoveel touw in je hand, maar gewoon voor de afwisseling tussendoor, .