Longeer probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:37

Hey,

Ik train nou een aantal keer in de week vanaf de grond en dit gaat best goed als ze linksom gaat, als ik haar rechtsom wil laten draven dan weigert ze. Ze rent er dan vandoor, blijft stappen of blijft op naar plek staan. (Ik ben niet goed met benamingen)

Hoe kan dit komen? En hoe kan ik dit probleem oplossen?

Als ik met de zweep kom aanzetten gaat ze er ook vandoor dus die gebruik ik ook niet. Ze is niet kreupel, mankeert niks en is gewoon lekker gezond.

Help? -O-

Samblabla

Re: Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:08

* ongeduldig*
Niemand?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:12

Longeren is aan een longeerlijn met een longeerzweep.

jou paard loopt los neem ik aan?
Ik denk dat ze je niet serieus neemt als leider. Als jij wilt dat zij rechtsom gaat dan moet ze rechtsom.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:21

Ik heb haar aan het hoofdstel vast, ik doe dit puur zodat ze wat afwisseling heeft.
En longeren hoeft niet perse met een zweep? Naar mijn ervaring wordt mijn fjord hier alleen maar bang van en rent ze ervoor vandoor. Linksom doet ze wel zonder probleem, met plezier! Maar eenmaal rechtsom gaat het mis.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:30

het is beter als je haar rechtsom wilt laten lopen dat je dan bij het begin dichtbij/ naast haar loopt met de longeerzweep erbij. en vooral duidelijk zijn, denk aan jou lichaams houding en ga goed rechtop staan en lopen dat je de baas bent,( want ze loopt over jou heen als ik je verhaal lees).
bij de volgende rondjes een meter ruimte geven en als het goed gaat BELONEN.gaat het niet goed dan weer terug naar een kleiner rondje en dicht bij blijven
vooral zorgen dat ze niet de leider wordt .
ik zelf heb alle boeken van lammert hanstra gelezen bekeken op internet om zo veel mogelijk te weten te komen over dit onderwerp .
ikzelf longeer een belgisch trekpaard met veel plezier.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:49

Vermoedelijk vind ze rechts gewoon veel moeilijker, dit had mijn paard ook. Nu hij wat soepeler in zijn lijf is, gaat het wel veel makkelijker, hij houdt zn voorkeur, maar dit is bij elk paard zo. Ik zou adviseren om lekker veel te gaan grondwerken en hem aan de hand al wat soepeler te maken, door bv. schouderbinnenwaarts etc. Niet meteen denken dat zij jouw leiderschap aan het testen is, dit is niet waarschijnlijk: omdat ze het links wel probleemloos voor je wilt doen, is dit niet het geval in mijn opinie. Het zou zonde zijn door een dominante houding t.o.v je paard aan te nemen en haar te dwingen te lopen door met een zweep achterna te zitten, terwijl dit helemaal niet nodig is. Dat lost het probleem niet op.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:50

Oh haha, zie net dat jij dezelfde bent als in het frettentopic :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:31

Ik probeer ook niet dominant te zijn. :) ik kan echt super veel met haar en ze vertrouwt mij ook. Als ik met haar door het dorp loop loopt ze dicht tegen me aan en in de bak loopt ze ook zonder touw achter me aan en stopt ook wanneer ik stop. Ik wilde alleen even kijken hoe ze zou reageren met een zweep dus dat laat ik maar. Ik ben nu meer slangenvoltes aan het rijden en voltes en veel wendingen. Dit doe ik zowel in stap als draf. Ik longeer nu met een touwhalster zodat er niet aan haar mond getrokken wordt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:50

Edit: vandaag weer gelongeerd en dit keer begonnen met rechtsom. Dit heeft ze wel 2 hele rondjes volgehouden zonder te weigeren, hiervoor heb ik haar ook beloond. Daarna linksom en dit ging ook goed behalve toen we gestoord werden toen was mijn en haar concentratie weg. Daarna heb ik wel 10 minuten geprobeerd haar aan de volte te krijgen maar weigerde ze. Na die 10 minuten was ok het zat dat ze rondjes ging draaien (zoals in western) en achter me aan bleef wandelen. Toen maar eens flink laten merken dat ik dat moet op prijs stelde en opeens werd de knop omgezet en ging ze weer terug de volte in. Kan het zijn dat ik te losjes ben en als ok wat strenger wordt dat ze beter gaat luisteren?