Paard 23 jaar en nog een beetje laten werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamamba123

Paard 23 jaar en nog een beetje laten werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:56

Hallo Allemaal, *\o/* *\o/* *\o/*

Ik heb een KWPN van 23 jaar jiska /3 genoemt en is mijn alles, maar pas mijn eigendom sinds vorig jaar ,daarvoor bijna 2 jaar verzorgt.

Nu heb ik besloten haar niet meer te rijden, wel wandel ik nog veel met haar waar ze enorm van geniet en longeer ik haar nog
af en toe.

Ik heb besloten haar een beetje pensioen te geven door er niet meer op te gaan rijden.
Jis is niet een paard waar ik helmaal niks meer mee moet doen, want daar is ze gewoon nog te energiek voor.

Jis sleept een beetje met haar achterbenen en is daar ook een beetje stijf in daarom blijf ik wat met haar doen.

Nou zou ik wel een paar leuke suggesties willen hoe ik haar gewoon lekker soepel oud kan laten worden met wat leuke oefeningen ook voor haar achterhand zonder haar te overbelasten. Ook doe ik wel wat grondwerk ,maar de eigenaresse hiervoor heeft zulke dingen niet met haar gedaan. En voordat ik haar ging verzorgen had ik zelf 17 jaar geen paard gereden , dus ben nog steeds in leer proces.

Wie o wie kan mij helpen en adviseren in leuke oefeningen/voorbeelden?

Nu staat ze in de wei , maar moet wel elke dag met haar wandelen of longeren omdat ze vorig jaa hoefbevangen is geweest.
Ook loopt ze op stal altijd los ze staat nooit opgesloten en kan de paddock in wannneer ze maar wilt.

Groetjes van Tamara

NH_trainer

Re: Paard 23 jaar en nog een beetje laten werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:08

Er zijn plenty mogelijkheden die je met haar nog kunt doen. Denk aan werken aan de dubbele lange lijnen, lange teugel en diverse grondwerk oefeningen. Grondwerken is een breed begrip, dus oefeningen genoeg. Daarnaast is het opzetten van een obstakelparcours eens leuk om te doen. Succes en veel plezier alvast!

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:51

Heb je nog een extra paard om op te rijden? Je kan haar meenemen als handpaard op buitenrit

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:55

Je kunt zelf overwegen om haar toch recreatief te blijven rijden want rust roest. Is niet altijd beter. Onlangs hoorde ik van een kennis dat haar eerste paard tot een dag voor zijn dood (31 jaar is hij geworden) door haar bereden is buiten recreatief. Ze moest alleen meer de tijd nemen voor warming up en cooling down. Ze vertelde dat ze twee paarden had, maar hem altijd reed want een dag stilstaan was niet goed voor hem en daar werd hij te stijf van en ging dan slepen met een van zijn benen.

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:50

Elm0 schreef:
Heb je nog een extra paard om op te rijden? Je kan haar meenemen als handpaard op buitenrit

nee nog niet omdat ik anders mijn tijd moet verdelen en vidn dat niet eerlijk tegenover haar

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 17:54

het voordeel is waar ik sta gestalt dat ze nooit vast staat ze kan altijd rondlopen in een grote paddock. Dus hierdoor beweegt ze heel de dag. Ik ga dadellijk verhuizen naar een paddock paradise , nog beter voor haar en dan ga ik grondwerk weer oppakken ook mag ik daar in de paddock rijden dus lekker in het zand ipv op het harde want ze staat nu namelijk in de wie zonder ijzers. Daar heb ik ook de ruimte om meer grondwerk met haar te doen , ga daar waarschijnlijk wat lesjes in volgen en met haar aan de slag.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:15

Je kan toch ook rustige stapritjes met haar maken? Vinden ze vaak toch wel leuk. Ik rij mijn 25 jarige ook nog steed.

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 14:08

ja precies lekker zonder zadel relaxed stappen en is daar ook een bos met ruiterpaden dus moet helemaal goedkomen

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:14

Zou gewoon blijven rijden zolang het nog kan.
Je zult het paard er een plezier mee doen want dan maakt het nog wat mee.
Verdiep je anders eens in monty robberts of emiel voest is erg leerzaam en ook leuk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:18

Ik vraag me af waarom je besloten hebt om niet meer te rijden.

Mijn ouwe van 21 rij ik 5-6x per week fanatiek dus 30-45 minuten dressuur 3x per week en 2x per week buitenrit van 1 tot 2 uur. Zoals anderen al zeggen rust roest. Die van mij is er alleen maar beter op geworden nu ik hem meer ben gaan rijden... ipv minder.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:38

Even vraagje tussendoor:
Jiska is met een J, is ze dan geen 22 jaar en uit 1991?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:42

pien_2010 schreef:
Je kunt zelf overwegen om haar toch recreatief te blijven rijden want rust roest. Is niet altijd beter. Onlangs hoorde ik van een kennis dat haar eerste paard tot een dag voor zijn dood (31 jaar is hij geworden) door haar bereden is buiten recreatief. Ze moest alleen meer de tijd nemen voor warming up en cooling down. Ze vertelde dat ze twee paarden had, maar hem altijd reed want een dag stilstaan was niet goed voor hem en daar werd hij te stijf van en ging dan slepen met een van zijn benen.

Rust roest, ik rijd mijn 24/25 jarige nog 7 dagen in de week (waarvan 2 tot 4 keer springtraining, veel intensief dressuur en crossen). Heb gemerkt dat toen ik in de lente de training weer oppakte ze erg stijf etc. was geworden doordat ze maanden lang niet veel gedaan had, rust roest echt!

Nu spring ik weer zo'n 80, 90 cm met haar in de normale rustige trainingen, alle lenigheid en soepelheid erin houden, is het beste wat je kan doen.
Paard is niet moe, niet stijf, niet gestresst en niks.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:50

Mijn oude paardje is gewoon tot z'n 25ste gereden 3-5x per week, gewoon lekker recreatief... Dat blijven bewegen is sowieso beter voor hem. Voor de rest stond hij gewoon ook lekker buiten. Alleen werd hij helaas steeds dunner (terwijl er echt genoeg eten in ging) dus toen besloten dat het gewoon wandelen werd. Rijden was op zo'n mager paardje gewoon niet te doen (vooral in de winter, in de zomer trok het gelukkig weer goed bij!) Maar dan maar veel wandelen, echt vrijheidsdressuur niet meer met hem gedaan, was hij het paardje ook niet voor.

Het is heel erg afhankelijk van hoe je paard is hoor, mijn zusjes verzorgpony werd wel niet meer gereden, maar was echt fit tot zijn 35ste... In de winter moest ik hem van haar overpakken omdat hij gewoon te druk was! Rijden ging alleen helaas niet meer --> hele dikke knietjes...) dus was voor hem niet fijn om die erg te belasten, wandelen enzo kon wel gewoon :) dus dat deden we vaak! soms nog longeren en gewoon zorgen dat ie fit bleef :)

Tamamba123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:04

Vorig jaar is jiska hoefbevangen geweest en heb ik foto's laten maken van haar hoeven, daaruit kwam ook dat ze aan haar rechtvoorbeen wat minder kraakbeen had en wat woekeringen. Voordat ze hoefbevangen werd maakte ze ook weleens van die hopjes aan haar rechter voorbeen , nu denk ik dat ze misschien wel een beetje last had van haar rechterhoef. Vandaar dat ik haar nu pensioen geef zodat dat ze zonder kreupelheid van haar oude dag kan genieten. Ze staat nu in de wei en heb haar ijzers eraf laten halen , vind dat ze daardoor echt is opgeknapt ook hoe ze nu loopt . Dus ik den k dat ik afe ne toe nog wel een stap rondje kan maken , maar draven en galloperen doe ik niet meer alleen als ik longeer.