opzoek naar andwoorden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noah_Jane1

opzoek naar andwoorden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:00

Hallo,

Ik rij regelmatig paarden van anderen, denk daarbij aan
spring/dressuur gefokte paarden om in de sport uit te brengen.
Ik rij nu een paar maandjes ook een paard dat is getraind
in western, maar ik moet het paard zonder en met het zadel
Vrijheidsdressuur en/of Naturel Horsemanship (of zoiets?)
Maar waar kan ik dan het beste mee beginnen,
de basis hoeft nu niet meer omdat de eigenaar
dat er al in heeft gestampt (letterlijk!). Want je hoeft
maar even galop volgen te zeggen en het paard dat
galopeerd aan en volgt je netjes via de hoefslag.
Nu die eigenaar een tijdje naar Amerika gaat,
(volgens mij?) wil ze dat haar paard beter is
geworden in Vrijheidsdressuur en/of Naturel Horsemanship.
Wie kan mij daar het beste tips in geven?

Bowen

Re: opzoek naar andwoorden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:33

Een NH instructeur.

Maar nh gaat vooral over hoe je de dingen aanpakt, hoe je met het paard omgaat. Als je netjes denkt vanuit het paard, eerlijk bent en werkt vanuit een samenwerking dan ben je al meer nh als je dacht ;)
Nh is niet een rijstijl, maar een manier van omgang met. Of je nu dressuur doet, western, endurance of wat dan ook, dat maakt niet uit.
In nh zijn ook weer verschillende stromingen, voest, parelli, monty, hempfling, allemaal wel een zekere overlap(dat hebben alle methode's, nh of niet), maar toch ook weer verschillend.

Wordt er niet gedoeld op freestyle? En is het niet handig om echt duidelijk te hebben wat die eigenaar dan precies wil, want dit is allemaal nogal erg vaag, straks doe je iets waar die eigenaar helemaal niet op zit te wachten. En hoe moet jij dat paard wat leren verder als je daarin zelf zo groen als gras bent?

Noah_Jane1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 07:44

Die eigenaar zei, je mag kiezen uit
vhdressuur of Horsemanship (?)
Maar dan denk ik toch dat ik vhdressuur
ga doen omdat ik daar ten eerste geen
les voor hoef te volgen en het is niet
mijn eigen paard er ik krijg er ook niet
voor betaald, maar dat maakt mij nou
ook niet veel uit maar als ik moet lessen
op eigen kosten doe ik liever vhdressuur.

samantha21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:21

Ik denk dat je dan echt vhdressuur kan doen.
Mocht je daar vragen over hebben?
Daarover is speciaal een topic en ik denk
dat je daar daar wel je vragen kwijt kan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:42

Noah_Jane1 schreef:
Die eigenaar zei, je mag kiezen uit
vhdressuur of Horsemanship (?)
Maar dan denk ik toch dat ik vhdressuur
ga doen omdat ik daar ten eerste geen
les voor hoef te volgen en het is niet
mijn eigen paard er ik krijg er ook niet
voor betaald, maar dat maakt mij nou
ook niet veel uit maar als ik moet lessen
op eigen kosten doe ik liever vhdressuur.

Als je een beetje zoekt zijn er ook wel mensen die je gratis willen helpen bij de verschillende nh stromingen, maar wil je echt zeker zijn van kwaliteit dan moet je weten hoe iemand werkt en bij een officiele instructeur ben je daar wat zekerder van als je verder niemand kent in dat wereldje.
Maar als je zelf al bekend bent met vrijheidsdressuur dan zou ik lekker daarbij blijven, zeker als je dat leuk vindt om te doen en het dan niet zo erg vindt daar ook wat geld in te stoppen als het moet, dan doe je ook nog wat aan je eigen ontwikkeling in een discipline waar je wat mee wil.

Als je iets met nh wil doen dan is het denk ik verstandig om te weten wat zij dan ziet als nh, ik als parellier zou niet blij zijn als iemand even een join up(monty roberts) doet met mijn paard bv en iemand die de methode van hempfling volgt zou niet zo blij zijn als ik dan ineens parelli ga doen met hun paard. Dan kan je evt nog kijken wat zo'n methode inhoud en of je dat ziet zitten om te doen, of je denkt daar zelf ook wat mee op te schieten.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:14

Als je voor de vrijheidsdressuur kant kiest kan je kijken op mijn site die ik samen met een vriendin heb :)
www.vdforsta.tk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:46

paard is al gedrilt in een soort horsemanship en volg braaf (slaafs) en de eigenaar wil dan dat dat nog beter wordt???? en jij hebt er geen ervaring mee? dan gaat dat m niet worden waarschijnlijk....

En waarom zou je alleen daartussen mogen kiezen en niet 'gewoon' rijden?
Snapt die eigenaar wel helemaal waar het om gaat in de horsemanship? Namelijk de band tussen paard en eigenaar en de communicatie tussen die 2. Eigenaar gaat zelf naar Amerika dus de band tussen eigenaar en paard wordt er niet beter van. Of wil hij/zij dat paard kunstjes leert?

Ik krijg een beetje de kriebels als je zegt dat het er letterlijk in gestampt is.... (arm paard)
wat nu als jij eea niet helemaal naar de zin vd eigenaar doet en bij terugkomst de wind van voren krijgt? Ik zou eerst maar eens goed vragen wat die eigenaar nou van je verwacht want als ik het zo begrijp krijg je er ook niet voor betaald dus wat wil die eigenaar dan?

Voor jezelf zou ik me gaan verdiepen in Parelli, dat is natural horsemanship en daarmee leer je op een veilige manier meer communicatie met je paard. Jij wordt er niet dommer van in ieder geval :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:51

Kan ook zomaar zijn dat het paard netjes aan de hulpen staat en dat ts dat niet gewend is :D

Ik zou voor NH gaan, en je kunt nog veel leren van dit paard!

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:55

Ik zou echt naar de site www.nalanta.nl gaan daar leggen ze het echt heel goed uit