[AR] Ervaringen vierspan (beleren/indelen) shets

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moniquex

Ervaringen vierspan (beleren/indelen) shets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:11

Ik heb internet en bokt al afgezocht maar kon toch niet echt de informatie vinden die ik zocht, dus vandaar dit topic.
4 jaar geleden ben ik verhuisd dus toen raakte ik mijn verzorgstertjes van mijn shetlanders kwijt en eigenlijk wilde ik altijd al graag eens leren mennen. Dus mijn toen 3 jarige ruin laten beleren en begonnen met lessen bij het Westerkwartier. Half jaartje later heb ik mijn merrie toen zelf voor de kar beleerd (die liep ook al braaf onder het zadel, dus dit was inspannen en wegrijden) zodat mijn moeder ook kon gaan mennen.

In de tussentijd eens een dubbelspan tuig gekocht want dit leek me ook wel gaaf. Sinds een half jaartje rij ik eigenlijk alleen nog maar dubbelspan omdat ik dit veel meer een uitdaging vind en mijn onzekere ruin dit ook veel leuker vind. Maar inmiddels heb ik 3, 3 jarige staan en lijkt me vierspan rijden helemaal gaaf. Ik heb totaal 5 shetlanders staan, waarvan 4 eigen fok en 1 bonte aankoop en dit is 1 happy relaxte family :+ Ze kunnen het allemaal met elkaar vinden en liggen altijd met z'n allen op 1 vierkante meter :o :+

Zwarte merrie 103 cm (2004) - super mak en stabiel beetje lui,
Bont ruin 103 cm (2006) - beetje onzeker, maar trekt wel goed, kan alleen op links ivb been
Bonte ruin 104 cm (2010) - lijkt wel aardig stabiel, redelijk dapper, volle broer van de ruin
Bonte merrie 98 cm (2010) - redelijk dapper en de baas van de 3 jarigen
Bonte merrie 99 cm (2010) - heel dapper, loopt in de wei altijd voorop en trekt altijd haar eigen plan (aankoop)

Maar hoe pak ik vierspan rijden aan. De 2 3 jarige merries zijn laatst in het stamboekopgenomen en zijn helaas net geen meter, maar passen super bij elkaar. Ben met beide begonnen met hoofdstelletje, tuig en hebben al een keer naast en achter de wagen mee gelopen en maakte hier niks van.

Dan komen mijn vragen:
- kan ik de 2 3 jarige merrie achter de 2 ervaren pony's in vierspan zetten? Zodat ze vanuit daar leren en conditie opdoen?
- wat is straks op papier de meest handige verdeling van pony's?
- Wat is de functie van de pony's in het vierspan, welke pony's trekken?
- qua stokmaat maakt het uit dat de 2 bonte merries iets kleiner zijn als de 2 bonte ruinen

Ben gewoon heel erg benieuwd naar ervaringen, tips ideeën! *D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:22

Het meest belangrijke is toch wel dat de gangen bij elkaar passen, dan zegt stokmaat alleen niet zo heel erg veel. Zo kan bijv. een 2span KWPN'ers van 1.60m. en 1.70m. voor het oog geen porum zijn, maar passen ze wel goed bij elkaar omdat ze dezelfde gangen hebben. Toch zit er in jou geval tussen de grootste en de kleinste pony wel ruim 6 cm. verschil. En dat is in verhouding natuurlijk misschien wel wat meer dan die 10 cm. tussen 2 'grote' paarden. Meestal lopen shetten van 98 cm. toch wel anders dan de grotere shetten. Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.....
Passen de paarden qua tempo en gangen niet bij elkaar dan krijg je al snel dat de één zich kapot moet lopen omdat hij over z'n eigen tempo heen moet, en/of dat de ander juist steeds ingehouden moet worden en daar vervelend/geirriteerd/heet van wordt. Dat gaat dus niet werken.

Uiteindelijk moet het span, of dat er nu 2 achter elkaar (tandem) naast elkaar 2span, of 4span zijn, zich als 1 geheel gaan vormen en als team gaan samenwerken. Wat dan de beste positie is van iedere pony en de beste indeling van het span, kan je niet zo op voorhand even zeggen 'op papier', al helemaal niet vanachter de computer en/of als je de pony's niet kent en niet hebt zien lopen.
Da's een kwestie van uitproberen. Daarnaast is het helemaal niet verkeerd om, als alles 1maal goed loopt, ze af en toe eens om te spannen en wat te wisselen in je span, voor de afwisseling maar ook voor de juiste training van gebruik van lichaam en spieren.

Welke pony's er trekken? De achterpony's............. de voorpony's horen officieel niet/nauwelijks te trekken, maar dat gebeurd natuurlijk wel soms eens. Wat je toch vaak hoort is dat de sterke trekpony's achter worden gezet, en de voorwaarts pony's als aandrijving in het voorspan. Zijn je voorpony's niet voorwaarts genoeg, dan heb je uiteraard een probleem.

Overigens hoor ik ook veel 4span menners die toch vaak in enkel- en 2span trainen, vaker dan in 4span. Leren, conditie opbouwen, km. maken en dressuurmatige training gaat met name in enkelspan en soms in 2span toch wat makkelijker.

Ik zie alleen bij de beschrijving van je pony's, dat er 1 is die volgens jou alleen op links zou kunnen 'ivm. been'? Wat mankeert de pony aan z'n been dat hij alleen links kan? Zou daar toch niet al te licht over denken; je wil natuurlijk niet dat je pony scheef in z'n lichaam gaat worden.

Heb overigens zelf geen directe ervaring met 4span rijden, maar wel contact met 4spanrijders.
Lijkt me vreselijk gaaf, maar ook een heel gedoe. Naast gigantische kosten aan materiaal (4span tuig is toch een stukkie duurder al weer, en je wagen moet er wel echt geschikt voor zijn) moet je ook 2 grooms hebben die vaak mee kunnen, ben je veel meer tijd kwijt aan training van alle 4, zowel individueel als in 2span en 4span, en ook het optuigen en inspannen kost je een hoop meer werk en tijd.
Indien je leren tuigen hebt is dat ook nog eens een heleboel onderhoud.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 10-05-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:23

Persoonlijk zou ik niet de jonge merrie's achterop zetten maar juist voor op.

En zou ze ook eerst in het span wegwijs maken en dat gewoon voor elkaar knopen.

andafries

Re: Ervaringen vierspan (beleren/indelen) shets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:39

Hey Monique,
Wat leuk jouw hier tegen te komen. Ik weet niet of je deze vragen gesteld hebt aan mijn vader ? Maar ik denk (weet wel zeker) dat hij je hierin graag wil helpen. Hij vindt zelf het vierspan rijden hartstikke leuk en heeft daar ook veel ervaring in. Hij weet ook dat jij serieus bent. Het laatste lesuur die hij geeft is voor meerspannen dus ook voor vierspan. Tot morgen !

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:51

Persoonlijk zou ik je jonkies naast je ervaren pony's beleren in tweespan. Daarna pas de overstap maken naar 4span. Ze hebben dan al wat ervaring opgedaan en daarna kun je rustig 4span gaan rijden. De eerste tijd zul je zelf even moeten wennen aan de leidselvoering en dergelijke. Als je dan ook nog 2 onervaren beestjes in het span hebt, is dat misschien wat te veel van het 'nieuwe' (of eerst even tandem rijden met je oude pony's, leer je vast even lussen enz...) Je indeling van je 4span veranderd nog wel eens. Ik zou de harde werkers achterop zetten en de brave pony's voorop. Het is altijd even vogelen wat de juiste opstelling wordt en het wijzigt nog wel eens. Wij zeggen altijd dat de voorpony's hun plek moeten verdienen. De 'nieuwe' beginnen bij ons allemaal achterop.

Het verschil in cm's kan wel. Mijn kleinste shet was 1.09 en de grootste 1.14. Ook bij de welshen hebben we een verschil van een aantal cm's. Wij trainen thuis veel enkel en tweespan. Het vierspan rijden is echt een prachtige sport, fantastisch om dat goed onder de knie te krijgen. Echt verslavend! ;) Wij hebben 5 welshen staan, maar ik train en poets alles met liefde!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:54

Maar om welke reden gaan ze eerst bij jullie achter?

Bij ons gingen ze altijd voorop omdat ze dan veel minder hoefde werken en meer ervaring konden opdoen.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 17:55

Allereerst enorm bedankt voor je uitgebreide en eerlijke reactie! _/-\o_

JoyCiej007 schreef:
Het meest belangrijke is toch wel dat de gangen bij elkaar passen, dan zegt stokmaat alleen niet zo heel erg veel. Zo kan bijv. een 2span KWPN'ers van 1.60m. en 1.70m. voor het oog geen porum zijn, maar passen ze wel goed bij elkaar omdat ze dezelfde gangen hebben. Toch zit er in jou geval tussen de grootste en de kleinste pony wel ruim 6 cm. verschil. En dat is in verhouding natuurlijk misschien wel wat meer dan die 10 cm. tussen 2 'grote' paarden. Meestal lopen shetten van 98 cm. toch wel anders dan de grotere shetten. Maar ook dat is een kwestie van uitproberen.....
Passen de paarden qua tempo en gangen niet bij elkaar dan krijg je al snel dat de één zich kapot moet lopen omdat hij over z'n eigen tempo heen moet, en/of dat de ander juist steeds ingehouden moet worden en daar vervelend/geirriteerd/heet van wordt. Dat gaat dus niet werken.

Hier heb je zeker gelijk in! Alles is grote maat gefokt...helaas krijgen ze soms iets van opa/oma mee..grrr had zo gehoopt dat ze allemaal even groot zouden worden, maar ga hiervan echt niks verkopen, ze zijn zo'n eenheid met z'n allen omdat ze allemaal met elkaar zijn opgegroeid, heel vaak gaan de 4 bonte ook al als vierspan over het paddox paradise. De kleinere merrietjes moeten ook zeker wel naast elkaar zoals het nu lijkt en dat klikt nu al super. Achter de kar (niet vast geknupt hoor, maar groom die ze vast had) liepen ze al keurig buik aan buik in gelijke pas. Dus die ga ik ook mooi in tweespan zetten. Inderdaad dat tempo met 4 wordt straks uitproberen....maar zal er inderdaad goed opletten dat ze niet teveel verschillen/gefrustreerd raken.

Citaat:
Uiteindelijk moet het span, of dat er nu 2 achter elkaar (tandem) naast elkaar 2span, of 4span zijn, zich als 1 geheel gaan vormen en als team gaan samenwerken. Wat dan de beste positie is van iedere pony en de beste indeling van het span, kan je niet zo op voorhand even zeggen 'op papier', al helemaal niet vanachter de computer en/of als je de pony's niet kent en niet hebt zien lopen.
Da's een kwestie van uitproberen. Daarnaast is het helemaal niet verkeerd om, als alles 1maal goed loopt, ze af en toe eens om te spannen en wat te wisselen in je span, voor de afwisseling maar ook voor de juiste training van gebruik van lichaam en spieren.

Ja was van mijn misschien ook simpel gedacht, maar dacht misschien zijn er regels dat je een dappere pony daar zet, een ander graag de leiding neemt etc.....wordt leuk uitprobeer werk idd *D

Citaat:
Welke pony's er trekken? De achterpony's............. de voorpony's horen officieel niet/nauwelijks te trekken, maar dat gebeurd natuurlijk wel soms eens. Wat je toch vaak hoort is dat de sterke trekpony's achter worden gezet, en de voorwaarts pony's als aandrijving in het voorspan. Zijn je voorpony's niet voorwaarts genoeg, dan heb je uiteraard een probleem.

Oke voorpony's zijn voor de mooi/versiering :+ Ik dacht inderdaad al dat de achterpony's zouden trekken, maar kon niet echt de bevestiging vinden ergens in een stuk tekst. Als ik dit zo lees denk ik de kleine merrietjes voor die lopen ook altijd voorop in de kudde.

Citaat:
Overigens hoor ik ook veel 4span menners die toch vaak in enkel- en 2span trainen, vaker dan in 4span. Leren, conditie opbouwen, km. maken en dressuurmatige training gaat met name in enkelspan en soms in 2span toch wat makkelijker.
Ik zie alleen bij de beschrijving van je pony's, dat er 1 is die volgens jou alleen op links zou kunnen 'ivm. been'? Wat mankeert de pony aan z'n been dat hij alleen links kan? Zou daar toch niet al te licht over denken; je wil natuurlijk niet dat je pony scheef in z'n lichaam gaat worden.

Inderdaad ik wil ook zeker heel graag gewoon 2 span blijven rijden, maar vroeg me af hoe vierspan zou zijn en wat erbij zou komen kijken. Enkelspan kan je zeker dressuurmatig meer doen (les bij Westerkwartier nog wel enkelspan), maar ik merk met de ruin bijvoorbeeld dat hij in enkelspan wel onzeker is en dat is soms wel heel lastig. Misschien wat kort door de bocht op papier gezet, de ruin kan ook rechts in het tweespan. Maar is wat gevoelig in de knie en als hij dan een keer te snel naar rechts schiet als hij een spook ziet en als hij niet warm genoeg is dan kan hij daar gevoelig op reageren en op links is dit nog nooit gebeurd, vandaar dat ik dit veiliger vind *D

Citaat:
Heb overigens zelf geen directe ervaring met 4span rijden, maar wel contact met 4spanrijders.
Lijkt me vreselijk gaaf, maar ook een heel gedoe. Naast gigantische kosten aan materiaal (4span tuig is toch een stukkie duurder al weer, en je wagen moet er wel echt geschikt voor zijn) moet je ook 2 grooms hebben die vaak mee kunnen, ben je veel meer tijd kwijt aan training van alle 4, zowel individueel als in 2span en 4span, en ook het optuigen en inspannen kost je een hoop meer werk en tijd.
Indien je leren tuigen hebt is dat ook nog eens een heleboel onderhoud.
[/quote]

haha ja dat gedoe realiseer ik me zeker ook wel! Heb inmiddels wel al 2 2 span tuigen en 1 van de 2 karren is ook geschikt voor vierspan. Doe het mennen samen met mijn moeder en zal eerst ook vooral thuis zijn, heb nog niet direct de ambities voor marathons of iets dergelijks, wellicht wel in de toekomst als alles bevestigd is *D

Citaat:
Persoonlijk zou ik niet de jonge merrie's achterop zetten maar juist voor op.

En zou ze ook eerst in het span wegwijs maken en dat gewoon voor elkaar knopen.

Bedankt voor de tip! Idd qua trekken is dit verstandiger.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 17:58

andafries schreef:
Hey Monique,
Wat leuk jouw hier tegen te komen. Ik weet niet of je deze vragen gesteld hebt aan mijn vader ? Maar ik denk (weet wel zeker) dat hij je hierin graag wil helpen. Hij vindt zelf het vierspan rijden hartstikke leuk en heeft daar ook veel ervaring in. Hij weet ook dat jij serieus bent. Het laatste lesuur die hij geeft is voor meerspannen dus ook voor vierspan. Tot morgen !

Wat grappig dat jij ook hier zit Hanneke! Ik was zeker van plan om dit ook aan je vader te vragen! Mooi dat hij vierspan ook zo leuk vindt, dat heb ik de juiste persoon die me kan helpen ;) Toch dat meerspan uur maar eens gaan gebruiken! Tot morgen!

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 18:05

Super al jullie reacties! _/-\o_

Wauw wat heb jij een super gaaf 4 span bonten _/-\o_ *\o/* Super gaaf!!! En ook nog eens zo mooi groot!

bontegevaar schreef:
Persoonlijk zou ik je jonkies naast je ervaren pony's beleren in tweespan. Daarna pas de overstap maken naar 4span. Ze hebben dan al wat ervaring opgedaan en daarna kun je rustig 4span gaan rijden. De eerste tijd zul je zelf even moeten wennen aan de leidselvoering en dergelijke. Als je dan ook nog 2 onervaren beestjes in het span hebt, is dat misschien wat te veel van het 'nieuwe' (of eerst even tandem rijden met je oude pony's, leer je vast even lussen enz...) Je indeling van je 4span veranderd nog wel eens. Ik zou de harde werkers achterop zetten en de brave pony's voorop. Het is altijd even vogelen wat de juiste opstelling wordt en het wijzigt nog wel eens. Wij zeggen altijd dat de voorpony's hun plek moeten verdienen. De 'nieuwe' beginnen bij ons allemaal achterop.

Het verschil in cm's kan wel. Mijn kleinste shet was 1.09 en de grootste 1.14. Ook bij de welshen hebben we een verschil van een aantal cm's. Wij trainen thuis veel enkel en tweespan. Het vierspan rijden is echt een prachtige sport, fantastisch om dat goed onder de knie te krijgen. Echt verslavend! ;) Wij hebben 5 welshen staan, maar ik train en poets alles met liefde!

Het dubbelspan beleren van jonkies naast een ervaren pony had ik inderdaad al begrepen. Ga de beide jonkies allebei eerst een paar keer naast de makke zwarte merrie zetten, 1 van de kleintjes is ook een dochter van haar, dus dikke mik!
Ik heb ook zeker geen haast hoor en ga eerst rustig verder met alles opbouwen en leren, maar ze zijn nu al zo leuk met z'n allen en staan altijd te springen om aandacht, dat het me gewoon een geweldige happening lijkt om met ze allemaal bezig te zijn *D Klinkt heerlijk dat ze hun voorplek moeten verdienen! :+

Heb met dubbelspan ook iedere keer het idee dat de pony's het super leuk vinden, gezellig met z'n tweeen (broer en zus), na 2 keer deden ze al alsof ze het al jaren deden en lopenheerlijk met de buiken tegen elkaar en in gelijke pas.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:52

Ik ben op het moment ook bezig met 2 jonge pony's naast 2 ervaren pony's.
Een relexte ervaren pony naast een iebelig jonkie. En een relexte jonge pony naast een iebelige ervaren pony. Deze spannen beginnen nu wel aardig te lopen en van de zomer wil ik ze achter elkaar zetten.

Doel is wel dat alle pony's overal leren te lopen, maar ze zullen natuurlijk wel een voorkeur houden. Maar dat zal de tijd leren, tot u toe gaat het eerst genoemde span eerst achter en die ander voor, de ervaren pony's lopen ook al op die manier in het tandem en dat loopt super.