Longeren kan, maar niet te vaak.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninalovenina

Longeren kan, maar niet te vaak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:36

Hee,

Longeren is een goede oefening om een beter band te krijgen met je paard, of zijn vertrouwen te winnen, de baas te zijn & het is handig als je een keertje niet zo heel veel tijd hebt.

Maar, Longeren is niet goed voor je paard om het heel vaak te doen...
Je rekt namelijk aan een kant de spieren op, en je blijft wel een poosje op dezelfde hand met longeren.
Daarom is het niet goed om heel vaak te doen, en als je het al vaak doet, denk er dan aan dat je niet te lang op dezelfde hand blijft !

XX

ik hoop dat jullie er wat aan hebben, wat vinden jullie hiervan?

Samblabla

Re: Longeren kan, maar niet te vaak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:37

Als je wisselt zie ik geen probleem?

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:39

Samblabla schreef:
Als je wisselt zie ik geen probleem?

Nee dan is er inderdaad geen probleem, maar ik zie wel eens mensen heel lang op de zelfde kant, dus ik dacht misschien hebben sommige mensen wat aan deze tip?
x

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:40

Wat noem je lang?

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:42

kohtje schreef:
Wat noem je lang?

kwartier/20 minuten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:44

Iedere dag beide kanten op laten lopen is ook niks, dan vind je paard er niks meer aan
Helaas verstaan veel mensen dat wel onder 'longeren'

Houd dat koppie ook actief en doe naast tempowisselingen ook eens achtjes of andere figuren.
Ga ook eens longeren buiten de stal, dus op een grasveld bijvoorbeeld

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:48

Longeren kan heel goed zijn, mits op de juiste manier uitgevoerd.
20 minuten achter elkaar het zelfde rondje lopen in hetzelfde tempo is rondslingeren, en slecht voor je paard.
Inderdaad afwisseling houden, ook wat hulpteugels betreft. Ook eens dubbele longe uitproberen (of erover/ermee leskrijgen). Je moet ervoor zorgen dat het méér wordt dan alleen maar rondjes lopen. Als je gaat rijden, rijdt je toch ook niet alleen maar rondjes, in hetzelfde tempo? Je doet afwisseling, in tempo en figuren. Je doet afwisseling in hoofd/hals houding. Hetzelfde geldt voor longeren.

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:49

Rider01 schreef:
Iedere dag beide kanten op laten lopen is ook niks, dan vind je paard er niks meer aan
Helaas verstaan veel mensen dat wel onder 'longeren'

Houd dat koppie ook actief en doe naast tempowisselingen ook eens achtjes of andere figuren.
Ga ook eens longeren buiten de stal, dus op een grasveld bijvoorbeeld

Ja je hebt gelijk, ik doe inderdaad als ik longeer vaak van hand veranderen, tempowisselingen, en soms in de binnenbak, soms in de buitenbak.

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:51

LoveBodin schreef:
Longeren kan heel goed zijn, mits op de juiste manier uitgevoerd.
20 minuten achter elkaar het zelfde rondje lopen in hetzelfde tempo is rondslingeren, en slecht voor je paard.
Inderdaad afwisseling houden, ook wat hulpteugels betreft. Ook eens dubbele longe uitproberen (of erover/ermee leskrijgen). Je moet ervoor zorgen dat het méér wordt dan alleen maar rondjes lopen. Als je gaat rijden, rijdt je toch ook niet alleen maar rondjes, in hetzelfde tempo? Je doet afwisseling, in tempo en figuren. Je doet afwisseling in hoofd/hals houding. Hetzelfde geldt voor longeren.

Hihi ja, dat bedoelde ik ook ! ;p
Ik heb ook een dubbelelonge, met longeersingel, en gewoon een enkele longe.
En dat is indd slecht voor je paard, dit antwoord hoopte ik nog te krijgen op mn onderwerp, bedankt ! :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:55

Maar niet al het longeren is slecht voor je paard ;).
Ik vind het juist heel erg nuttig, je ziet vanaf de grond soms zoveel meer dan als je in 't zadel zit.
Zeker voor manegepaarden zou het geweldig zijn, als ze het regelmatig deden. Maar ook voor eigen paarden.

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 10:59

LoveBodin schreef:
Maar niet al het longeren is slecht voor je paard ;).
Ik vind het juist heel erg nuttig, je ziet vanaf de grond soms zoveel meer dan als je in 't zadel zit.
Zeker voor manegepaarden zou het geweldig zijn, als ze het regelmatig deden. Maar ook voor eigen paarden.

----
Inderdaad, het is ook niet slecht, maar wel als je niet afwisselt en te veel op dezelfde hand longeert.

x

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:05

Maar dat noem ik niet longeren ;).
Dat is gewoon rondslingeren.

Rijden is ook slecht, als je het niet goed doet. Springen is ook slecht, als je het niet goed doet. Cross is ook slecht als je het niet goed doet. Dressuur is ook slecht als je het niet goed doet. Western is ook slecht, als je niet goed doet.

Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is. Alles is slecht, als je niet goed doet :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:10

Een nog niet genoemd aspect is dat het continu op volte lopen belastender is voor de gewrichten.
Daarom wordt longeren met jonge paarden ook wat afgeraden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:15

Ik vind het eigenlijk een beetje een onzin post. Waarom zet je dit zo op bokt? wat wil je er mee bereiken.

Ik krijg helemaal geen betere band met longeren, dat is ook niet mijn doel! (ik denk ook niet dat dat je doel moet zijn, dan kan je beter grond werk oid gaan doen)
Ik longeer om mijn paard te gymnastiseren zonder hem te belasten met mijn gewicht. Deels wil ik dus juist die lengte vragen.
Daarnaast heb je altijd nog met optoming te maken, gebruik je een bijzet of niet, en hoe groot is je volte. Daarnaast wissel ik meerdere keren van hand.

Ik kan niet zien wat hier verkeerd aan is. en vind dus jouw post een beetje kort door de bocht. en snap niet welke conclusie mensen hier uit op moeten maken?

LoveBodin schreef:

Rijden is ook slecht, als je het niet goed doet. Springen is ook slecht, als je het niet goed doet. Cross is ook slecht als je het niet goed doet. Dressuur is ook slecht als je het niet goed doet. Western is ook slecht, als je niet goed doet.

Dat wil nog niet zeggen dat het slecht is. Alles is slecht, als je niet goed doet :)

dank u

F_Orumster schreef:
Een nog niet genoemd aspect is dat het continu op volte lopen belastender is voor de gewrichten.

Toch worden veel jonge paarden wel gelongeerd. Maar ik snap je punt
(wat ik zelf altijd doe is gebruik maken van de hele bak, niet stil staan.)
Laatst bijgewerkt door Alice13 op 09-05-13 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:17

F_Orumster schreef:

Dat miste ik inderdaad nog!

Ik longeer maximaal 1 x per 2 weken, zelfs voor oudere paarden lijkt het me belastender om op zo'n volte te lopen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:27

F_Orumster, goed punt!
Maar (niet aanvallend bedoeld), hoe zij je jonge paard dan trainen? Ik heb altijd geleerd vanaf een jaar of 3/4 longeren, en dan later er pas op gaan zitten, als de spieren beter ontwikkeld zijn.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:31

LoveBodin schreef:
F_Orumster, goed punt!
Maar (niet aanvallend bedoeld), hoe zij je jonge paard dan trainen? Ik heb altijd geleerd vanaf een jaar of 3/4 longeren, en dan later er pas op gaan zitten, als de spieren beter ontwikkeld zijn.

Ik zou hem (net als bij dravers) eerst (laten) betuigen, lekker onbelast kilometers maken, lekker rechtuit!
Qua 'dressuurdingen' zou ik gaan werken aan de hand!

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 11:33

Alice13 schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje een onzin post. Waarom zet je dit zo op bokt? wat wil je er mee bereiken.

Ik krijg helemaal geen betere band met longeren, dat is ook niet mijn doel! (ik denk ook niet dat dat je doel moet zijn, dan kan je beter grond werk oid gaan doen)
Ik longeer om mijn paard te gymnastiseren zonder hem te belasten met mijn gewicht. Deels wil ik dus juist die lengte vragen.
Daarnaast heb je altijd nog met optoming te maken, gebruik je een bijzet of niet, en hoe groot is je volte. Daarnaast wissel ik meerdere keren van hand.

Ik kan niet zien wat hier verkeerd aan is. en vind dus jouw post een beetje kort door de bocht. en snap niet welke conclusie mensen hier uit op moeten maken?

LoveBodin schreef:

dank u

F_Orumster schreef:

Toch worden veel jonge paarden wel gelongeerd. Maar ik snap je punt
(wat ik zelf altijd doe is gebruik maken van de hele bak, niet stil staan.)

----------------
Zo bedoel ik het ook niet hoor, ik wil alleen maar zeggen dat longeren slecht kan zijn als je te lang op de zelfde hand gaat, zo worden de spieren aan een kant uitgerekt, en niet aaan de andere. maar longeren is ook niet slecht , alleen als je te lang op de zelfde hand gaat., & ik zet dit erop om sommige mensen/kinderen te kunnen helpen met wat ik erover denk/vind

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:49

Sok schreef:
LoveBodin schreef:
F_Orumster, goed punt!

Ik zou hem (net als bij dravers) eerst (laten) betuigen, lekker onbelast kilometers maken, lekker rechtuit!
Qua 'dressuurdingen' zou ik gaan werken aan de hand!

Misschien zijn dravers niet 't beste voorbeeld, als je hoort hoe veel correctiewerk er nog aan toe komt daarna (zeker bij koersdravers), maar ik snap je idee.

iah_en_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:46

Maar dat is met rijden toch het zelfde
steeds op de zelfde rijden in de bak is ook niet goed! !

Er wordt niet voor niets gezegd dat je veel figuren moet rijden
Als ik een half uur rij ben ik in de tussen wel 30x van hand verandert
En dan verzin ik zelf nog wel wat figuren om te rijden

Kortom het zelfde geld voor rijden in de bak

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:50

Ik vind longeren een prima afwisseling voor werken onder het zadel. En mijn paard kan gelukkig ook gewoon omdraaien zodra ik de longeerzweep in mijn andere hand neem, ideaal. Daarbij komt dat wanneer je ook uitdagingen biedt tijdens het longeren, dus tempowisselingen, balkjes lopen, cavaletti, het voor een paard niet saai wordt. Ik kijk graag naar mijn paard aan de longe, zo kan ik zien waar ze moeite mee heeft, waar haar spieren minder los zitten en kan ik haar beenwerk gewoon bekijken. Naar mijn mening is het ook gewoon goed voor de band met je paard. Maar ieder zijn eigen mening. Ik ben het met deze stelling dus niet eens.