Ik heb mijn Welsh A voor deze marathonwagen staan:
https://lh6.googleusercontent.com/-OS3J ... %25206.jpg
Weegt wel wat (ik geloof iets van 140 kg. maar ik wil 'm nog eens goed wegen op een echte weegbrug), maar loopt ontzettend licht, hele lage rolweerstand. Op het asfalt hoeft ze nauwelijks te trekken, dan rolt hij gewoon mee, en staan de strengen soms nog bijna slap ook.
Op gras en over zandpaden trekt ze 'm ook prima.
Nou heeft die van mij wel super sterke benen en goede hoeven (loopt dus ook blootsvoets) en weet ook wat écht trekken is. Als ze erg heet is bijv. dan gooit ze 't liefst al haar gewicht in het borsttuig, ook bijv. vanuit halthouden, en dan vlieg je zowaar naar voren
Op zwaar terrein, heel mul zand, of flinke modder, weet ze wat haar te doen staat; je ziet haar dan zakken van achteren en flink aantrekken van voren. Als ik haar dan ook nog eens aanmoedig, dan vind ze dat zware werk eigenlijk juist fantastisch om te doen. Wij rijden 1x per jaar de Paardenvierdaagse in Epe; daar zijn sommige paden ook heel erg mul, of juist heel modderig en dus zwaar. Verder komen er soms ook gigantische heuvels in voor. Daar pas je je dan ook goed op aan, dan ga je echt 'terreinrijden'. Wat wil zeggen dat we in volle galop de heuvel opstuiven (= makkelijker trekken en minder zwaar!!), en rustig in stap of draf naar beneden. Op de paden waar het niet zwaar is, proberen we zoveel mogelijk te stappen of rustig te draven, maar dan moet ze wel rustig in haar koppie zijn en niet heet, anders veranderd ze dan in een briesende stier
En echt mulle/modderige paden laat ik haar flink aantrekken in draf, of vaak zelfs in galop.
Het is nu juist zo, dat ze het fantastisch vind als ze zo'n gigantische heuvel ziet. Dan 'vraagt' ze mij min of meer toestemming 'mag ik mag ik mag ik mag ik?!
' en als ze dan eindelijk mag aantrekken dan is ze helemaal
. Vind ze echt mooi om te doen.
Maar als ik jou verhaal zo lees; jij hebt het er over dat jou pony 'iets' aan de benen heeft? in ieder geval 'geen superbenen'.? Wat bedoel je daar mee?
Edit: vergis je niet, dat je juist op zwaar terrein en al helemaal met een wagen er achter, vaak juist een tandje harder moet gaan ipv. zachter (mits veilig!). Daar verkijken sommige mensen zich nog wel eens op. Vind het zo sneu, zie ook wel eens mensen tijdens de Eper 4daagse die blijkbaar geen terreinrijden zijn gewend, die laten hun wagen (volgeladen met passagiers) met enkel of 2span paard er voor gewoon in stap door flinke blubber trekken, of in stap de heuvel op. Je ziet die beesten dan vreselijk lopen ploeteren en martelen om vooruit te komen. Dan scheelt het zoveel als je ze in een flinke draf of galop zou zetten, dan hoeven ze veel minder kracht te gebruiken om te trekken.
Overigens neem ik thuis, als extra krachttraining, soms ook wel eens extra zware, mulle en/of modderige stukken mee, maar die zijn hier weinig te vinden. Soms laat ik haar dan bewust een stukje in stap er door heen trekken; thuis kun je dat gemakkelijk trainen op het juiste moment, maar tijdens ritten en 4daagses wil je zo efficient mogelijk gebruik maken van de conditie van je paard, en dan moet je ze niet onnodig vermoeien en uitputten.