[AR] Hoe span je tandem aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Hoe span je tandem aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 22:52

Niet dat ik de intentie heb om tandem te gaan rijden maar ik zie het steeds vaker en vraag me dan toch af hoe je de paarden of pony's inspant? Is er een speciale aanpassing in het tuig, of zijn het gewoon enkelspan tuigen die op een bepaalde manier voor elkaar worden bevestigd?

Ik meen op bokt een meid te hebben gezien die er een stuk of 7 voor elkaar had gespannen, hoe gaat dit in zijn werk?

Er hoeft mij dus niet te worden afgeraden niet tandem te rijden als ik geen ervaring heb, het is puur uit nieuwsgierigheid en kon op bokt geen actueel topic hierover vinden. :)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:00

Er zijn speciale tuigonderdelen voor om de strengen te bevestigen en leidselgeleiders die je aan het tuig bevestigd.
Voor je achterpony gebruik je verder gewoon een enkelspantuig, voor een voorpony is het het makkelijkst een tweespantuig te gebruiken en daar dan tandemstrengen aan te bevestigen en natuurlijk tandemleidsels.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:37

idd een enkelspan tuig voor de achterpony. 2-span tuig voor de voorpony.

Ik doe het voor de lol en heb dit moeten aanschaffen:

tandem leidsels
leidselklemmen
ogen voor aan het hoofdstel achterpony
dubbele leidselsleutels.
verlengde strengen laten maken door de tuigmaker.

Zelf maak ik de voorpony aan de ringen op het borsttuig van de achterpony vast maar daar zijn
nog meer mogelijkheden voor.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:59

Omdat we hier de Wiki voor hebben, hier een slotje.