sjouk_L schreef:Oei het is een heel verhaal geworden, nouja.
Een groot nadeel van zo'n halsverlenger elastiek, is dat het achter de oren ook druk geeft en zodra de pony ontspant, er nog steeds druk aanwezig blijft. Het is dus voor de pony geen echt duidelijk hulpmiddel. Het fijnste zou natuurlijk zijn dat als ze haar hoofd naar beneden brengt, direct alle druk weg is. Ook kan druk achter de oren soms een angst reactie geven.
Wat ik zou proberen is een combinatie van 2 dingen. Allereerst zou ik haar stilstaand aan de hand leren wijken voor druk, en dan niet zozeer dat ze om of achteruit stapt. Maar juist de druk op het hoofd. Ik ben het absoluut met iedereen hier eens dat nageeflijkheid komt uit een paard dat voorwaarts is en dan begrensd wordt. Maar naar wat ik begrijp is dit een dier met een "verleden", waardoor reacties soms heel anders kunnen zijn dan verwacht.
Begin eens door haar op een rustig plekje met hoofdstel om naast je te zetten. Dan vraag je voorzichtig op het bit iets druk naar beneden/naar de borst. Alsof je haar stilstaand nageeflijk wil krijgen. Niet teveel druk, maar eigenlijk net zoveel dat het voor haar minder prettig wordt en ze dus wil reageren. Hierop gaat de pony waarschijnlijk op zoek naar een mogelijkheid om van de druk af te komen. Dit moet je niet bestraffen, maar het moment dat ze het hoof de goede kant op beweegt, ook al is het maar een cm. Dan haal je alle druk van het hoofd weg.
Als je dit een aantal keer doet zal ze gaan begrijpen dat als je druk zet, en ze geeft mee aan deze druk, dat die verdwijnt. Want op dit moment snapt ze gewoon niet wat ze met de druk van het elastiek aanmoet, waardoor er paniek ontstaat. Op deze manier leer je haar heel kalm waar ze heen moet om van de druk af te komen.
Als dit dan goed gaat, dan zou je eens kunnen proberen om te longeren toch met een touwtjes systeem, maar met een stuk kort stevig elastiek ertussen. Omdat het dan eigenlijk inwerkt als touwtjes is de druk heel snel van het hoofd af, zodra ze ontspant. Hierbij zou ik dan niet kiezen voor een systeem waar het touw ook achter de oren langs gaat, maar eerder een driehoek systeem. Van onderaan de singel, naar bit naar bovenaan de singel. Dan houdt ze eerst nog de meeste bewegingsvrijheid. Het elastiek zit eraan om te voorkomen dat ze ineens een ruk in de mond krijgt bij verzet, zodat ze niet achterover gaat.
Deze methode pas ik eigenlijk bij alle jonge paarden toe, zodat ze ook gewoon begrijpen wat we van ze willen. om vervolgens de spieren en nageeflijkheid echt correct te krijgen moet je natuurlijk daarna correct longeren. Maar dat komt denk ik wel goed.
Bedankt!! Hier kan ik zeker wat mee! Het is inderdaad een pony met een verleden, ze kan zoals je zegt heftig reageren.
Heb je een foto van de touwtjes met elastiek? Weet niet zo goed wat ik me hierbij moet voorstellen, sorry!
Wauw, ik ga ermee aan de slag! Bedankt!!