[AR] Beleren paard: waarom zit dit touwtje zo?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Beleren paard: waarom zit dit touwtje zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:03

Ik heb verschillende filmpjes bekeken over het beleren van paarden. Nu zie ik op een aantal filmpjes
de volgende constructie. Touw vanaf de ogen waar de leidsels doorgaan door het bit door de lichtogen.
Waar is dit voor?

sumic

Re: Beleren paard: waarom zit dit touwtje zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:13

Ik heb niet het hele filmpje bekeken, maar dit werkt als een slofteugel.prima om wat meer stelling te vragen tijdens het longeren. Maar naar mijn mening ongeschikt om een paard mee te beleren. Helemaal wanneer ze het sturen nog niet goed kennen. Je trekt ze snel in de krul zoals in het filmpje ook gebeurt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:16

oke ik dacht miss dat het iets te maken had met het er vandoor gaan ofzo dat je de kin op de borst trekt zodat ze minder weg kunnen maar het is puur stelling dan?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:21

jep, inderdaad bijzetten, maar vind het op het filmpje lang niet altijd een fijn beeld geven. Zeker als dit beleren is en geen training, want als ie nu een richting op wilt, trek je ook onvermijdelijk de kin op de borst (want sturen met achenbach doet ie zo te zien niet :') )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:08

Met volle staart! _/-\o_

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:25

janouk schreef:
Met volle staart! _/-\o_

eehm volgens mij vraag ik waarom het touwtje zo zit, niet om een staart of niet voordat hier weer discussie over losbarst.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:57

Het lijkt mij als bijzet:
als 1000 kg recht voor je uit het op een lopen zet, is het wel fijn dat je even de kin naar de borst kan trekken.

En die staart blijft prachtig :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:00

een geval sleur hem in de krul.... wat ik niet voor beleren vind. (ook vreemd dat het op de weg gebeurt? ) hij moet dan gewoon op de volte worden gezet, niet in de krul gesleurd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:39

Gewoon op de volte zetten is niet altijd mogelijk als je een paard voor de wagen hebt staan. Alhoewel ik zelf totaal geen voorstander ben van hulptouwtjes kan ik me er wat bij voorstellen gezien dit enorme dier.
Blijf ik me wel afvragen of het helpt om hem tot stilstand te krijgen als hij weg vliegt, want juist als ze kin op de borst leggen heb je niets meer te vertellen.

Dus snap het eigenlijk ook niet :+
Zou eerder leidsel in onderste gat stang doen, maar kan niet zo goed zien of ze dat ook al hebben gedaan.

En voor de rest heb ik alleen respect want ik zie me niet met zo'n enorm dier mennen _/-\o_

Vind het een super gave knol!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:40

unihorses schreef:
een geval sleur hem in de krul.... wat ik niet voor beleren vind. (ook vreemd dat het op de weg gebeurt? ) hij moet dan gewoon op de volte worden gezet, niet in de krul gesleurd

Ik vind het nog wel meevallen. Ik zie een kundige man die erg vriendelijk is. Leidsels hangen de meeste tijd in een boog, ik zie die man echt niet trekken. Ja paard moet een keer de bocht om...duh.
Paard word ook eerst in de bak gelongeerd en daarna pas op de weg. Ik heb mijn paard o.a ook op de weg beleerd, wel zo handig als je veel wilt buiten rijden.

Ik zie dagelijks mensen een slof gebruiken die hier nog iets van kunnen leren.

En wat een gaaf paard! :P

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:19

Cowgirl schreef:
Ik zie dagelijks mensen een slof gebruiken die hier nog iets van kunnen leren.
Dat ben ik zeker met je eens maar ik vraag me af of je dat bij een jong paard moet gebruiken.