Hoe beginnen met Parelli Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Hoe beginnen met Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 15:36

Hoe begin je met PNH?
Ik dacht het eigenlijk met het boek, de nodige spullen (daarmee bedoel ik spullen als leadrope..) en misschien af en toe een les wel te redden, maar nu zijn er ook mensen die hele pakketten, dvd's en dat soort dingen aanschaffen.
Nu is mijn vraag wat heb je nou echt nodig om te beginnen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:40

Wat mij betreft is lessen en zeker in de beginfase een must!
Uiteraard heb je ook het nodige materiaal nodig, maar het lessen is toch wel noodzakelijk in mijn ogen.

x_Kimberlyxx

Re: Hoe beginnen met Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 15:46

Oke en waar/welk lesmateriaal ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:59

Een instructeur/instructrice zoeken die bekend is met parelli en daar lessen in geeft.
Is vast wel te vinden op internet.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:02

Meld je aan op het NH forum, daar zitten veel mensen die aan Parelli doen, en ook les geven.
Ga morgen, 4 mei, naar het federatiecentrum in Ermelo, daar is de Equiday met veel Parelli, maar ook andere NH-ers.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 16:16

Dus met lessen zal het moeten lukken?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:19

Inderdaad, wat marionblo zegt, ga eens kijken op nhforum.nl, daar vind je vast ook info over het boek waar je ook een vraag over stelde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:27

Er is heel veel materiaal te vinden online, maar wil je het gratis hebben zul je even de info bij elkaar moeten sprokkelen. Parelli heeft een Youtube kanaal, je kunt je aanmelden bij Parelli connect, boek is ook niet verkeerd maar de oefeningen heten tegenwoordig anders dan ze in het boek worden genoemd (beter gezegd, daar hebben ze geen echte naam, zoals bijv. de 7 games).

Parelli informatie pakketten zijn voortdurend in ontwikkeling, dus wil je de meest recente info hebben, dan schaf een pakket aan (hoeft niet nieuw te zijn, tweedehands mag ook).

En als je wat info wilt, in dit topic staat een heleboel, inclusief de interviews met Neil Pye over het Parelli pakket, en wat filmpjes daaruit.

[VNA] Boeken???

Succes met kijken!

En om les ga je echt niet heen kunnen, je zult iemand nodig hebben die je controleerd.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:29

x_Kimberlyxx schreef:
Hoe begin je met PNH?
Ik dacht het eigenlijk met het boek, de nodige spullen (daarmee bedoel ik spullen als leadrope..) en misschien af en toe een les wel te redden, maar nu zijn er ook mensen die hele pakketten, dvd's en dat soort dingen aanschaffen.
Nu is mijn vraag wat heb je nou echt nodig om te beginnen?

Lezen is een must.
Als je snapt wat je doet en waarom ben je al erg opweg!
Ik raad de boeken aan:
101 horsemanship oefeningen
Horsemanship - Pat Parelli
Daarna lekker oefenen en lesjes nemen, het is eigenlijk allemaal heel logisch als eemaal snapt waarom je wat doet :)
Leuk dat je er mee wilt beginnen!

In het begin wel een ervaren iemand er miss bijhebben.
Want je je moet op 100 dingen te gelijk letten (je 'bubbel', je lichaamstaal, je gezichtsuitdrukking, duidelijkheid, lichaamstaal van je paard, etc, etc)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:35

x_Kimberlyxx schreef:
Dus met lessen zal het moeten lukken?

Met lessen kom je ver, maar meestal worden alleen de 'problemen' die jou paard heeft besproken. En als je dan ooit een ander paard neemt met andere 'problemen' weet je misschien niet wat te doen.
Lezen en je verdiepen in de verschillende karakters van paarden en wat daarmee te doen is wel erg handig als je ook andere paarden wilt gaan doen, of dat je toch met jou paard tegen een probleem aanloopt.
Clinic's zijn ook erg leuk, en leerzaam!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:06

Bedankt iedereen, maar nog weer een vraagje :) waar kan je dat boek (parelli natural horsemanship) in het Nederlands en niet al te duur aanschaffen ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:24

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:32

Of lenen uit de bieb :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:33

Visitor schreef:
Of lenen uit de bieb :D

Als ze hem daar hebben....

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:51

No oliebol, Sherlock. :D
Maar ik heb even gekeken en hij is in een Nederlandse bieb (in het Nederlands) verkrijgbaar. Ik weet niet welke bieb het is (heb geen zin mijn inloggegevens op te zoeken zodat ik het kan zien), maar mocht het niet je eigen bieb zijn, kan je boeken meestal (altijd?) via interbibliothecair leenverkeer laten komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:53

Persoonlijk vind ik het boek van Parelli een waardevolle aanvulling van je boekenkast. Ik blijf het een boek vinden die ik af en toe ter hand neem. En dat kan niet als je hem hebt geleend uit de bibliotheek. Maar dat is persoonlijk, een ander bladert hem een keer door en hoeft het daarna niet meer te bekijken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:06

Dat is zeker waar. Ik heb het liefste de boeken die ik heb gelezen in de kast staan. Maar als je je nog aan het oriënteren bent kan ik me voorstellen dat je misschien niet meteen van alles aan wil schaffen en dan is de bieb wel een goed alternatief. Edit: ik zou trouwens denk ik eerder investeren in een (tweedehands) pakket, zodat je de dvd's (en het liefst ook de bijbehorende 'boekjes') hebt, dan in het boek, als je moet kiezen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:39

Het oude level 1 pakket is mooi om mee te beginnen, daar kan je echt zelf eerst even mee vooruit.
Dus die rode doos.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:41

Bowen schreef:
Het oude level 1 pakket is mooi om mee te beginnen, daar kan je echt zelf eerst even mee vooruit.
Dus die rode doos.

Ben ik het helemaal mee eens!
Eerst lekker beginnen met de 7 games en daarna begeleiding zoeken als je er echt mee verder wilt :)

Die pakketten van lvl 2 en 3 vind ik erg gaaf, maar ook erg duur.. := Denk dat je met les voor minder geld, meer resultaat haalt!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:28

Ik heb wel erg veel aan die opvolgende pakketten, ben daar wel erg blij mee, net als met wat ander lesmatriaal.
De nieuwe level pakketten vind ik wel leuk, heeft me ook wel geholpen, maar ik denk niet dat ik zo lekker zelf had kunnen starten ermee.

The patterns zijn wel erg leuk, daar kan je veel zelf mee doen(die kan je volgens mij grotendeels ook wel gratis op het net vinden), liberty and horse behavior is ook wel een leuke verdieping, de 7 games zijn onmisbaar.

Het duur vind ik wel meevallen, ja het is een stevige aankoop, maar er zit ook wel inhoud in waar je echt wat mee kan. Na level 1 ontkom je niet aan les, dan heb je die blik van buiten echt nodig, maar met het lesmatriaal heb je ook niet wekelijks les nodig(behalve bij grote problemen, dan onmiddelijk goede hulp erbij halen).

Je kan ook kijken of je het goedkoper op de kop kan tikken. Heel veel van de patterns zijn behandeld in de savvy dvd's die bij een membership horen, er zijn best wel mensen die ze kijken en dan van de hand doen, of een keertje grote opruiming houden. Zo zijn veel pakketten ook wel 2de hands te krijgen en dat scheelt een stevige slok op een borrel.

Als ik me niet niet vergis(pin me er niet op vast), zijn er zelfs (illegale) downloads van sommige pakketten. Heb je niet van mij gehoord, het is heel stout om daar gebruik van te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:42

Als je bedenkt dat Parelli een investering is voor de rest van je leven, dat er 365 dagen per jaar, op ieder moment van de dag, op de momenten dat jij wenst, een prive-instructeur voor je klaarstaat, dan is de investering in een Parelli pakket zeer zeker de moeite waard. Helaas blijven we Nederlanders die alles zo goedkoop mogelijk zo niet gratis willen, maar door het illegaal aanschaffen van gekopieerde Parelli pakketten doe je eigenlijk hetzelfde als bij het downloaden van illegaal gekopieerde films: je ontneemt iemand zijn inkomsten waarvan hij moet leven.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:58

Waar haal je dan een pakket vandaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:07

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:43

Allemaal heel erg bedankt :) !!

Als iemand nog meer tips of aanvullingen heeft mag hij die natuurlijk blijven plaatsen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:41

Psst, zie mn onderschrift voor t NH topic