Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
saskiakefie schreef:En wat is er precies mis met een klein rondje? Daarnaast valt het wel mee want ze loopt mee, voordeel van mee lopen is, is dat je dichter bij het paard loopt en zo gerichter hulpen kan geven.
HarriesHorse schreef:Wj hebben sinds een maandje of 2 deze manier.. Veel makkelijker dan touwtjes en een singel etc...
Je bent ook zo klaar met omdoen...
Hier staat de afbeelding in de OP van dit topic..
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1241113&
Lara_Silver schreef:saskiakefie schreef:En wat is er precies mis met een klein rondje? Daarnaast valt het wel mee want ze loopt mee, voordeel van mee lopen is, is dat je dichter bij het paard loopt en zo gerichter hulpen kan geven.
Ik ben benieuwd naar een uitleg aangaande bijvoorbeeld een scheef paard? Dit paard is duidelijk los en recht en neemt daardoor een nette lengtebuiging aan. Zou je kunnen uitleggen hoe ze aan de enkele longe een scheef paard corrigeert dat bijvoorbeeld wegloopt over de buitenschouder?
Lara_Silver schreef:Fijn dat je even met een goede uitleg nuanceert. Dat ontbrak namelijk in je eerste posts. Zeker omdat het opleidingsniveau van dit paard niet volledig bekend is. De voorwaarde voor het longeren met enkele longe is een recht paard met adequate opleiding, er is immers geen enkele manier om het over de schouder weglopen te corrigeren.
Ts: er is niets mis met het gebruik van bijzetteugels. Ik vind het fijner dan touwtjes. Langer ingesteld bieden ze een begrenzing en kan het paard toch fijn zakken. Eerst longeerde ik met touwtjes, helaas dook de mijne dan ook met veel ruimte te diep. Ik gebruik de bijtetteugels icm de kaptoom. Zo blijf ik uit de mond, en de buitenschouder is begrenst. Veel makkelijker om op deze manier beweging te geven, zeker als het paard geen intensieve begeleiding meer nodig heeft om correct te lopen.
Een kaptoom biedt overigens ook onder het zadel een fijne aanvulling bij het aanleren en bevestigen van sommige oefeningen.