Wedstrijd Bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schaapje8

Wedstrijd Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:15

Ik weet niet of deze topic hier hoort maar anders a.u.b verplaatsen i.p.v verwijderen of sluiten

Ik ben aan het sparen voor mijn eigen pony ook wil ik later wedstrijden met
hem/haar rijden maar ik rij het liefste bitloos.

Mag je met de meeste wedstrijden zonder bit rijden?

Enphalu

Re: Wedstrijd Bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:17

ik zie op bokt wel vaker mensen bitloos rijden, dus ik neem aan van wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:15

Enphalu schreef:
ik zie op bokt wel vaker mensen bitloos rijden, dus ik neem aan van wel.

Wat is dat nou voor een redenering...... 'het gebeurd, want dat zie ik op bokt, dus het zal op wedstrijd ook wel mogen'. Wat mensen thuis doen en wat is toegestaan op wedstrijd is natuurlijk heel wat anders.....

@ TS: over welke 'wedstrijden' heb je het? Mennen of ohz.?
Bij het mennen zijn bij zowel dressuur/vaardigheidswedstrijden als ook bij SGMW's bitloze optomingen niet toegestaan.

Art. 409, lid 5 Reglement Mennen, dressuur/vaardigheid:
Citaat:
5. OPTOMING
Bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Bitloze optomingen in combinatie met bit
zijn eveneens niet toegestaan. De bitten hoeven bij meerspannen niet gelijk te zijn.

art. 522, lid 5 Reglement Mennen, samengesteld mennen:
Citaat:
Bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Bitloze optomingen in combinatie met
bit zijn eveneens niet toegestaan. De bitten hoeven bij meerspannen niet gelijk te
zijn

Even zoeken in de reglementen (staan op de site van de KNHS) geeft een hoop duidelijkheid.

Overigens vraag ik me af waarom je persé bitloos zou willen mennen, en waarom persé bitloos op wedstrijd. Ook omdat er nog helemaal geen sprake is van een pony..... in mijn ogen ben je een beetje vooruit aan het lopen op de zaken ;)

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 23:02

Jaa ik wil alles van de vore weten van hoe of wat. Een vriendin van me zei dat je alleen met bit mag rijden. Ik hoef het niet persé bitloos te rijden maar ik rij op mijn manege heel vaak bitloos dus ben het
meer gewend dan bit

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:14

bitloos rijden ohz. is wel even heel wat anders dan bitloos mennen hé, vergis je daar niet in ;)
Het is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd om je van te voren in te lezen en informatie te vergaren, maar dit soort dingen (wel/niet bitloos, of 'welk bit', etc.) zijn dingen die per paard en per situatie verschillend zijn.

Mijn shetmerrie, die wíl je gewoon niet bitloos voor de wagen hebben, dan krijg je ongelukken. Jij kan het wel willen, maar 't paard moet 't ook nog maar kunnen en het er goed op doen.
En zoals gezegd; bitloos rijden is 1, bitloos mennen is een heel ander verhaal.

Om dus kort en bondig antwoord te geven op je vraag:
Op menwedstrijden mag je níet bitloos rijden.

Hoe het met wedstrijden ohz. zit (dressuur/springen etc.) weet ik niet, kun je vast ook wel in de reglementen van die disciplines op de KNHS site vinden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:47

Mendurance mag wel bitloos

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:25

Jaa maar ik bedoel eigenlijk meer rijden.. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:09

tsja, dan zit je hier bij AR (Aangespannen Rijden) toch écht verkeerd! ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:44

AR ----> VNA (omdat TS het over rijden onder het zadel heeft)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:52

Schaapje8 schreef:
Jaa maar ik bedoel eigenlijk meer rijden.. :D

Kom eerst maar aan een pony voordat je gaat nadenken over bit/loos.
Het is per pony/paard ook verschillend. De een kun je prima bitloos rijden terwijl de ander compleet onhandelbaar wordt zonder bit.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:59

Er worden speciale wedstrijden georganiseerd door de knhs voor bitloze combinaties, dat kan dus gewoon.
Zie: https://www.knhs.nl/kenniscentrum/dress ... n-bitloos/

Maar bedenk wel even goed waarom je het liefst bitloos rijdt. Het is niet zo dat als je zonder bit rijdt je ineens heel vriendelijk rijdt, er zijn veel meer factoren die daaraan bijdragen. Het verschilt ook heel erg per paard/pony waar ze het fijnst op reageren. Maar in principe als jij goed met je lichaam en zit kan rijden en je hebt een pony die er fijn op reageert is het prima mogelijk :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:51

Er zijn wel bitloze wedstrijden, maar je kan niet in de "gewone" dressuurwedstrijden mee.

Maar het is misschien verstandig niet te stellig te zijn in wel of geen bit, ik ben mezelf daarin wel tegen gekomen.
Toen ik net mijn eerste paard kreeg en ziek was van het geruk en gepluk aan bitten(e.d.) op de manege heb ik gesteld dat er nooit meer een bit in mijn paard zou komen.
3 jaar later, lekker onderweg met verfijning bij het dressuurmatig rijden vraagt mijn (cursus) instructeur waarom ik geen bit gebruik. Waarop ik zeg dat ik een bit niet eerlijk vind(wat uitgebreider, maar daar kwam het op neer), waarop de instructeur zegt, maar hoe eerlijk is het om aan hem steeds meer verfijning te vragen, maar dat zelf niet te geven?
Ai, dat was een hersenkrakertje, daar heb ik een paar dagen over gepiekert en verhip, hij had gewoon gelijk. Natuurlijk gaf hij wat meer uitleg over wat hij daar dan mee bedoelde, maar het kwam neer op dat ik met het bit veel fijnere hulpen kon geven.
Toen heb ik het geprobeerd, skeptisch als wat, maar de haf reageerde als een zonnetje erop, hij liep beter, begreep me beter en was heerlijk ontspannen. Het was alsof hij verzuchte, he he, eindelijk begrijpt ze het. Het was niet dat hij slecht liep zonder bit, maar het was fijner met bit.

Rij ik nu alles met bit, in het geheel niet, het leeuwendeel is nogsteeds bitloos. Alleen als ik werk aan die verfijning gebruik ik het bit. Ik vind een bit nogsteeds compleet onnodig voor al die andere dingen(heb het stiekem ook wel geprobeerd, maar daar gaf het geen verschil of liep hij beter zonder bit).

Mennen met de kleine merrie doe ik bitloos en dat blijft ook zo, dat maakt dat wedstrijden er niet in zitten, maar dat is dan een offer dat ik graag maak. Ik vind het risiko op schade veelste groot bij mennen, het is niet voor niets zo dat er hele mondstukken zijn ontwikkeld om die schade binnen de perken te houden.
Maar dat is mijn persoonlijke mening, gemaakt vanuit de pony waarmee ik men, heb je een heel onzeker paardje dan kan het weleens zo zijn dat je die helemaal geen plezier doet met bitloos, die kan best weleens die steun van het bit meer dan waarderen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:55

Wat Bowen hierboven schrijft is wat ik bedoelde, maar dan beter uitgelegd :D

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:07

Even terugkomend op de originele vraag van TS: nee, de meeste wedstrijden (dressuur, springen, mennen) mag je niet bitloos starten. Er zijn in de dressuur nu speciale rubrieken voor bitloos, maar dat komt weinig voor en is buiten de "normale" competitie.
In endurance en trec kun je wel bitloos starten.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:25

Wat bedoel je met "normale" competitie, Waratje? Punten die je rijdt op een bitloos wedstrijd tellen toch mee bij de punten die je rijdt met bit?

NH_Horse2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:56

Je kunt wel Western en Freestyle bitloos doen, maar echt dressuur, springen of cross is het verplicht met bit.

Groetjes Charlie

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:11

Bitloos is een aparte klasse, dus je rijdt niet in competitie met bitruiters (de "normale" competitie).

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:33

OOoh oke, snappem!

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:04

Ik denk dat als je graag bitloos een wedstrijd wil rijden, kun je dat het beste aan de organisator vragen; bij elke wedstrijd zijn er andere regels ;)