Shetlandpony inrijden/longeren/zadelmakmaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klarapony

Shetlandpony inrijden/longeren/zadelmakmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 18:13

Ik wil mijn shetlandpony zadelmak maken samen met mijn vriendin, de merrie is ong 6 jaar.
We kunnen al met haar wandelen en poetsen, longeren snapt ze nog niet echt.
Ze is bang voor de zweep & het dekje.
Wie kan me helpen en tips geven? :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:31

Omdat je topic op het verkeerde forum hebt geplaatst ga ik het voor je verplaatsen.

ED --> TVG

_Nikita

Re: Shetlandpony inrijden/longeren/zadelmakmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:19

Ik zou eerst beginnen met haar aan de zweep en het dekje (singel?) te laten wennen. Je kunt haar laten snuffelen aan het dekje en haar ermee 'aaien' als ze echt angstig is, dit belonen en rustig uitbouwen. Belangrijk is dat je zelf relaxt bent, als de pony iets eng vind en jouw spanning ook opmerkt zal ze zeker niet ontspannen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:02

Denk eerst goed na of je straks wel een goede passende ruiter hebt die erop kan rijden. Wat zijn je ervaringen met inrijden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:05

Ik denk dat je beter hulp kunt zoeken als je geen ervaring hebt met het inrijden van pony's. Een shet rijdt je namelijk precies op dezelfde manier in als een gewone rijpony. Het enige verschil is dat ik mijn shetten zelf meer vanaf de grond heb beleerd omdat ik te groot was en de ruiter die ik toen had nog niet de handigheid had. De pony kende het lange lijnen en de stemhulpen perfect. Dus de ruiter kon later zo wegrijden.

Je zult haar eerst het longeren moeten leren en dat de zweep niet eng is. Heb je niet iemand in de buurt die kan helpen die daar veel verstand van heeft? En verder even kijken of je vriendin niet te groot is. Als zij ook 17 is dan is de kans namelijk heel erg klein dat dat nog past...

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:06

Heb je niet een passende ruiter, of pas jij nog op je shetlander?
En inderdaad eerst aan de zweep laten wennen!

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:10

niet gelijk de zweep voor zijn neus houden hoor! :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:11

heb je passende ruiter en voldoende beleerervaring? Daar zou ik eerst naar kijken, en dan eerst aan het dekje en zweep laten wennen!

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:14

weet je wel hoe je het gaat aanpakken?
inderdaad passende ruiter.....

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:43

Ik heb mijn Shet zelf ook ingereden. Ik heb het zo gedaan:
Eerst losmaken door elke dag bij de borstkas en aan allebei de zijkanten biks te houden(hier krijgen ze een losse rug door omdat je pony al 6 is)
Dan longeren aanleren met veel geduld omdat ik hem echt los wou hebben.(dit deed ik met stemhulpen omdat dat het inrijden makkelijker maakt)
Toen hij braaf en geduldig zijn rondjes liep in alle gangen ging ik over op het volgende.
Ik liet hem ruiken aan het dekje en liet hem langs zijn buik kont etc. glijden.
Toen hij het dekje normaal vond legde ik hem op zijn rug. Hij vond dit geen probleem dus de volgende dag hetzelfde en toen het zadeltje erbij op met een losse singen en lopen.
Volgende dag voorzichtig aansingelen en weer lopen.
Dag erna longeren met zadeltje erop.
Toen hij dat allemaal braaf deed ging ik leunen op zijn rug en kijken naar zijn reactie. Omdat dit allemaal goed ging ging ik meer leunen en uiteindelijk hing ik op zijn rug...volgende dag weer leunen en weer geen reactie dus erop zitten. Mijn vriendin ging met hem lopen met mij erop.
Na een paar keer wandelen met iemand erop longeren met iemand erop.
Daarna longeren met stemhulpen en been en teugel hulpen.
Uiteindelijk kon ik hem los rijden in de bak en het bos.

Ik weet niet hoe groot jij en je vriendin zijn en je Shet maar ik ben 13 jaar, weeg 37 kg en ben 1,54 en ben gekapt omdat ik te groot ben. Mijn Shet is 1,00 m en 200 tot 250 kg en kan 40 kg dragen.

Ik ben nu aan het lezen over vrijheidsdressuur omdat me dat wel leuk lijkt met hem en tja... hij moet beweging hebben. Misschien dat je dat ook wel leuk lijkt voor als je te groot bent? :D

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:44

Owja... en belonen is belangrijker dan straffen!!!! Dit betekent niet dat je niet mag straffen maar vergeet gewoon niet te belonen!