hoi, mijn pony clay kan al aan de teugel lopen op commando. maar ze gaat er al snel weer uit. dat vind ik heel erg jammer want het is mij aan geleerd om een paard aan de teugel te laten lopen door te zagen. maar ik vind zagen een beetje zielig omdat je de hele tijd aan het bit zit te trekken. en omdat mijn pony maar een hele korte tijd aan de teugel loopt moet ik steeds gaan zagen om het weer te proberen. ik zoek graag een vriendelijkere manier om mijn pony aan de teugel te laten lopen, want ik wil uiteindelijk dressuur wedstrijden rijden en dan moet ze wel aan de teugel kunnen lopen. en ik wil dan niet de hele tijd zitten zagen.
Alsjeblieft ga ook NIET meer zagen! Zoals hierboven veel overgangen rijden, voltes, stelling en je zit moet ook helemaal kloppen. Je moet eig niet gaan vragen of hij/zij aan de teugel wil lopen, want dat komt vanzelf als je paard ontspannen is.
MarlindeRooz
Geplaatst: 23-04-13 20:37
Nou je kan een paar niet aan de teugel laten lopen, nageven komt uit ontspanning en is dus zeker geen truukje en zagen is ook niet aan te raden.
Gewoon goed les nemen en zorgen dat je paard los in zijn lijf is.
claylover
Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-13 20:38
maar mijn paard is trouwens ook nogal gespannen en druk dus ik probeer haar ook te laten ontspannen maar dat is erg lastig.
Tazziexxx
Geplaatst: 23-04-13 20:39
claylover schreef:
maar mijn paard is trouwens ook nogal gespannen en druk dus ik probeer haar ook te laten ontspannen maar dat is erg lastig.
Als je haar gaat zagen en in de krul trekt wordt ze niet ontspannen van hoor.
hannah41
Geplaatst: 23-04-13 20:39
Heel goed dat je door hebt dat het ook anders kan. Het is moeilijk om zo uit te leggen, maar ik raad je aan om even op deze site: http://www.aandeteugel.jouwweb.nl of in het centrale topic te kijken. Het is namelijk niet een kunstje wat je even uitvoert, maar een reactie van je paard als hij zijn lichaam om een goede manier gebruikt en jij goed rijd. Dit komt niet door zagen, je handen vast zetten of wat dan ook. Doe je dit wel dan heeft dit niks met goed rijden te maken, maar drukt het paard zijn rug weg, kan niet goed ontspannen en boven dien doet het veel pijn en word het paard slecht aan de hulpen. Heel veel succes!
En mensen, iets aardiger mag ook wel, iedereen maakt fouten. Ts probeert zich te verbeteren
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 23-04-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt
MustangII
Geplaatst: 23-04-13 20:40
veel voltes,slangevoltes en overgangen rijden. Probeer zelf ook te ontspannen. Soms is een ander bitje de oplossing.
Wat goed dat je het vraagt en het wil verbeteren. Zagen is niet echt de manier om een paard aan de teugel te laten lopen het komt uit ontspanning. Als je paard ontspannen loopt komt dat nagevelijk vanzelf.
zou het denken jullie ook misschien helpen om met een beetje lossere teugels te lopen of is dat juist niet handig???
Tazziexxx
Geplaatst: 23-04-13 21:07
claylover schreef:
zou het denken jullie ook misschien helpen om met een beetje lossere teugels te lopen of is dat juist niet handig???
Zoals ik al zei moet je niet gaan vragen of je paard aan de teugel wil gaan lopen. Dit moet vanzelf komen zodra je paard ontspant.
MarlindeRooz
Geplaatst: 23-04-13 21:08
claylover schreef:
Gewoon contact houden, voorwaarts rijden en vooral les nemen van een goede instructeur.
hannah41
Geplaatst: 23-04-13 21:09
Niet de teugels zomaar zonder reden los gooien. Als je gewoon rijd de teugels gewoon om maat houden en handen mee laten bewegen, als je de hals wil laten strekken kun je de teugels wel langer laten worden. Als je de teugels losgooit komt dit de aanleuning niet ten goede. Gewoon contact houden met de mond dus.
Wat bij mij goed hielp in het algemeen, neem je teugels goed op maat en je handen voor je houden . Zo heb je goede verbinding met de mond, veel voltes rijden inderdaad en ervoor zorgen dat je paard goed aan het been is. Dan komt de rest vanzelf. Goed dat je weet dat zagen niet de goede manier is en wil veranderen!
Zagen is niet aleen zielig, het is potienteel schadelijk voor de mond van het paard en ook voor zijn verdere lichaam. Door met dwang die hoofd/halshouding "goed" te zetten veroorzaak je spanning van mond tot staart(in het hele lijf), niets daarvan komt je paard ten goede.
Mijn mening, zoek een goede instructeur die goed kijkt naar het paard en de ruiter, denkt vanuit het belang van beiden en leer je paard van achteren naar voren te rijden, want het gaat om heel wat meer dan de juiste hoofdhouding, dat is alleen maar een gevolg van de rest van wat je moet doen.
Theorie over hoe je je paard 'aan de teugel' laat lopen is er op internet zat te vinden, daar is Google voor. Theorie naar praktijk omzetten is een ander verhaal, zeker als je bij minder dan nul moet beginnen omdat het je verkeerd is aangeleerd. Tenzij je een natuurtalent bent, is het niet waarschijnlijk dat je er zonder hulp bij de praktijk (les, dus) in zult slagen jezelf te verbeteren.
Dus inderdaad, zoek een goede instructeur van het type dat Bowen beschrijft. En als die in het begin lelijk tegen je moet doen om je snel af te leren je paard in de weg te zitten, neem dat dan in het belang van je paard maar even voor lief in plaats van meteen op zoek te gaan naar een andere.
Zelf heb ik in het verleden het meeste geleerd van de instructeurs die me het hardst hebben uitgekafferd om wat ik allemaal verkeerd deed. 't Doet soms even zeer, maar het beklijft een stuk beter. Zachte heelmeesters, enzo...
Ik denk dat je eerst naar je eigen houding moet gaan kijken. Als jij zelf goed zit, je paard niet in de weg zit en ontspannen bent, zal je paard vanzelf ook gaan ontspannen. Verder kun je veel overgangen rijden om te zorgen dat je paard goed aan het been is en train je gelijk de achterhand mee. Balkjes draven etc, zijn ook fijn om die achterhand er onder te krijgen.
Ik raad je les nemen aan, heb verder niet je gehele topic doorgelezen, dus weet niet wat al wel of niet is gezegd.