Ik ben nu al bijna een jaartje in het bezit van een (vind ik zelf) topmerrie; Legend of Zelda

Zelda is onlangs 2 jaar geworden (hieperdepiep hoeraaa !) en ze wordt al een heus paard nu

Zelda wordt al losgegooid in haar paddock en ze reageert al op stemcommando's en begint ook te reageren op enkel het gebruik van mijn handen. Een zweep heb ik amper nodig bij haar. Ik gooi haar los in een paddock van ongeveer 15x20 en hier kan ze volledig zelf kiezen hoe ze loopt en waar ze loopt. Het losgooien heeft ze wel nodig om haar energie kwijt te kunnen, anders haalt ze streken uit (bijten, koppig zijn, niet luisteren,...).
Maar nu vroeg ik me af, wanneer start ik best met longeren ?? Hier (België) krijg ik van alle kanten te horen dat ik er nu al mee moet beginnen en dat ik er deze zomer al op moet zitten en ze zadelmak moet maken

Zelf ga ik ze deze zomer absoluut nog niet zadelmak maken, want ik denk dat ze nog een groeispurt gaat krijgen (v=1m68, m=1m67), want Zelda is nog maar 1m55 ofzo...
Maar hoe zit het met longeren deze zomer ?? Kan dat al ? Zelda is dan 2.4 jaar

Ikzelf heb 0% ervaring met longeren... Niet met jonge paarden en ook niet met volwassen paarden... Ik neem dus sowieso een instructeur om me te helpen en bij te sturen.
En ik zou ook nog graag enkele zaken van jullie weten:
- Wanneer zijn jullie hiermee begonnen?
- Hadden jullie ervaring op dat vlak? (Ervaring met longeren, ervaring met longeren van jonge paarden)
- Hoe hebben jullie dit aangepakt?
- ...
Goede raad is altijd welkom ! Ik hoor graag jullie mening, hoe jullie het zelf hebben gedaan en hoe jullie denken dat ik het misschien aan kan pakken

Shoot !
Groetjes