Beginnen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 12:08

Hoi Bokkers !!

Ik ben nu al bijna een jaartje in het bezit van een (vind ik zelf) topmerrie; Legend of Zelda *\o/*
Zelda is onlangs 2 jaar geworden (hieperdepiep hoeraaa !) en ze wordt al een heus paard nu :) Het puppy-zijnde is er tijdens de winter wel wat afgegaan.

Zelda wordt al losgegooid in haar paddock en ze reageert al op stemcommando's en begint ook te reageren op enkel het gebruik van mijn handen. Een zweep heb ik amper nodig bij haar. Ik gooi haar los in een paddock van ongeveer 15x20 en hier kan ze volledig zelf kiezen hoe ze loopt en waar ze loopt. Het losgooien heeft ze wel nodig om haar energie kwijt te kunnen, anders haalt ze streken uit (bijten, koppig zijn, niet luisteren,...).

Maar nu vroeg ik me af, wanneer start ik best met longeren ?? Hier (België) krijg ik van alle kanten te horen dat ik er nu al mee moet beginnen en dat ik er deze zomer al op moet zitten en ze zadelmak moet maken :\ Hier op bokt lees ik dan dat je ze zo lang mogelijk jong moet laten...
Zelf ga ik ze deze zomer absoluut nog niet zadelmak maken, want ik denk dat ze nog een groeispurt gaat krijgen (v=1m68, m=1m67), want Zelda is nog maar 1m55 ofzo...
Maar hoe zit het met longeren deze zomer ?? Kan dat al ? Zelda is dan 2.4 jaar :)
Ikzelf heb 0% ervaring met longeren... Niet met jonge paarden en ook niet met volwassen paarden... Ik neem dus sowieso een instructeur om me te helpen en bij te sturen.

En ik zou ook nog graag enkele zaken van jullie weten:
- Wanneer zijn jullie hiermee begonnen?
- Hadden jullie ervaring op dat vlak? (Ervaring met longeren, ervaring met longeren van jonge paarden)
- Hoe hebben jullie dit aangepakt?
- ...

Goede raad is altijd welkom ! Ik hoor graag jullie mening, hoe jullie het zelf hebben gedaan en hoe jullie denken dat ik het misschien aan kan pakken :) Maar hou het wel vriendelijk.

Shoot !

Groetjes

Anoniem

Re: Beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:26

Ik zou eerst beginnen met wat leuke speelse grondoefeningen. Zoals wijken voor druk enzo. Is goede voorbereiding. Uiteraard maar korte sessies en het interessant houden. Als ze drie is zou ik pas gaan beginnen met longeren en dan ook niet te lang en te zwaar. Zo heb je de minste kans op lichamelijke schade aangezien ze nog groeit. Je kan natuurlijk wel al korte wandelingetjes gaan maken aan de hand eventueel ook al buiten zodat ze aan het verkeer went.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:17

Er is toch eigenlijk bitterweinig op dit topic gereageerd hé... Nu, bijna 1 jaar later, ga ik starten met longeren in het voorjaar.
Om niet opnieuw een topic te moeten posten, schop ik dit hier even naar boven :)

De vragen in het hoofdtopic mogen nog steeds beantwoord worden natuurlijk !
Maar ik heb nog een vraag... Weet iemand een goed boek over het beginnen met longeren van jonge paarden? Wou eerst het boek van lammert haanstra aanschaffen, maar het schijnt dat dit boek al uitgaat van paarden die het longeren onder de knie hebben (mijn merrie heeft dit verre van :+ )

Ik hoop dit keer op iets meer reactie, want het voorjaar begint toch echt wel te naderen nu :D

Fenna10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:20

Het boek van lammert is inderdaad heel handing als je paard al kan longeren.

Het is misschien wel handig om al wat ervaring op te doen met longeren, met bijv. een paard die het al wel heel braaf doet. Zo kan je een beetje oefenen en is het uit eindelijk makkelijker als je je eigen paardje gaat leren longeren.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:41

Zijn er nog boeken die aan te raden zijn ?? (lammert is alleen verkrijgbaar via een e-book en ik heb toch graag iets in handen)

Ik ben sinds kort wat actiever in de paardenwereld zeg maar :j Ik rij een 19jaar oude merrie, welke ik ook longeer. Ik hoop ook te mogen rijden op een 20jarige Z dressuurruin en hierbij dat tips te krijgen van zijn eigenaresse (die op dat niveau heeft gereden met haar ruin). Op die manier wil ik ook wat ervaring opdoen :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:45

Een boek wat niet zo zeer over longeren gaat maar wat wel bij de basis begint is 101 horsmanship oefeningen. Staan natuurlijk ook longeer tips in. Alles is op een heldere manier beschreven met afbeeldingen erbij en het boek is stap voor stap opgebouwd.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:58

@Happie: Dat boek heb ik :D Het is inderdaad een super leuk en in mijn ogen ook een goed boek :j
Maar had toch graag eentje gehad, specifiek over longeren. In dat boek gaat het immers enkel over longeren met touwhalster, zonder hulpmiddelen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:03

Zou ook lekker zonder hulpmiddelen beginnen zeker bij een jong paard. Laat hem maar lekker op z'n eigen benen lopen zonder al te veel poespas. Als je dat boekt hebt moet je toch met de basis aardig kunnen starten?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:06

Natuurlijk :j Ga niet meteen teveel hulpmiddelen gebruiken hoor ! Zal in het begin al voldoende werk hebben met haar op haar eigen benen te laten lopen inderdaad :j

Het zou echter meer voor mezelf zijn, zodat ik weet hoe ik wat kan versterken achteraf :) Ik doe ervaring op in de praktijk, maar heb ook graag boeken ter naslag.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:10

Fijn iemand die weet waar ze mee bezig is :D. Gaat vast helemaal goedkomen. Wat ook een goed boek is maar ik weet niet of dat specifiek voor jonge paard is. Heb het boek uitgeleent dus kan helaas ook niet voor je kijken. Maar dit is hem: http://www.mediaboek.nl/product/27712_C ... en?lang=nl

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:47

En jij vond dat een interessant en leerrijk boek ?? :)
Kwestie dat ik geen pruts-literatuur aanschaf ;)