Tsarina Z longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Tsarina Z longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:43

vandaag was het heerlijk weer dus heb ik Tsarina weer eens gelongeerd.
Tsarina is een 7 jarige merrie maar word nu pas echt doorgereden ze is een jaar zadelmak geweest waarna ze 2 jaar stil stond voor ze bij mij kwam. Ze heeft dus heel weinig spieren en geen stabiliteit waardoor ze bij het rijden alles heel snel wou doen :=

Daarom hebben we weer even het rijden stilgelegd en zijn we weer begonnen met longeren om wat spiertjes en stabiliteit bij te krijgen.
we zijn nu al een maand en 2 weken aan het longeren en het gaat al zeer goed. galop gaat nu op een rustig tempo en de spiertjes beginnen te komen.

Tips om haar nog wat spieren bij te laten krijgen of leuke longeer oefeningen zijn altijd welkom!

hier dan de foto's van vandaag

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hier ging er toch weer wat meer snelheid op
Afbeelding

5. uitstappen
Afbeelding

6.
Afbeelding

daarna een frisse douche en de wei in

7. rolle bolle
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. en toen was ze die camera toch echt wel zat
Afbeelding

Laat iets leuks achter of tips voor de spieren of leuke oefeningen :evaw:

FCSA

Re: Tsarina Z longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:45

Leuk paard! Ze gaat wel enorm schuin/scheef door de bochten. Misschien interessant om je eens te verdiepen in rechtrichten aan de longe / dubbele teugel longeerwerk?

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:48

[quote="FCSA"] Ze gaat wel enorm schuin/scheef door de bochten. quote]

Komt dit niet omdat de longe wat aan de korte kant is? Lukt het ook om het paard een grotere volte te laten maken aan de longe?
Leuk paard :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:51

Heeft te maken met scheefheid en is alleen dmv gerichte training op te lossen..

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:52

FCSA schreef:
Leuk paard! Ze gaat wel enorm schuin/scheef door de bochten. Misschien interessant om je eens te verdiepen in rechtrichten aan de longe / dubbele teugel longeerwerk?

ja dit komt omdat de foto's vooral van haar linkse kant zijn dit is haar moeilijke kant dus hier valt ze altijd wat meer naar binnen dit heeft ze ook enkel in de grote piste in de longeerpiste doet ze dit niet en blijft ze mooi recht lopen :j

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 20:55

Washinton schreef:
FCSA schreef:
Ze gaat wel enorm schuin/scheef door de bochten. quote]

Komt dit niet omdat de longe wat aan de korte kant is? Lukt het ook om het paard een grotere volte te laten maken aan de longe?
Leuk paard :)

ja hoor dat lukt goed op haar rechterkant maar dit is haar linkerkant en dus ook haar moeilijke kant en dan valt ze steeds naar binnen dus moest ik de longe korter nemen of er gingen ongelukken gebeuren.. dit doet ze enkel in de grote piste niet in de longeerpiste dit was de eerste keer testen in de grote piste..

op haar rechterkant blijft ze meestal mooi lang en recht lopen;

Afbeelding

amberIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:01

Je bijzet zitbgedraaid ;) maar leuke pony nog weinig bespiering maardat komtwel alsnik jou wasbzounik de bijzet iets korter doen zodat die al wat meer gaat nageven en daar doorr krijgt die ook weer meer ieren succes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:14

Goed plan om eerst te longeren om het daarna voor haar makkelijker te maken onder het zadel. De manier van longeren vind ik niet zon goed plan.
Jullie bak is vrij zwaar zo te zien? Dat is sowieso niet fijn met longeren. Het is best zwaar voor een paard op de volte te blijven lopen en dan is de bak ook nog zwaar.
Daarnaast trekt je paard inderdaad helemaal scheef. Dit zou je op kunnen lossen door een stuk af te zetten in de bak. Hiermee begrens je je paard en kan die niet meer over de schouder naar buiten vallen. Naar binnen komen is met de zweep makkelijk op te lossen.
Daarnaast ben ik geen fan van bijzets, maar deze hebben ook geen nut, want paard geeft er niet op na. Nadeel van bijzets is dat sommige paarden erop gaan hangen en dus heel zwaar in de hand worden en sommige paarden erachter kruipen, dus helemaal geen contact met de hand gaannmaken. Alle twee de gevallen niet goed nagefelijk dus. Daarbij kan je paard ook niet correct nageven, als die zo scheef loopt als op jou foto's. Dan kun je beter de bijzets eraf halen.
Ik zou met dubbele lijnen gaan longeren of je paard aan de enkele lijn eerst goed recht laten lopen en dan de bijzets er weer aan, als je die hoe dan ook wilt gebruiken.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:44

HAW >> TVG

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:51

TsarinaZ schreef:
FCSA schreef:

ja dit komt omdat de foto's vooral van haar linkse kant zijn dit is haar moeilijke kant dus hier valt ze altijd wat meer naar binnen dit heeft ze ook enkel in de grote piste in de longeerpiste doet ze dit niet en blijft ze mooi recht lopen :j

Er zijn 2 foto's waarop ze linksom loopt en 4 waar ze op de rechter hand loopt...denk dat je t dus door elkaar haalt of begrijp ik nu iets niet goed?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:30

joycie81 schreef:
TsarinaZ schreef:

Er zijn 2 foto's waarop ze linksom loopt en 4 waar ze op de rechter hand loopt...denk dat je t dus door elkaar haalt of begrijp ik nu iets niet goed?

nee hoor je had gelijk ik dacht dat het meer foto's waren van haar linkerkant zag daarna pas dat het omgekeerd was :=

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:33

Def schreef:
Goed plan om eerst te longeren om het daarna voor haar makkelijker te maken onder het zadel. De manier van longeren vind ik niet zon goed plan.
Jullie bak is vrij zwaar zo te zien? Dat is sowieso niet fijn met longeren. Het is best zwaar voor een paard op de volte te blijven lopen en dan is de bak ook nog zwaar.
Daarnaast trekt je paard inderdaad helemaal scheef. Dit zou je op kunnen lossen door een stuk af te zetten in de bak. Hiermee begrens je je paard en kan die niet meer over de schouder naar buiten vallen. Naar binnen komen is met de zweep makkelijk op te lossen.
Daarnaast ben ik geen fan van bijzets, maar deze hebben ook geen nut, want paard geeft er niet op na. Nadeel van bijzets is dat sommige paarden erop gaan hangen en dus heel zwaar in de hand worden en sommige paarden erachter kruipen, dus helemaal geen contact met de hand gaannmaken. Alle twee de gevallen niet goed nagefelijk dus. Daarbij kan je paard ook niet correct nageven, als die zo scheef loopt als op jou foto's. Dan kun je beter de bijzets eraf halen.
Ik zou met dubbele lijnen gaan longeren of je paard aan de enkele lijn eerst goed recht laten lopen en dan de bijzets er weer aan, als je die hoe dan ook wilt gebruiken.

normaal word ze in de longeerpiste gelongeerd waar ze inderdaad begrenst word en dus veel rechter loopt dit was de eerste keer testen in de grote bak er moet dus inderdaad nog veel geoefend worden :j heel erg bedankt voor de tips! ik heb al vaker gehoord van het longeren met twee lijnen dit heb ik enkel nog nooit gedaan het lijkt me wel leuk! ik zal het eens vragen of de eigenaars van de stalling het kennen en het mij misschien kunnen uitleggen anders zal ik eens les moeten nemen!

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:35

amberIB schreef:
Je bijzet zitbgedraaid ;) maar leuke pony nog weinig bespiering maardat komtwel alsnik jou wasbzounik de bijzet iets korter doen zodat die al wat meer gaat nageven en daar doorr krijgt die ook weer meer ieren succes

ja dit ben ik aan het opbouwen; wou haar namelijk niet meteen aan zo een korte bijzet zetten :j