[AR] Aanspanning uitvaart Thatcher: Schuine paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

buitenlust

Aanspanning uitvaart Thatcher: Schuine paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:57

Wie kan me uitleggen waarom in Engeland de rechter paarden van een officiele aanspanning zoals bij een uitvaart, zo schuin moeten lopen?
Heb het vaker gezien en lijkt me erg belastend voor de dieren. Wie weet hoe en waarom dit gebruik zo ontstaan is en zo blijft?

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:01

misschien zijn ze zo druk dat ze niet meer naar voren kunnen en dan maar gaan schuinlopen..
vraag het mijzelf ook af

MyWup

Re: Aanspanning uitvaart Thatcher: Schuine paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:07

maar waar ik me meer aan stoor is dat kopschudden :n

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:13

Bedoel je het 6span dat voor de kist staat?
De onbereden lopen zo scheef omsat de ruiters die ernaast erop zitten ze vast houden, en ook sturen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:28

Ashley5760 schreef:
Bedoel je het 6span dat voor de kist staat?
De onbereden lopen zo scheef omsat de ruiters die ernaast erop zitten ze vast houden, en ook sturen.

:j
Je ziet dat ook altijd bij de aanspanningen op prinsjesdag en koninginnedag.

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 21:34

Dus in nederland zie je dat ook?
Lijkt me toch niet goed voor de belasting van het binnenvoorbeen.
Zou iemand daar nou geen moeite mee hebben?
Zouden de ruiters de paarden naast hen, niet rechter kunnen laten lopen?
Ze hoeven toch niet ingebogen te worden, ze zijn toch ook aangespannen, zodat de menner toch ook controle heeft?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:36

Er zit geen menner ;)
En al zou die er zitten heb je in zo'n entourage weinig controle als er niemand voor zit.
Paarden worden niet belast moeten relatief weinig trekken en doen dit niet dagelijks lijkt me geen probleem dus.
Bovendien voordat ze gekocht worden hebben die paarden alle mogelijke keuringen gehad ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:36

Diegene zit er niets voor niets op, het gaat om meer controle hebben.
Als je de teugels langer laat kun je ze niet zo goed niet vasthouden gezien het paard ook in het span staat en je dan dus niets te vertellen hebt.
En nee, ik denk niet dat iemand er moeite mee heeft dat die paarden 1x in de maand een uurtje scheef lopen ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:40

Hoeveel controle denk je dat een menner heeft? Je moet er niet aan denken dat er eentje het in de kop krijgt en er vandoor gaat in zon groep. Dan heeft die menner weinig meer te zeggen.
Al deze paarden hebben normaal gesproken een individuele begeleider. Dus naast ieder paard loopt iemand. Hoe bomproof de paarden ook zijn, toch zijn natuurlijk redelijk gespannen. Deze energie moet er uit en kan niet naar voren, maar gaat daarom opzij. Net als bij een jolig paard dat je aan een touwtje hebt.
Deze paarden doen dit niet dagelijks, dus ik betwijfel of het veel kwaad kan om dan een keer verkeerd belast te worden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:45

misschien een foto posten of filmpje zodat we allemaal het zelfde kunnen zien mij is het nog nooit op gevallen

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:23

Ik heb net een filmpje gezocht, maar weet niet hoe het te plaatsen. Je kunt veel filmpjes zien via google.
Inderdaad geen menner! Ik had er niet goed naar gekeken. Bij mijn weten wel eens een aanspanning gezien met menner en ruiters, en toen liepen de re_paarden ook zo scheef. Vandaar dat ik meteen mijn conclusies trok. Ik vond het er wederom weer erg ongemakkelijk uitzien. Zet dan op dat andere paard ook een ruiter. Of is dat gek?
Heb weinig kennis van aanspanningen.

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:24

Ik heb net een filmpje gezocht, maar weet niet hoe het te plaatsen. Je kunt veel filmpjes zien via google.
Inderdaad geen menner! Ik had er niet goed naar gekeken. Bij mijn weten wel eens een aanspanning gezien met menner en ruiters, en toen liepen de re_paarden ook zo scheef. Vandaar dat ik meteen mijn conclusies trok. Ik vond het er wederom weer erg ongemakkelijk uitzien. Zet dan op dat andere paard ook een ruiter. Of is dat gek?
Heb weinig kennis van aanspanningen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:26

je kan hier gewoon de link plakken selecteerd en plakken

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:29

Dit lijkt me idd geen extreem zware belasting..heb je wel eens fotos en filmpjes van een Russische troika gezien? Dat is voor de 2 buitenste paarden een behoorlijk "foute" belasting..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:34

Bedoel je vanwege de teugelvoering? Er is verder toch weinig mis met de aanspanning van een Trojka?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:00

nee, het middelste paard is gewoon recht aangespannen, de buitenste twee staan strak met hun hoofd extreem naar buiten gezet en moeten zo dus galopperen, niet erg fijn lijkt me.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:07

Zoals ik het zie hebben de buitenste 2 alleen een leidsel aan de buitenkant en is dat waarom ze zo scheef lopen, je ziet ook wel foto's waarop de paarden wel recht zijn en de menner dus niet aan de leidsels zit.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:16

Bij een trojka zijn de buitenste paarden met hoofd naar buiten aangespannen, maar deze 2 paarden zitten in galop (rechter in rechtergalop en linker in linkergalop) terwijl het middelste paard draaft.
Dit is nog van oudsher zo, omdat men gelooft dat wolven paarden niet aanvallen als ze oogcontcat maken (paarden kijken dus opzij, waardoor wolf niet van opzij zou aanvallen). Verder is het natuurlijk wel 'belastender' maar omdat ze in galop zitten valt dat weer mee, in draf zou het inderdaad erg belastend zijn om zo lange ritten te maken.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:48

Ik dacht ook al dat het met traditie te maken zou hebben en voor niet al te lange tijd zal het misschien best kunnen maar het ziet er niet comfortabel uit voor de buitenpaarden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:29

RT-D -> AR

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:48

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:41

Volgens mij zijn de paarden gewoon aan het etterbakken naar elkaar.
Dat kun je bij de achterste twee goed zien, het paardje zonder 'ruiter' is zijn kameraad aan het bijten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:54

Sandrina schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=I6Sj0Ca92m4

Op 1.02 zie je dat de paarden hun hoofd helemaal schuin moeten houden.

Als ik dat filmpje bekijk op fullscreen en dan HD kwaliteit, van 1.00 min. tot ong. 1.15 min. zie ik dat de ruiter van het éne paard wel leidsels/teugels van het rechterachterpaard in handen heeft, maar dat alles heel losjes hangt en dat de ruiter zelf ook niet kracht zet. Lijkt er een hoop meer op dat het betreffende paard z'n hoofd zelf zo schuin houd, is ook wat aan het kauwen/happen.