Luca 2e keer steigeren , moeite waard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Luca 2e keer steigeren , moeite waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:29

Hallo,

Ik heb Luca sinds 1 april 2012 in mijn bezit. Inmiddels is ze beleerd en zijn we ook het vrijheidsdressuur pad ingeslagen voor afwisseling en elkaar beter te leren begrijpen.

Ik heb 3 keer les gehad van Nikki.
Luca kan nu

Flemen
Nee schudden
Spagaat
Jambette
Spaanse pas
Kusje geven
Liggen
Zitten
Compliment
Klassieke buiging

met het trainen van de spaanse pas bood ze steeds aan te willen steigeren, dit heb ik een hele tijd genegeerd en zo gelaten. Tot 2 dagen terug ik heb eraan toegegeven en het op commando gezet. Gisteren ging ik weer oefenen 2e keer en ze ging echt hoog. Gelukkig bleef ze wel gecontroleerd !

Ik ben super trots op mijn 6 jarige dame! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NikkivanOlst

Re: Luca 2e keer steigeren , moeite waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:43

En het steigeren is ook zo mooi en beheerst!

Onwijs trots op jullie :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:50

Gaaf paard zeg, en ziet er goed uit inderdaad!

Hoe gaf ze aan te willen steigeren eigenlijk? Ik lees dat vaak maar ben toch wel erg benieuwd hoe en waarom ze dat doen.. Paard weet niet dat steigeren ook een trucje is dus lijkt me nou niet echt handig dat ze dat soort dingen 'aangeeft'!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:52

Geryon schreef:
Gaaf paard zeg, en ziet er goed uit inderdaad!

Hoe gaf ze aan te willen steigeren eigenlijk? Ik lees dat vaak maar ben toch wel erg benieuwd hoe en waarom ze dat doen.. Paard weet niet dat steigeren ook een trucje is dus lijkt me nou niet echt handig dat ze dat soort dingen 'aangeeft'!

Luca begon op ten duur haar gewicht zo op de achterhand te zetten met de jambette/spaanse pas dat haar andere been mee begon te komen :j
Is een hele fijne manier van het steigeren aanleren, omdat het paard het gewicht al veel naar achter brengt en dus als het ware vanuit de achterhand heel fijn omhoog gaat komen :) Als je wil kan ik je wel even 2/3 stappen van hoe dat er uit ziet pb'en? :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:53

Ah op die manier. Ik snap het al, geen pb nodig, bedankt! :D Ik viel over het 'aangeven te willen steigeren'. Maar zoals jij uitlegt begrijp ik het 'aangeven'. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:00

Geryon schreef:
Ah op die manier. Ik snap het al, geen pb nodig, bedankt! :D Ik viel over het 'aangeven te willen steigeren'. Maar zoals jij uitlegt begrijp ik het 'aangeven'. :j

Een paard kan op verschillende manieren het steigeren 'aangeven'.
Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat hij reageert op een plastic zakje aan een zweepje door een huppeltje te maken, bij het snel omdraaien tijdens het spelen een fractie van een seconde met 2 voorbenen van de grond te komen of als jij springt het gewicht al te verplaatsen geeft een paard letterlijk jou als trainer een ingang om het steigeren aan te leren :P Dat is het leuke van VD, zoeken naar 'ingangen' voor elke oefening :))

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:44

Bak komt me bekend voor, mijn oude stal haha!

Vind het wel zonde dat je der zo snel leert steigeren, heb al wat verhaaltjes over je gehoord dat Luca nog maar een jaartje is ingereden? En je der laatst nog bent afgevallen.. Waarom pak je het niet wat rustiger aan, het hoeft toch niet allemaal overhaast als je der maar plezier in hebt! Voorderest bemoei ik me er niet mee, helemaal je eigen keuze!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:49

naturalwayx schreef:

Vind het wel zonde dat je der zo snel leert steigeren, heb al wat verhaaltjes over je gehoord dat Luca nog maar een jaartje is ingereden? En je der laatst nog bent afgevallen.. Waarom pak je het niet wat rustiger aan, het hoeft toch niet allemaal overhaast als je der maar plezier in hebt! Voorderest bemoei ik me er niet mee, helemaal je eigen keuze!

Luca kan liggen, zitten, compliment, buiging, spaanse pas en bood het steigeren zelf aan?
Ik zie niet in wat daar een probleem aan kan zijn :)

Een paard dat leert steigeren aan de hand kan het nog niet gelijk onder het zadel :)

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 17:53

VisibreTeam schreef:
naturalwayx schreef:

Luca kan liggen, zitten, compliment, buiging, spaanse pas en bood het steigeren zelf aan?
Ik zie niet in wat daar een probleem aan kan zijn :)

Een paard dat leert steigeren aan de hand kan het nog niet gelijk onder het zadel :)

Er is niets zonde aan. Ze bood het zelf aan. Ze kan inderdaad zoals visibreteam zegt al veel meer. Inrijden heeft niets met vrijheidsdressuur te maken want wij doen niet aan vrijheidsdressuur onder het zadel. Dat ik er af gevallen ben kwam omdat mn zadel schoof en niet omdat Luca gemeen deed.

Wij hebben er plezier in , ik pak alleen dingen mee wat ze zelf aan geeft.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:40

Toch hou ik het bij mijn mening :), iedereen heeft zo zijn mening toch? Wat jullie vinden is voor jullie, en wat ik vind is voor mij ;)

CMP81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 00:47

mooi hoor, wou dat ik hier voorelkaar kreeg haha maar weet soms gewoon niet waar te beginnen als het om VD gaat (buiten bij het begin om dan he)