[AR] pony opnieuw laten beleren MET oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

pony opnieuw laten beleren MET oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 16:09

Mijn haflinger is vrij jong getuigd zonder oogkleppen, dat ging altijd heel goed totdat iemand het heel nodig vond om toch even in te gaan halen met een aanhanger op een nogal smalle weg. Pony ging aan de kletter en kon hem nog net voor kruispunt met drukke doorgaande weg stoppen. Sindsdien blijft hij enorm kijkerig. Hij is nu vijf jaar dus misschien is het ook beetje puberen en stelt hij zich ook aan.
Ik ben mezelf ook kapot geschrokken en dat hakt er ook wel in, ik wil nu voorlopig alleen nog maar met een instructeur op pad en denk er zelfs over om hem opnieuw te laten beleren MET oogkleppen. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:16

Sowieso is een groom meenemen een stuk veiliger, maar dat geef je zelf ook aan. Je zou zelf ook alvast kunnen oefenen door je pony op te tuigen met oogkleppen en aan de lange lijnen gaan oefenen in de bak of ander soort afgezet stuk. Omdat het misschien erg spannend kan zijn voor je pony, lijkt het mij wel handig als je er iemand naast laat lopen en later als het beter gaat degene erbij in de buurt laat zijn. Dan kan je groom altijd ingrijpen mocht de pony erg gespannen zijn of willen vluchten. Ik heb natuurlijk geen flauw idee wat het karakter is van je pony, maar misschien heb je er iets aan. Dan heb je in ieder geval de basis zelf opgepakt.

Nog even terugkomend op de leeftijd en hetgeen er gebeurt is, wij hebben twee pony's van net vijf en net acht jaar. Als er bij ons een aanhanger langs komt op een smalle weg, laat ik altijd de groom naast het tweespan lopen. Want met oogkleppen op zien ze het gerinkel niet aankomen van achteren en sommige pony's zijn daar dan wat schrikachtiger op (die van ons dus ook). Heel soms wil die van vijf jaar dan wat vooruit schieten, maar dat is goed in de hand te houden en zeker met mijn man als groom ernaast. Het is echt een stuk prettiger rijden, vooral in dat soort noodsituaties. Het zal zeker geen aanstellen zijn, je pony is nog jong en dan kan dat best spannend zijn zo'n gevaarte.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 17-04-13 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Re: pony opnieuw laten beleren MET oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:18

Misschien gewoon eens informeren bij je instructeur? En dan 'gewoon' op pad gaan met oogkleppen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:20

Je kan ook halve oogkleppen overwegen, dan is het zicht toch wat ruimer als met gelijk hele kleppen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:03

Voor een paard dat zo geschrokken is, zou ik adviseren om hem naast een ervaren menpaard in te spannen en hem eerst vertrouwen te laten opbouwen in het tweespan.

En beleren met oogkleppen hoeft geen probleem te zijn. Kwestie van uit proberen aan de lange lijnen. Zelf geen probleem van maken, gewoon naar voren oplossen. Het is even wennen.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:23

Dank je voor de goede tips ( ook van de halve oogkleppen < zijn die via ideal te koop ? ) Dat van ernaast lopen doen we ook hoor maar we hadden allebei echt niet gedacht dat die trailer er voorbij ging, Degene met de trailer is iemand van de menclub die had toch beter moeten weten zou je denken.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:45

Via www.demenner.nl kun je voor ideal hoofdstellen losse oogkleppen (ook halve) bestellen. De halve oogkleppen kosten ong 25 euro. Hier heb ik deze kleppen ook besteld.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:02

Waar woon je? Ik ken wel een stal met een super instructeur die regelmatig paarden traint die ergens schrik van hebben gekregen of doorgereden moeten worden. Bij stal petrideko te Rijsbergen van Peter en Riette de Koning zijn ze hier erg goed in!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:24

Helemaal eens met de voorgaande poster :j

Ik denk trouwens dat het niet aan oogkleppen wel of niet ligt maar wel of iets opeens dichterop komt en dat kunnen ze met nog net zo eng vinden. Helemaal als het wat geluid maakt als bijv een aanhanger achter een auto...

Misschien iemand vragen jullie een paar keer rustig te passeren met een trailer/aanhanwagentje (dan wel groom er naast om te begeleiden/voor de zekerheid). Als ze het een paar keer weer heeft meegemaakt krijgt ze als het meezit vanzelf wel weer vertrouwen voor wat woestere inhaal acties....

Hoe reageerde je zelf toen het gebeurde? Soms schrikken ze nog meer van de reactie van de menner dan van het gedoe van inhalen op zich. Als je zelf ook geschrokken bent en bijv alleen aan de leidsels hebt gehangen zonder wat lucht te geven af en toe (zodat ze de ruimte krijgen letterlijk en figuurlijk om even bij te komen) kan ze daar ook enorm van geschrokken zijn met als reactie hard door blijven lopen. ALs er iets engs gebeurt werkt het vaak beter ze zeg maar een of twee meter (of 5 of 10) wat ruimte te geven en daarna rustig weer terug te nemen, als het kan he, moet wel ruimte op weg voor zijn. ALs je direct heftig ingrijpt schrikken ze vaak daar ook al enorm van en heb je een vicieuze cirkel .

Ik bedoel dus niet loslaten of zoiets, je houdt wel druk maar gaat niet direct giga op de rem (eerder wat ophoudingen)