dank voor alle tips!
Onze ruin staat sowieso graag midden in je space en kruipt ongeveer bij je op schoot als ie de kans krijgt. Ook bij vreemden hij loopt ine en rechte lijn op ze af en je komt er niet meer vanaf 
Ruimte maken voor de baasjes en respect hebben is een dagelijks thema. Al het geknabbel etc wordt gecorigeerd en hij doet altijd een stap achteruit, wij niet. als hij naar mn hand nijgt of naar mn jaszakken tik ik hem dan ook altijd weg. of maak inderdaad ruimte om me heen. Maar vrijheidsdressuur is nieuw voor me. vandaar dat geduld hebben en wachten me het beste leek om eerst te proberen. Maar inderdaad als hij normaal niet aan ons mag plukken waarom met vrijheidsdesuur ineens wel? Het is ook dat hij gewoon erg hyper wordt zodra ie de clicker ziet. Hij probeert dan wel afstand te houden maar het is allemaal zo lastig, dat einidgt dan met neurotisch zweep geknabbel.
Inderdaad pak ik bij voet vragen zn halster vast terwijl ik naast hem sta en maak het kriebelen zo irritant als maar kan aanvoelen zonder pjin te doen.
Een les nemen staat op de agenda