[AR] Tips voor mijn eerste menwedstrijd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

Tips voor mijn eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:41

Hoi!

Op 1 mei is er op de manege een menwedstrijd (menproef en kegelparcours).
Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden en ben ook geen lid van een menvereniging, dus het leek me wel leuk om het eens te proberen.
Gewoon voor het plezier, en ook omdat ik denk dat ik er wat van kan leren.
Mijn shetlander is vorig jaar beleerd voor de koets en sindsdien mennen we met een sulky cavalettie. Heel recreatieve buitenritten, dus niets dressuurmatigs.
Heb trouwens ook nog geen les gehad, maar ben dit deze zomer zeker van plan!

Hebben jullie enkele tips voor mijn eerste menwedstrijd? Qua voorbereiding, maar voor de dag zelf en de proef zelf.

Alvast bedankt :)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:32

Veel informatie over hoe alles gaat kan je in het regelement mennen vinden van de KNHS. (staat op de site onder mennen)

Van te voren wat meer aan de slag met de dressuur goed je proeven doorlezen zodat je weet wat er in voorkomt en oefenen. Met de wedstrijd, nette kleding aan, de eisen staan ook op de site van de KNHS, je moet in ieder geval een schootskleed om en handschoenen aan.

Is het een officiele KNHS wedstrijd waar je in de hobbyklasse meedoet? Als dat zo is mag je helaas niet meedoen met een sulky cavelettie want de spoorbreedte moet volgens de regels van de KNHS minimaal 110cm zijn. Als het een onderlinge wedstrijd is hoef je je alleen aan de regels van de manege te houden.

Voor de rest weet ik het zo niet, heb je zelf vragen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:01

Geldt dat ook in Belgie Romy_tessa? Die 1.10 spoorbreedte?

Proefjes oefenen, paar keer is nooit verkeerd, ook je voorlezer dus laten oefenen met jou.
Goed tijdschema maken, wanneer ga je weg van huis, waar kun je parkeren, hoe is de route naar wedstrijdterrein, waar kun je losrijden en hoe, hoe lang wil je losrijden, enz. Moet zeggen als ik dat zelf helder heb scheelt dat erg veel stress.

Verder leuke outfit uitzoeken, tuig en pony netjes en dan maar genieten denk ik!

Romy_tessa

Re: Tips voor mijn eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:28

Oh sorry geen idee hoe de regels in belgië zijn. Ik had niet gezien dat ts uit belgië komt.

paardenrust

Re: Tips voor mijn eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:31

Ik heb er ook geen verstand van maar ik wil je wel alvast heel veel succes wensen!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 10:09

Bedankt! :)

Ik heb eigenlijk geen idee hoe die wedstrijden allemaal in zijn werk gaan in België. Er zijn verschillende verenigingen, en ik denk dat die allemaal andere regels hebben. Deze wedstrijd is ieder geval onderling, vandaar dat ik overweeg om mee te doen. Er zijn geen uitgebreide regels dus.
Qua kledij zou ik dan mijn wedstrijdoutfit van het paardrijden (nog nooit gebruikt :P) dragen.

Vervoer is wel nog een probleem, hopelijk kan Luna meerijden met een vriendin.

De wedstrijd is elk jaar hetzelfde, vorig jaar ben ik gaan kijken omdat een vriendin meedeed met haar shetlander. Dat is toch wel al een geruststelling, dat ik ongeveer weet wat ik kan verwachten.

Proefje heb ik al een keer geoefend in de weide, niet ideaal maar heb geen bak. Ik ga het proefje vanbuiten leren, want ik weet niet zeker of ik een voorlezer kan vinden.
Over het losrijden, hoelang doe je dat dan? En wat doe je dan precies?

Hoe hebben jullie pony('s)/paard(en) gereageerd op hun eerste wedstrijd? Er zal veel lawaai zijn en veel mensen die staan te kijken. Luna is niet echt gewend aan al dat volk om haar heen. Ik denk niet dat ze zal schrikken (100% verkeersmak), maar verwacht toch wel dat ze er onder de indruk van zal zijn. Op straat vertraagt ze vanzelf als ze mensen ziet, omdat ze weet dat ze dan wat aandacht krijgt :D maar ik hoop niet dat ze op wedstrijd dan ook zo sloom zal zijn...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:21

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:54