Instappen/ opbouwen longeren hyper paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

Instappen/ opbouwen longeren hyper paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 17:28

Iedereen kent de dagen zoals vandaag wel, harde wind en dus onrsutige paarden. Die van mij in ieder geval wel. Graag zou ik hem toch ook op dagen als deze graag aan het werk willen zetten door middel van longeren maar nu komt het. Instappen wat ik zelf erg belangrijk vind is bijna onmogelijk, het paard springt vrijwel meteen stukken draf aan. Oo verder opbouwen is vrijwel onmogelijk, het kan best zijn namelijk dat het paard na een rondje al een flinke gelop aanspringt en pas na een aantal rondjes weer terug te pakken is, effect instappen dus weg...Ook uitstappen is moeilijker, dit doe ik vaak naast hem maar ook afbouwen is moeilijk omdat het paard onder het uitstappen best af en toe nog een galop aanspringt doordat hij schrikt.

Iemand tips? Hoe 'slecht' is dit?

Happie

Re: Instappen/ opbouwen longeren hyper paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:31

Zou me niet druk maken om het in dan wel uitstappen belangrijk natuurlijk maar dit houdt dan ook in dat je paard het tempo bepaald. Lijkt mij een slechte zaak. Hoe gaat het normaal zonder de harde wind?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:32

Je zou kunnen overwegen om aan de hand in en uit te stappen en meteen wat oefeningen van het rechtrichten daarin mee te nemen.

Op die manier ben je echt bezig, is je paard echt bezig, vaak scheelt dat een berg gevlieg. Als hij dan lekker los is gestapt de longeerlijn er aan.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:50

Mijn paard is ook met longeren heel druk, ik gebruik een longeersingel zodat zijn hoofd rond blijft. dan is mijn paard stukke rustiger. Je moet veel met je stem werken en als hij iets goed doet gelijk heel overtuigend belonen. Veel met overgangen werken (met je stem)
Als je aan het instappen bent en hij schiet in draf trek je hem om zodat hij weet dat hij niet mag draven maar moet stappen. Pas als jij zegt draf ( of op jou manier hoe jij dat zegt) mag hij draven. Dat hetzelfde als bij het van draf naar galop.
Bij mij heeft het veel geholpen en longeer hem nu zelfs los, vooral je stem is heel belangrijk.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:00

Een paard wat zelf gaat bepalen wanneer hij gaat draven of galopperen neemt de controle van jou over ,
Hoe is hij verder in de omgang?

Misschien is een cursus loswerken wat voor je , hiermee leer je door middel van lichaamstaal je paard rond te sturen in een roundpen/ afgezet stuk bak.
Lijkt als longeren maar je paard is hierbij los (hij zit dus niet aan een longeerlijn) doordat jij zijn richting en tempo gaat bepalen 'maak" je jezelf tot leider ,
als jij goed leert loswerken kun je dit ook toepassen met longeren ;)

Mocht je les willen hebben hierin kun je me altijd een pbtje sturen ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:03

Ben ook wel benieuwd hoe hij idd verder in de omgang is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:07

Ik maak me er nooit zo druk om.
Ik heb een paard wat standaard heel hyper en gespannen is, die moet de spanning van het poetsen en zadelen ook eerst kwijt en klettert eerst een paar rondjes finaal over de zeik in de rondte aan de longe. Daarna is het dan ook weer goed. De stress moet er toch af denk ik dan, en liever aan de longe dan als ik erop zit.
Als ze buiten gaan rennen ze trouwens ook eerst rond en stappen ze ook niet netjes in, en dan maken ze heel wat gemenere draaien en wendingen dan aan de longe.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 12:08

Komt het paard verder los, vrije tijd zeg maar? En zou je het paard los kunnen/mogen zetten in de longeerbak? i.v.m. wennen aan de ruimte
Als je qua voer en vrije beweging goed zit, is het verder een kwestie van communicatie tussen jou en het paard. Hulp van een stalgenoot (lichaamstaal)?
Persoonlijk vind ik het niet goed als het paard koud van stal komt, dat het dan vrijwel meteen aan de ren gaat, eerst opwarmen is belangrijk. (behoud van je paard)
Edit; ik vind het wel nogal een verschil of je het paard koud uit de box haalt, of uit een loopstal/paddock/weiland o.i.d.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:44

Je kunt ook wat rondjes door de bak stappen misschien? Dan loopt ie een beetje warm. Warmlopen is wel verstandig. Mijn paard kreeg altijd spierpijn de volgende dag als ze niet gewoon warmgelopen had. Maar uitstappen blijft wel het belangrijkste.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:37

Ik ben daar ook heel consequent in, ze moeten van mij aan de longe altijd in stap beginnen, anders wordt het steeds gekker...
Het is gewoon een stukje discipline dat ze aan moeten leren.
Ook al zijn het maar een paar rondjes, ze mogen niet weg scheuren aan de longe...

Ik begin altijd met losstappen aan de hand, paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom in de bak.
Dan hebben ze al even echt goed gestapt voor je begint.
En als ze dan druk zijn en weg willen als ik de longe langer laat worden pak ik 'm weer korter, ga wat meer naar voren lopen om ze af te remmen en loop met een wat kortere lijn op de volte mee.
Zo probeer ik als ze eenmaal weer goed stappen de lijn weer langzaam aan wat langer te worden, schieten ze weer weg, pak ik weer korter terug en begin ik weer opnieuw zo...

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:27

Allemaal erg handige tips! ik zal deze ook toepassen op mijn Berlette, vandaag voor de 2e keer aan de longe, en mevrouw is meer voorwaarts dan iedereen had verwacht! Alleen heb ik haar de gangen al duidelijk aangeleerd, als ze los in de bak loopt luistert ze er perfect naar, en aan de longe vertikt ze het. iemand tips hiervoor?
Laatst bijgewerkt door karenwrmdm op 23-04-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:35

Nouvel schreef:
Ik ben daar ook heel consequent in, ze moeten van mij aan de longe altijd in stap beginnen, anders wordt het steeds gekker...
Het is gewoon een stukje discipline dat ze aan moeten leren.
Ook al zijn het maar een paar rondjes, ze mogen niet weg scheuren aan de longe...

Ik sta daar anders tegenover, voor een paard is het natuurlijk om spanning van zich af te willen rennen. Ik heb dan liever dat ze aan de longe compleet uit hun plaat gaan. Vanaf het moment dat ik erop zit, is het braaf en 100% luisteren, maar aan de longe mogen ze gek doen.
Maar dat is wellicht omdat ik een overdreven stresskikker heb, ik ben al lang blij als hij die spanning ergens kwijt kan, want rijtechnisch schiet ik niks op met een paard wat spanning in het lijf op heeft geslagen, een braaf warmgelopen paard met strakke spieren van de spanning kun je nl. ook niks mee. Dus ik zie de pittiger paarden nog het liefste flink in de rondte bokken, dan weet ik dat het er allemaal uit is als ik erop stap. Mijn eigen vriendje doet dat dus niet, is een binnenvetter, die rent alleen maar en met een beetje pech ontploft hij onder het zadel alsnog :roll: , ik doe dus echt bijna een vreugdedansje als hij een keer bokt aan de longe, dat is een teken dat hij echt mentaal openstaat!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:44

Ze mogen bij ook heus hun vrolijkheid/spanning/energie wel uiten aan de longe, maar niet bij de eerste pas in galop wegvliegen zonder controle...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:50

Als ik het pas later toesta heeft het geen zin meer, dan staat hij al strak en dat komt er niet meer uit. Ik knok al steeds tegen de vastgezette spieren van allerlei spanningen op stal. Drama.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:41

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount gaat het op slot.