Longeren maar niet begrijpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

Longeren maar niet begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 11:57

Een eigenwijze ruin die ik doe (was voorheen mijn eigen haflinger) van nu 2,5 jaar willen we beginnen met longeren.

Wat we ook doen, proberen, meneer vind het steeds gezelliger bij 1 van ons, dan dat hij een rondje loopt.
Hij is echt nergens van onder de indruk, en gooit soms echt zijn eigenwijze karakter ertegenin.

We hebben het elke keer met 2 personen geprobeerd..
Eerst ik ernaast lopen en zo mee op de volte..
Dit ging erg goed.
steeds verder weg lopen, en belonen met stem dat hij het goed doet enz.
Maar dan blijft hij ineens of stil staan, of valt ineens naar binnen en komt naar je toe.

Zweep oid is hij totaal niet van onder de indruk (we gebruiken hem als verlening van de arm, slaan doen we absoluut niet!), het enige wat hij wil is steun zoeken en bij je blijven.
Loop ik bv. weer mee (hou hem dan niet vast, en zeggen dan stap , braaf enz. ) dan loopt hij weer een paar rondjes braaf mee, om vervolgens weer hetzelfde te gaan doen.

Wij hebben het idee dat hij het echt NIET snapt.
Wat we ook proberen of doen (zelfs in een longeerbak wil het niet) het lukt ons niet.

Zodra het een klein stukje goed gaat, word hij beloond maar steeds verder dan het kleine stukje komen we niet.

Wie heeft er DE tip?

we merken dat hij echt dingen wil doen, en ook het erg leuk vind, alleen snappen doet hij niet meer (toen die 6 maanden was, en 1 jaar, 1x gelongeerd en meneer deed het toen wel netjes)..

michelle_13

Re: Longeren maar niet begrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:06

Probeer hem gewoon steeds een heel klein stukje meer naar buiten te zetten. En telkens achter hem blijven zodat hij niet kan stoppen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:09

DE tip? Op de wei zetten.. hij is 2,5.. is teveel eenzijdige belasting, wat niet goed is voor een groeiend paardenlijf.. ga schriktraining doen en wandelen (ivm verkeersmak worden) die dingen allemaal.. maar denk aub nog niet aan longeren..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:17

Dan zijn jullie er snel bij met 2,5 sluit me aan bij Nine. Tips ga ik dan ook niet geven

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:44

Knap dat jullie kunnen oordelen over de haf. ;)
Hij is er enorm aan toe, zowel lichamelijk als geestelijk.

En ik snap niet waarom je met 2,5 jaar niet zou kunnen longeren, 1x in de 2 weken, puur voor het leren en stapsgewijs de commando's leren.
Verkeersmak is hij al vanaf dag 1. Hij kijkt niet op of om bij groot verkeer (dit kun je van weinig anderen zeggen op deze leeftijd ;)).
Schriktraining al vaak met hem gedaan (toen hij nog van mij was), en zelfs daar is het de grootste braverik die je kan voorstellen.

Zijn bouw enz. is niet als een 2,5 jarige, maar meer van een 4-5 jarige.
Advies van de dierenarts is beginnen met 1x in de 2 weken longeren ( paar min. per keer, hooguit 3-4 min.), en hem nu dingen aanleren gezien hij het zelf graag wil.

Ik hoef GEEN vooroordelen, ik vraag alleen tips!

Daarbij komt, grondwerk, rechtrichten enz. zijn we ook al een tijdje mee bezig.

Dus opmerkingen als: is te jong enz. wuif ik weg, ik (en de eigenaresse) kennen hem het beste.
Hij geeft immers zelf aan dat hij aan het werk wil (vooral als hij ziet dat je met de ander ook wat doet, wil hij het ook), hij laat het echt duidelijk merken.

Wat is er mis met aanleren, op een enorm rustige en langzame manier, dan ineens alles plots snel/snel willen en dat het dan verkeerd gaat?

Dan ben ik trouwens zelf heel slecht met de shet hengst van bijna 2.
Die longeer ik af en toe ook, puur voor het wennen, leren en hij vind het leuk om even bezig te zijn.
Zonder dwang oid. Ik volg de paarden in wat ze willen en aangeven.

Nogmaals, ik vraag TIPS/adviezen hoe wij het langzaam kunnen aanleren dat hij blijft lopen ipv naar binnen vallen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:51

Het is geen vooroordeel.. Het is een vaststaand feit..
En daarbij leert hij niks van 1x in de 2 weken longeren..
Zet t dier weg.. En begin er over een jaartje aan.. Nu merk je nog niet hoe fout t is, maar wel als hij ouder is..
Je kunt over een jaar ook heel rustig met t paard beginnen.. Hoeft ook niet snel..

En ja.. Als je je 2 jarige shet al longeert, ben je niet goed bezig..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:01

Zijn geen vooroordelen het is gewoon een groei curve. Paarden pony's zijn niet uitgegroeid met 2,5. Daarbij waarom zou je 1 keer in de 2 weken longeren want dan moet je het elke keer opnieuw uitleggen. Vreemd dat de DA daarin mee gaat. Maar neem aan dat jij en de eigenaressen dan best weten hoe je het probleem kunt oplossen toch.