[AR] Ideal tuig, mini-shetland/ shetland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Ideal tuig, mini-shetland/ shetland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 04:43

Zit er veel verschil in de maat tussen mini-shetland en shetland van een ideal tuig?
Zou maat shetland ook op een shetlander van 88-90 cm passen?

Maartje1990

Re: Ideal tuig, mini-shetland/ shetland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 05:12

Ik heb het idee dat ideal altijd wat groot uitvalt. Dus ik denk dat een maat shetland te groot zou zijn 88-90 cm.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:18

Ik heb 2 enkelspan luxe marathon tuigen. Ik gebruik voor mijn pony's van 98 en 100 cm de shet maat tuig. Voor de pony's van 89 (is mijn kleinste) tot 96/97 cm gebruik ik het mini tuig. De shet maat past wel bij een pony van 95 cm, maar dan moeten er gaten bij, dus oogt het wel veel leer op een kleine pony. De mini-maat vindt ik het borsttuig net aan de kleine kant voor een pony van 95 cm. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe stevig/breed je pony is.

Ik vind dat er bij de luxe marathon erg veel verschil zitten tussen de maten, de mini-maat is echt veel kleiner en fijner dan de shet-maat. Ik heb het idee dat de leathertech tuigen mooier zijn qua maat, maar ik denk dat de shet-maat nooit op jou pony van 88-90 cm gaat passen, dan heb je toch echt een mini-maat nodig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:31

Ik had voor mijn shet van ongeveer 90 cm een mini idealtuig.
Mijn shet is wel wat ieler gebouwt maar ik had nog wat gaatjes over.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:14

Ik heb een luxe marathon tuig maat shet op een shet van 90 liggen maar dit is wel een stevige shet.
Ik zit vooral met het hoofdstel en het schoftstuk die te klein zijn.
Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:39

Eurotech minishet pastte net aan op mijn NMPRS van 85cm, maar had niet groter moeten zijn.
Shet zou echt te groot zijn.

Ik heb voor mijn 2 welsh A'tjes van 1.16 ook shetmaat ideal eurotech.
En zelfs op de C pony die we nu hebben staan heb ik shetmaat opliggen. (al is pony qua maat mooier, maar het kan makkelijk, maar is ff voor tijdelijk).

Hierboven vind ik het schoftje zeker niet te klein ogen.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:43

Ik heb op mijn appaloosa van 95 cm van ideal luxe marathon maat mini shet liggen en die past, maar ligt inderdaad aan de bouw van de pony. Mijn pony is beetje fijn gebouwd.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:00

Voor ons minipaardje Marty, met een stokmaat van 1.02, hebben we Ideal luxe marathon in mini-shet. Moet echt niet groter ;)
Afbeelding

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:06

MelanieB schreef:
Eurotech minishet pastte net aan op mijn NMPRS van 85cm, maar had niet groter moeten zijn.
Shet zou echt te groot zijn.

Ik heb voor mijn 2 welsh A'tjes van 1.16 ook shetmaat ideal eurotech.
En zelfs op de C pony die we nu hebben staan heb ik shetmaat opliggen. (al is pony qua maat mooier, maar het kan makkelijk, maar is ff voor tijdelijk).

Hierboven vind ik het schoftje zeker niet te klein ogen.

Nee schoftje past ook maar een minishets past ie dus niet want die is te smal en knelt op zijn rug. Is aardig rond en niet alleen van dikheid. Ook als ie slanker is past het goed.
Ook zit ik er mee dat een minishet hoofdstel niet bij hem past. Krijg de keelstem en neusriem niet dicht. Hij past dus ook ponyhalsters :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:34

Ik heb voor mijn shetlander van 98cm een luxe marathon maat minishetlander, en het past wel net, maar bij het schoftje en hoofdstel zit bijna alles op (een van de) laatste gaatjes
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZW4YFRXY.jpg

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:23

Ik zou dan voor de mini maat gaan. Heb die zelfs gebruikt op een merrie van 1.04 m en op zijn grootst paste dat nog. Ik gebruik hem normaliter voor mijn pony's van 92 en 94 cm. Ze zijn erg ruim verstelbaar. Met Ideal kun je ook onderdelen in verschillende maten combineren, dus bijvoorbeeld borst maat mini, schoftje maat shetland, enz.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:50

Ja dat is het handige van ideal dat je alles los kan kopen!
Moet ook zeggen als ik dit zo hoor dat de mini ook wel moet passen. Ideal valt best groot en ik heb geen mini ideal gepast maar van andere merken. Die waren allemaal te klein. Dit tuig tweedehands kunnen kopen en past.