[AR] Vraagje over combinatie ohz en mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Vraagje over combinatie ohz en mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:30

Hoi (mennende)bokkers,

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb twee paarden, twee KWPNers een wat oudere 17 en een jonge van 6.
Mijn oudere paard staat al heel lang voor de kar (ook ohz beleerd hoor) en gaat ongeveer twee keer in de week mennen al 10 jaar.
Mijn jongere paard kan alleen onder het zadel en daar doe ik ook dressuurwedstrijden mee.
Voor de afwisseling ga ik af en toe met mijn jonge paard en een ander paard onder het zadel een buitenritje maken.
Nu zou ik dit graag wat regelmatiger willen doen zeker in de zomer.
Hebben jullie misschien ervaring ermee om als combinatie ohz samen met een mencombinatie een rondje buiten te doen? Dingen waar ik op zou moeten letten? Voor de eerste keer zou ik mijn vriend meenemen op de fiets en met jong paard voorop en menkar erachteraan, misschien later gewoon met de menkar en paard ohz. In de bak samen gaat wel prima jong paard vind menkar absoluut niet eng en oud paard loopt graag achter jong paard aan.
Ik hoop op mede ervaringen en tips :D

heidy_wilco

Re: Vraagje over combinatie ohz en mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:33

Dat kan vaak prima hoor! Ik doe ook wel mee met (Haflinger)ritten, en daar zit ohz en aangespannen gewoon door elkaar heen, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Zolang je paard maar niet bang is voor de wagen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:36

Geluid van achter is altijd enger als geluid van voor!
En zeker als je een menwagen hebt die lekker wat rinkelend metaal geluid maakt is het misschien verstandiger om de ohz rijder er achter te laten lopen. Met voldoende afstand!
In de bak is het toch altijd anders als buiten, en maakt je wagen misschien wat andere herrie'tjes dan in de rijbaan.
Bijvoorbeeld per ongeluk stoeprandje meepikken -O- en er dan van af rijden (rinkelde kinkel)

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:40

als ik ohz rijd en mn vader mend vind ik het zelf een fijner gevoel om achter het paard met kar te rijden ipv er voor . Misschien met t idee dat stel dat het paard ohz voorop van schrikt vol in de remmen gaat en het paard voor de wagen niet alles goed ziet ivm de oogkleppen? verder kan de wagen op de weg andere geluiden maken dan in de bak (steentjes die tegen de onderkant aan spatten), is het jongste paard daar ook aan gewend? hou er rekening mee dat ze daar van op de loop kunnen gaan met hogere snelheden dan stap.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:01

Achter de kar aan kan natuurlijk ook, alleen mijn oude paard is wat meer een volger type en mijn andere een wat enhousiastere vooroploper. We hebben een marathon/ recreatie wagen, hij maakt niet echt veel geluid maar hebben jullie misschien tips om dit te oefenen? We moeten namelijk gelijk de polder in weg, gelukkig is mijn jonge paard wel een erg nuchter type.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:17

Gewoon rijden en je niet teveel zorgen maken. Ze kennen elkaar en vertrouwen op elkaar. Als de ruiter op zijn eigen paard let en de koetsier op zijn paard, en ruiter en koetsier op elkaar letten, komt het heus goed. Maar dat is ook zo als je met 2 koetsen gaat rijden of juist met 2 ruiters: samen afspraken maken en op elkaar letten.
Een koets kan nu eenmaal niet op elk paadje in het bos komen waar een ruiter kan komen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:23

Ja de paarden kennen elkaar goed staan ook samen in de wei en buiten een rondje stappen aan het halster vinden ze ook erg leuk. We gaan het gewoon binnenkort eens proberen bedankt voor alle adviezen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:50

Gewoon rijden en netjes op elkaar letten.

Mijn jonge pony's worden ook in de bak gereden als er in de bak gemend word, al vanaf het prilste begin. Dus op buitenrit is helemaal geen probleem.
Ik vind het zelf vaak wel fijner dat de menner voorop rijd en de ruiter(s) er achter, maar dat betekend hier niet dat het altijd zo gebeurd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 01:40

Ik denk ook dat als je voldoende afstand van elkaar houdt dat stel dat voorpaard 'schrikt en stopt' het achterpaard niet meteen er bovenop zit.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:34

Dit doe ik ook met mijn paarden. Mijn 4 jarige heeft eerst regelmatig op buitenrit kunnen wennen aan het geluid van de kar en mijn merrie liep voor de wagen. Inmiddels is mijn 4 jarige ook beleerd voor de wagen. Omdat ik enkelspan men gaat mijn buurmeisje regelmatig mee op mijn 4 jarige en dan men ik met mijn oude merrie. Gaat super. Waar je rekening mee moet houden is dan een men combinatie meer ruimte nodig heeft. de ruiter moet zich dus aanpassen aan de mencombinatie.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 19:01

Dank jullie wel voor de Tips :-) We zijn al een paar keer samen op pad geweest en dat ging super :D
Mijn vriend was op de fiets mee en heeft een filmpje gemaakt, het beste gaat het wanneer ik op de vos voorop ga want het menpaard is een echte volger :P