[AR] Beginnen met mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Beginnen met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 18:14

Ik weet niet of dit goed staat, als dat niet het geval is dan verplaats het maar gewoon. O:)

Hey!
Ik heb denk ik al ruim een jaar dat ik zit te denken of mennen iets voor mij is, het lijkt me namelijk erg leuk om te doen. Maar nu is mijn vraag, waar moet ik beginnen. Of, hoe zijn jullie begonnen met mennen?
Ik heb al een beetje rond zitten kijken op internet en ik heb wel een stal in de buurt gevonden waar je lessen kunt volgen, met eigenpaarden maar ook met paarden van hun. Mijn pony is in het verleden wel voor de kar beleerd, maar laat dit nou al zeker 5 jaar terug zijn als het niet meer is. :')
Het leek me dus opzich wel een goed idee, dat als ik echt wil gaan proberen of ik het wat vind, dat ik dan eerst gewoon wat lessen volg met de paarden van daar. Want ik weet natuurlijk niet hoe mijn pony op zoiets zou reageren, en dan kan ik zien of ik het wat vind voor ik een hoop spullen ga aanschaffen wie toch niet in gebruik gaan komen.
Nouja ik hoor graag hoe jullie denken dat ik zoiets het beste kan aanpakken als ik het zou gaan doen. :)

Bedankt alvast!

Kiekeboefje

Re: Beginnen met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:17

Ik zelf had al heel wat keren gement met andere mensen die echt ervaren waren, dus daar heb ik veel van geleerd. Ik heb een shet en die heb ik sinds 2 week in het tuig, ben gisteren voor het eerst voor onze platte kar met haar geweest en dat ging super! Mennen is geweldig, maar alleen als je je pony/paard echt begrijpt en een band hebt. Heb ook eens gement met een pony waar ik echt niet mee kon opschieten, dat ging dan ook niet erg super. Maar mennen is echt een aanrader! Ik zou wel voor mijn menbewijs gaan als ik jou was, daar ga ik binnenkort ook mee beginnen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:00

Ik heb samen met de stalhouder mijn pony beleerd voor de wagen. Eerst met longeerlijnen erachter gelopen, daarna met een houten pallet erachter in de bak en als laatste natuurlijk de wagen. Ging allemaal helemaal super. Ben nu opzoek naar een fijne sulky om lekker met hem aan de slag te gaan.

Ook ik wil graag voor mn menbewijs gaan binnenkort.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:37

Ik ben vanwege ziekte gaan mennen en ben eerst veel gaan vragen aan mensen in de buurt of ik eens mee mocht. Daarna paard gekocht en spullen. Ik rijd recreatief
Vraag bij de stal waar je de lessen kunt volgen of je een eerst een paar keer mee mag en als je het dan leuk vind zou ik lessen gaan volgen. Misschien kun je hen ook vragen of ze je pony opnieuw kunnen beleren. Meestal heeft een stal wel tuig en wagen als ze ook paarden en pony's beleren. Als ze ooit ingespannen is geweest zal je dat snel genoeg merken, het kan namelijk zijn dat ze daar geen goede ervaring mee heeft gehad> of jouw pony doet het super en loopt met wagen alsof ze niet beter weet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:12

Ik ben begonnen met mennen op de kinderboerderij waar ik stage liep.
Tijdens een werkweek met school hebben we leren mennen en optuigen in Oenkerk. Later kwam ik bij een stalhouder die zelf mende en ging ik wel eens mee met enkel en tweespan. Daarna heb ik een aantal lessen gehad met de haflinger van een stalgenoot en toen ik mijn fjord kocht heb ik mijn menbewijs gehaald.
Fjord heb ik laten beleren en helaas wegens geldgebrek kan ik nu niet lessen.

Mijn advies: ga je koetsiersbewijs halen. Leerzaam, leuk en gezellig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 01:38

Dat klinkt me als een zeer goed plan. Al denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat je pony het niet meer goed zou oppakken oid. Mits hij geen trauma ooit heeft opgelopen door een ongeluk ofzo.

Wellicht kun je van iemand een (passend)tuig en wagentje lenen om met de instructeur aldaar je pony weer voor de wagen te zetten? Kun je kijken hoe hij het doet en dan een tuig en wagen aanschaffen?

Een koetsiersbewijs is zeker een goede basis, maar niet perse nodig, ik zie er zelf de toegevoegde waarde niet zo van míts je wel lessen gaat volgen. Ik ben ook begonnen met het nemen van een x aantal lessen, toen m'n pony laten beleren en nu doe ik eens in de zoveel tijd nog een les nemen om het bij te houden en te voorkomen dat ik dingen fout doe. En ik dan heb ik voldoende ervaring om gewoon veilig (reacreatief) een ritje te maken op de openbare weg en in het bos. Goede lessen is vooral belangrijk, je krom betalen aan een of ander koetsiersbewijs is niet nodig in dat geval.

Je zou eventueel zelf al wat longeerwerk aan de (dubbele)longe kunnen doen, commando's weer even goed oppakken etc.