Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:11

Ik heb een Appaloosa ruin van 10 jaar, ik heb weleens filmpjes gezien dat mensen bitloos of met een neckrope reden en wou het ook eens proberen. Ik heb een set gekocht en het bevalt me prima, maar soms moet ik toch te veel aan de teugels trekken dat met een neckrope niet mogelijk lijkt te zijn, hij is namelijk snel afgelijdt. Op de beenhulpen reageert hij weinig op, heeft iemand misschien tips? Ook misschien leuke oefeningen waar je veel je benen moet gebreuken, of is het alleen een kwestie van veel beenhulpen geven???

Alvast bedankt :D

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:15

Zorgen dat je paard op je beenhulpen reageert en zijn aandacht bij jou houden lijkt me een mooie om mee te beginnen. :=

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:20

Denk het ook, maar als ik in de bak rij, loopt hij soms gewoon heen waar hij lopen wil, en soms luisterd hij ook gewoon, bij elke bocht gebruik ik mijn benen, ook probeer ik met mijn lichaam duidelijk te maken waar ik naartoe wil. Maar soms is hij echt een beetje koppig :)

Bowen

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:27

Eerst leren op je zit te rijden? Of ga eens een tijdlang met losse teugels rijden, die je dan alleen gebruikt als ondersteuning als het paard niet reageerd op je zit en andere hulpen. Maar ik zou eerst eens wat rijhulp erbij halen om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat je ook de juiste hulpen geeft, zodat het paard ook echt kan begrijpen wat je bedoeld.

Ik heb nu trouwens een barefoot hoofdstel met daarin een bitkeuze en een bitloos keuze, die je tegelijkertijd kan voeren, dat kan een idee zijn als je toch die zekerheid wil hebben van terug kunnen vallen op bit. Dan rij je met de bitloze optoming, maar houdt het bit achter de hand voor wanneer nodig. Maar in princiepe zou dat niet nodig moeten zijn, over het algemeen mag je er vanuit gaan dat als er iets mis gaat met bitloos er wat fout zit in het fundament, in de gewone gehoorzaamheid en/of het kunnen begrijpen van je vraag.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 08:05

Ik heb gewoon zo'n touwhalstertje met teugels eraan die je er ook af kan klikken, die neckrope zit er ook bij, maar dat gaat nog niet helemaal dus. Maar goeie tips. Toen ik het laatst geprobeerd heb was hij nog een lespony. En dan had hij al een paar lessen achter de rug, ik deed het even na de lessen, maar het enige wat hij wou was naar zijn stal, want hij wou nergens op reageren, na een paar keer aansporen geen hij een paar passen vooruit maar veel meer deed hij nie. :P Maar ik vond het ook zielig dat hij eindelijk mocht uitrusten en dan ga ik nog op hem ging zitten. Maar zal het weer proberen, hij hoeft nu geen lessen meer te lopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 02:33

heb je het hem wel goed aangeleerd? Want je kunt niet van je pony verwachten dat je hop even een neckrope om kunt doen en dat hij het dan wel 'even' doet. Misschien eerst even een tijdje normaal bitloos rijden, en dan denk ik dat een touwhalster niet zo heel geschikt is, vrij scherp en wat onduidelijk. Een sidepull is wellicht meer geschikt, ben zelf niet zo'n fan van de kingekruiste systemen omdat de release vaak niet zo goed is.

Type ook eens 'neckrope' in op de wiki, dan vind je een erg interessant en zeer leerzaam stuk over hoe je je pony kan leren om aan de neckrope te rijden. Beter is om te kijken of je les kunt krijgen van iemand die hier ervaring in heeft, maar die zijn vaak lastig te vinden.

En verder, niet teveel beenhulpen geven! Het is juist van belang dat hij heel licht aan het been is, anders heb je zo'n afgestompt paard!

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 05:38

Echt veel geld kan ik er niet aan uitgeven, en even een neckrope omgooien gaat inderdaad niet. Daarom ben ik eerst met dat halstertje aan het oefenen. Mijn plan was eigelijk om eerst dat onder de knie te krijgen en dan de neckrope te proberen, maar dat halstergedeelte wil dus soms niet lukken. :+ En dan gaan we alle kanten op behalve de gene die ik wil. Ik denk dat het miscominucatie is. Daarom wordt ik iet boos op m. Dat zou zielig zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:43

heb je dat opgezocht in de wiki? Is echt een goed stuk! geschrevne door iemand die al járen met neckrope rijdt!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:55

Patchje schreef:
Echt veel geld kan ik er niet aan uitgeven, en even een neckrope omgooien gaat inderdaad niet. Daarom ben ik eerst met dat halstertje aan het oefenen. Mijn plan was eigelijk om eerst dat onder de knie te krijgen en dan de neckrope te proberen, maar dat halstergedeelte wil dus soms niet lukken. :+ En dan gaan we alle kanten op behalve de gene die ik wil. Ik denk dat het miscominucatie is. Daarom wordt ik iet boos op m. Dat zou zielig zijn.

Probeer in het trainingtraject duidelijkheid te krijgen. Werk bv de eerste tijd alleen aan "follow the rail", kortom, hoefslag volgen zonder eraf te gaan. Geef het paard ook vaste plekken om te stoppen, bv een hoek, of de A, daarmee maak je het duidelijker voor het paard en zal hij ook jouw hulpen sneller begrijpen.(gaat het paard echt verwachten dat hij stil moet staan, pak dan een ander punt, of ga een keer voorbij dat punt om bij de volgende keer dat je erlangs komt pas te stoppen)
Denk niet dat je zo ineens kan rijden zoals je altijd al doet, breek het echt in begrijpelijke stukjes, voor het paard, maar ook voor jezelf.

Oefen eerst erg goed op de rem, dat het paard op je zit terugkomt, oefen daarna een met omdraaien op de hoefslag, daarna eens met een druppeltje terug naar de hoefslag. Als het paard al goed gewend is aan netjes de hoefslag volgen snapt hij dat ook sneller, want het verdere patroon blijft hetzelfde voor hem, je gaat dan wel heel evn van de hoefslag af, maar daarna gelijk weer terug.
Gaat dat goed dan ga je andere figuren erbij halen, een volte bv, maar zorg ervoor dat je het voor het paard duidelijk maakt met welk patroon je bezig bent. Dan kan dat paard denken, he ik weet wat je bedoeling is, degene die op mijn rug zit heeft een plan waarin ik mee kan gaan en me goed bij kan voelen!

Je kan ook vanuit stilstand oefenen, kan je je paard zover krijgen dat hij bv alleen de voorhand draait, of alleen de achterhand draait? Kan je hem zijn hoofd laten inbuigen op een lichte vraag met de teugels? Isoleer elke stap die je nodig hebt om straks lekker te kunnen rijden, behandel dan de losse onderdelen en voeg ze weer samen als ze ze beide goed beheerst.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 07:51

Goeie uitleg! Ga ik zeker probeeren! Ik denk dat dit een goed plan is om te beginnen. Als ik het heb geprobeerd laat ik het wel weten hier en hoe het is gegaan. Maar pas vanaf maandag kan ik weer rijden. Dus zal wel even duren.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:33

ik ben ook bezig met bitloos rijden en wil uiteindelijk ook met neckdrope gaan rijden.

ik rij zelf veel zonder zadel en laat de teugels los (gebruik ze alleen als hij er echt vandoorgaat om iets net even iets duidelijker te maken).

als ik rij zonder zadel gebruik ik ook mijn stem als ik ga draven-stappen-galopperen door dat hardop te zeggen, en als hij het goed doet hem heel erg te belonen :)

bijv. als ik zeg in draf en mijn beenhulpen daarvoor geef en hij gaat netjes draven, gelijk belonen!

heb dat nu een paar keer geoefend en hij gaat erg vooruit:)