[AR] niet reageren op stem of zweephulpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Torenbug

niet reageren op stem of zweephulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 16:15

Hallo,

Ik heb een paard die in het begin van vorig jaar heel goed reageerde op stem of zweephulpen. Nu zijn we al 2 maand aan het trainen en reageert ze niet of zelf nauwelijks nog op de zweephulpen en al helemaal niet op de stem. Het verbeterd er ook nie echt op, zie het alleen maar achteruit gaan.

Kan iemand mij goede raad geven?

grts

Lissenn

Re: niet reageren op stem of zweephulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:27

Wat je moet doen is je paard weer actief laten reageren op stem en zweep.

Dit kun je doen door in de training je aanwijzing na de eerste keer krachtiger toe te passen en eventueel al bij de 2e keer maar zeker bij de 3e keer 'vragen' je aanwijzing te bevestiging met een flinke klap van de zweep. Dit klinkt heel gemeen. Maar je moet zorgen dat je paard een soort van schrikt van je plotselinge overtuigingskracht zodat hij beter gaat opletten.

Als je dit volhoudt zul je zien dat je paard (op den duur) weer gaat reageren bij je eerste aanwijzing, omdat hij alert is en weet wat er gebeurt als hij niet luistert.

Succes

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:13

is je paard helemaal fit? is de training niet te eentonig of te zwaar voor je paard?
probeer eerst een oorzaak te vinden voor dit probleem.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:11

Het kan diverse oorzaken hebben waarom een paard "ineens" niet meer reageert. Het kan zijn dat je in de afgelopen tijd te zacht of inconsequent bent geweest, het kan zijn dat je teveel van het dier vraagt of te eentonig werk doet (wat welsh4span ook zegt, zie ik nu) en het daarom in verzet komt, het kan zijn dat het dier ongemak in zijn lichaam heeft, etc.
Als er niets lichamelijks uit onderzoek komt, dan zou ik de oorzaak eerst bij de menner zoeken. Vaak zijn we onbewust van ons eigen handelen. ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:24

Praat/vertel je soms veel aan de mensen op je kar en zeg je tussendoor wat tegen het paard? Dan haalt zij de informatie voor haar er niet uit! Wees stil als je rijdt, of zeg haar naam vooor je het commando geeft, dan reageert ze wel, immers het is voor haar. Let op haar orenspel. Die van Fralla vertellen hele verhalen!
Zoals Lissenn schrijft zou ik ook toepassen, werkt geheid.
Hoe jong is je paard? Al een geroutineerde? of nog een jonkie? Speelt allemaal mee. In het voorjaar heb ik ook soms weken dat er geen 'land te bezeilen is' met Fralla en dan ineens luistert ze weer prima. Is het een 'voorjaarprobleem' dan is het binnenkort voorbij. Succes!

NelcoExpress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:12

Even oefenen aan de hand. Dan kun je heel consequent corrigeren

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:36

Ik geef als tip veel ophoudingen rijden, halthouden en weg, halthouden en weg, ieder paard word daar gretig van, reageerd hij niet op stem niet treuzelen en een tik met de zweep (klinkt niet zo aardig)Maar het werkt echt. Daarnaast houd je de training afwisselend, zodat hij het leuk blijft vinden. Succes komt helemaal goed!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:46

Tolbergfan schreef:
Ik geef als tip veel ophoudingen rijden, halthouden en weg, halthouden en weg, ieder paard word daar gretig van, reageerd hij niet op stem niet treuzelen en een tik met de zweep (klinkt niet zo aardig)Maar het werkt echt. Daarnaast houd je de training afwisselend, zodat hij het leuk blijft vinden. Succes komt helemaal goed!

Ik denk dat jij tempowisselingen bedoelt, in plaats van ophoudingen. Een (halve) ophouding is iets heel anders. Een teveel aan (halve) ophoudingen is ook niet goed, wordt een paard op den duur murw van. Tempowisselingen rijden is wel goed, mits je deze ook werkelijk onverwacht rijdt en niet standaard op dezelfde plaats. ;)

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:01

Shenavallie schreef:
Tolbergfan schreef:

Ik denk dat jij tempowisselingen bedoelt, in plaats van ophoudingen. Een (halve) ophouding is iets heel anders. Een teveel aan (halve) ophoudingen is ook niet goed, wordt een paard op den duur murw van. Tempowisselingen rijden is wel goed, mits je deze ook werkelijk onverwacht rijdt en niet standaard op dezelfde plaats. ;)

dat bedoel ik inderdaad thanks voor de verbetering, maar je begreep me al ; )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:10

;)