[AR] Pony voorbereiden en beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Pony voorbereiden en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:31

Hallo bokkers.

Ik heb sinds kort een Welsh A veulentje erbij, welke ik (mits hij gezond volwassen wordt, natuurlijk) in de toekomst mijn droom mee wil verwezenlijken, namelijk mennen.
Ik heb ooit mijn koetsiersbewijs moeten halen en vond dat toch wel zo leuk; dat ik daar zeker verder mee wilt. Mijn eigen 'grote' pony echter vertrouw ik voor geen meter voor de wagen (lang verhaal, maakt verder niet uit).
Afijn, als hij straks volwassen is wil ik hem professioneel laten beleren door een ervaren iemand. Ik heb deze winter samen met goede vriendin haar welsh A pony voor wagen beleerd en dat was wel een succes, maar wil het toch uitbesteden.

Ten eerste ben ik al een beetje aan het orienteren wie dat beleren allemaal doet. Het maakt mij niet uit als ik er km's voor moet rijden, het gaat wel om de basis van mijn pony en die moet gewoon goed (zo niet perfect) zijn. Zijn er grote prijs verschillen? Hoelang zou hij ongeveer er voor weg moeten?

Ten tweede op welke leeftijd kan hij het beste op training gaan? Hij moet sowieso 3 zijn, of beter wachten tot 4? Of juist liever overdonderen met 3 jaar en dan gewoon rustig aan sterker laten worden?

Als laatste, zijn er dingen die (vlak) voor dat hij werkelijk op training gaat (veilig en verantwoord) geoefend kunnen worden om hem een goede basis te geven; of kan je hem het beste zo 'groen' mogelijk aan bieden? Moet je bijv het 'Ho' commando er al in hebben zitten of hebben beleerders er een voorkeur aan dat zelf (op hun eigen manier) te doen? Of zijn dat soort simpele commando's wel ok als ze die al kennen?

Ik heb met mijn 'verzorg' pony dus zegmaar (pony was nog niet onder het zadel beleerd) eerst wekenlang met hem de basis doorgenomen (gefietst door verkeer, lange lijnen werk, stemhulpen, schriktrainingen, als handpaard mee bos in) eer dat we echt zijn begonnen met slepen/trekken. Dit kan ik natuurlijk met frummel later ook gaan doen. Of juist niet?

uryanne

Re: Pony voorbereiden en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:02

'Zodra een veulen zijn neus buiten de moeder steekt begint het beleren' zei een bekend menner eens ;)

Het 'ho' commando heeft m.i. niets met mennen te maken. Dat moet ten allen tijde goed in het koppie zitten ;)

Waar je de pony kan brengen om te beleren voert erg ver om hier allemaal te noemen dat zijn er héél veel. Kijk maar op Marktplaats, lees maar in de MenSport of vraag eens bij de menclub.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:19

Klopt, dat dacht ik ook wel, maar kan me herinneren toen mijn rijpony naar een westernruiter ging om getraind te worden, dat ze met een aantal dingen toch niet zo blij waren dat er al iets mee gedaan was. Afleren is lastiger dan goed aanleren.

Er zijn inderdaad een hoop adressen, hoe kom je erachter of iemand goed is? Als ik ga kijken bij iemand, waar moet ik op letten?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:25

Waar jij je prettig bij voelt. Ga eens kijken bij zo'n iemand op stal, rij eens een stukje mee op de wagen.
Dan weet je of je je pony met een gerust hart kunt achterlaten of dat je toch even verder moet zoeken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:16

Ik weet niet waar je woont? Maar gewoon eens bij wat mensen langsgaan. Je verhaal doen en vragen of je af en toe eens mag kijken of beter nog helpen (extra handen is bij de meeste menners van harte welkom). Krijg je vanzelf wel gevoel van wat je prettig lijkt of niet. Net als bij rijden: wat de een fijn vindt, hoeft niet voor de ander zo te zijn....

En normale opvoeding is in mijn ogen netjes stilstaan (mega belangrijk bij menpony), meelopen, verkeersmak maken, voetjes geven etc denk dat dat al meer dan genoeg is tot 3 jaar. Vind persoonlijk dat een jong ding vooral jong moet kunnen zijn en dan met wat in handen spelenderwijs dingen leren, maar laat hem/haar vooral lekker op de wei met soortgenoten.
Dan vanaf 3 jaar / 4 jaar allemaal enorm afhankelijk van de ontwikkeling van de pony lange lijnen, wennen aan 'gedoe' aan het lijf en dan verder afhankelijk van wat je zelf wilt en kunt doen vanaf slepen t/m geheel voor de wagen enz opbouwen op aangeven van de pony en wat je zelf (met hulp) kan of niet kan doen....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 23:04

Pony's staan in Woudenberg. Ik zal idd eens rondvragen/informeren bij trainers in de omgeving.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:09

Ik heb zelf heel veel voorwerk bij mijn pony gedaan. En hierdoor is hij maar vrij kort weggeweest. Nu moet ik zeggen, hij was toen ook al 22 jaar, dus verkeersmak etc. etc. Maar ook voor zo'n 'jonkie' denk ik dat het zéker goed is als hij al heel veel kent. Dus zorgen dat hij al verkeersmak is, zorgen dat de commando's er goed in zitten. Dit heb ik zelf gedaan door veel aan de dubbele longe te werken (en een beetje lange lijnen). Gewoon goed die commando's er in 'stampen' en verkeersmaken maken zijn dingen die je zéker zelf al kunt doen :j

En wanneer beginnen, tja, dat is aan jou. Een paard is in principe pas echt uitgegroeid als hij 5 tot 6 jaar oud is. Iemand heeft ooit bedacht dat je met 3 al kunt beleren maar eigenlijk is dat belachelijk. Nu is voor de wagen wel wat minder intenst, maar toch ook daar zou ik zéker niet te vroeg mee beginnen. Zelf heb ik nu een haflinger jaarling en zou ik die ook graag voor de wagen willen hebben lopen. Ik denk zelf dat ik pas ga beginnen met longeren als ze 4 is en dan rond haar 5e haar voor de wagen te beleren en in dezelfde tijd ook onder het zadel pas. Ik heb liever langer profijt van haar, dan dat ik te vroeg begin en ze al vroeg 'kapot' is. En voor die tijd kan ik natuurlijk zorgen dat ze verkeersmak is.

edit: Ik heb mijn pony laten beleren bij Geerts in Gilze (noord brabant), staat ook goed aangeschreven en zijn zeer goed in hun vak! Dus die kan ik je zeker aanraden. Mijn pony heeft daar een week gestaan, maar ze zeiden met groene paarden kan het ook makkelijk een week of 6 duren, maar als je pony al vrij veel kan valt dat wellicht ook mee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:24

Heb eind vorig jaar mijn zwarte laten beleren, voorwerk zelf gedaan.
(Is overigens geen jonkie, dus liep gewoon al onder het zadel, verkeersmak etc. etc.)
Reden, we hebben in het verleden vertrouwens breuk gehad, niet reeël, maar zit tussen mijn oren en heb hem weggebracht met de mededeling, als hij niet geschikt is hoor ik het ook graag, dan heb ik er in ieder geval fijn rijpaard aan.
Hij had na 3 wkn (incl. feestdagen) thuis kunnen zijn, maar ik vond het fijner als hij nog week extra doorgereden werd voor de wagen.
Wou hem toch wel enigzins bevestigd hebben en niet alsnog half groen terug krijgen, met dat hij 5 x voor de wagen had gelopen (wel de 5e x dat hij voor de wagen liep ook zelf gemend).
Heb het "in de buurt" laten doen en er toen als ik er heen ging ook zelf mee gemend.
(zie profiel)
Kosten 150 per week. (incl. kost en inwoning van het paard)

Mijn fjord heb ik zelf beleerd (uiteraard voor de wagen gezet met hulp, ik had zelf geen wagen en in je eentje gaat het ook niet), maar die was al dusdanig wereldwijs en kende ik van haver tot gort.

En wat ik met mijn nu bijna twentertje ga doen weet ik nog niet.
Ik neig toch naar eerst beleren onder het zadel over 2 jaar en of ik haar zelf beleer voor voor de wagen of niet, geen idee, ligt helemaal aan haar karakter en hoe ze het oppakt.
Adres (Piet de Ronde) waar nu mijn zwarte is geweest zou ik zo weer paard naar toe brengen om te beleren voor voor de wagen.

Wil er ook graag weer lessen, maar heb even geen trailer tot mijn beschikking.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:34

Thanx voor de input! Heb ik zeker wat aan.

Sjolvir, ik heb jou topic indd nauwlettend gelezen toendertijd ;-) Mooi om te zien hoor! Wie weet durf ik het tegen die tijd ook wel zelf (zoals jij met je fjord), dan ken ik hem al zoveel langer dan nu.
Onder het zadel beleren zal bij mijn pony geen optie zijn, die wil ik eigenlijk helemaal nooit/niet echt onder het zadel beleren. Ik zelf zou er nooit van mijn/zijn leven op kunnen zitten in ieder geval.