Na 2 jaar oefenen zat ik voor de 2de keer achter Lizzy!

Knap paardje!

(De foto's zijn niet echt goeie kwaliteit, ze zijn met de mobiel genomen.. maar het heeft gewoon iets

Ben echt supertrots op dat peerdje

xxxxxxxx
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xMoniek schreef:e doet alsof ze het al jaren doet, ik kan nu al gewoon op de bok zitten
JoyCiej007 schreef:Leuk dat je bent begonnen met mennen![]()
AlleenxMoniek schreef:e doet alsof ze het al jaren doet, ik kan nu al gewoon op de bok zitten
Dient er áltijd iemand op de bok te zitten, ook al staat je pony er net voor de 1e keer voor. Juist dán. Nooit een pony inspannen en laten staan of lopen zonder menner op de bok, dat is levensgevaarlijk.
Verder denk ik dat je idd een hele brave pony hebt. Helaas zit het tuig niet optimaal; met name het borsttuig hangt veels te laag, die moet echt wat omhoog. De broek mag ook wat hoger, de lange flappen aan het borsttuig (overige stuk v/d strengen die je niet gebruikt) zou ik vastzetten aan de borst met een touwtje, of laten inkorten, want dit is voor je pony niet prettig.
De wagen........ past eigenlijk niet bij deze pony. Nou ben ik hier zowiezo niet zo van weg, maar wagen is wel echt aan de grote en hoge kant voor deze pony. Pony staat ook te ver van de wagen af, en dan nog is het lamoen te lang. Lamoen zou ingekort moeten worden, pony strakker in de strengen en dus dichter op de wagen, en de uiteindes aan de voorkant van het lamoen naar buiten buigen, die prikken nu heel hinderlijk in haar nek als ze stelling/buiging aanneemt of een wending maakt.
Tenslotte mis ik iets héel belangrijks: de menzweep.
Persoonlijk lijkt het me een goed plan als je eerst ergens een mencursus en/of cursus koetsiersbewijs gaat volgen, en ook een beleerder voor je pony inschakelt....
JoyCiej007 schreef:Om de boerenaanspanningen van vroeger te vergelijken met recreatiemenners van nu, sorry maar dat vind ik echt appels met peren vergelijken.......
JoyCiej007 schreef:Foto 1 is het borsttuig toch wel vrij duidelijk te zien, dat 'ie te laag hangt.
Uryanne, wat bedoel je met 'niet bokt-proof'? Krijgen we nu weer het 'ja maar jij/iedereen hier wil alleen maar Ideal tuig en dure marathonwagen zien'- argument? Want dat is nl. onzin.
Vind alleen de wagen te hoog voor de pony die er voor loopt. Het lamoen is overduidelijk veels te lang en er zit nauwelijks een voorschot op, zelfs een kleine pony als deze zou z'n been in de wagen kunnen leggen en dat lijkt me geen prettig idee.
TS: Zitten er geen gaatjes meer om het borsttuig nog wat hoger te hangen? Is er geen ruimte meer om nog wat gaatjes er bij te maken? Ideal verkoopt werkelijk ieder tuigonderdeel (hoe klein ook) los, maar een los borsttuig is best heel prijzig en zal waarschijnlijk meer kosten dan jou gehele tuig.
Op dat relaas over oude boerenwerktuigen en authentiek gerij ga ik maar niet in. Da's natuurlijk appels met peren vergelijken. En die mensen hebben dan ook nog eens járen aan kennis en ervaring.
xMoniek schreef:Btw. Ik heb lizzy gemeten en ze is 91 cm
Pumi schreef:xMoniek schreef:Btw. Ik heb lizzy gemeten en ze is 91 cm
Ik had al zo'n idee dat ze net wat kleiner is dan onze Humphyhij is al 14 jaar, dus helemaal uitgegroeid, hoe oud is Lizzy?
misschien kun je een foto maken van het borsttuig alleen kunnen we kijken of je er nog iets aan kan aanpassen om het voorlopig te kunnen gebruiken. Heb zelf ook een goedkoop tuig dat ik helemaal pas heb moeten maken met de gaatjes tangAls ik straks verder ben, komt er hopelijk een beter tuig. Ik zou zeker even bij de mensen van wie je de kar gekocht hebt langs gaan of vragen of ze bij jou langs willen komen om te kijken of alles goed zit en of ze nog advies hebben.
xMiriaammx schreef:Die meid doet haar best om alles goed te doen dus een beetje respect graag ? niet alleen maar zeiken enso.
xMoniek schreef:dus de kar kan zoieso niet...? Waarom precies niet? ;$