[AR] Langboom op recreatiewagen met lamoen zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Langboom op recreatiewagen met lamoen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:16

Hoii,

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik rijd altijd enkelspan met mn Shetland ruin maar wil graag tweespan gaan rijden. Ik ga lessen nemen, maar dan moet eerst mijn kar geschikt zijn. Dit is mijn kar;

Afbeelding

Het lamoen is simpel te demonteren door een borgpen, maar ik vraag me af of je langbomen kunt krijgen die er op zullen passen. Het karretje is vrij zwaar dus volgensmij geschikt voor een tweespan maar ik denk er wel over om voor de veiligheid een rem te laten maken erop.

Wie weet of je een langboom kunt kopen die op mijn kar zal passen en waar die te koop zijn???

Ymor

Re: Langboom op recreatiewagen met lamoen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:21

Dat kan bij een wegenbouwer.. Waar kom je vandaan?

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:27

Ymor: Ik woon in Bleiswijk (in zuid holland in de buurt van Rotterdam/Zoetermeer)

Ik heb al wel gekeken bij de topics over wagenbouwers maar kon er niet echt iets over vinden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:29

Je kan het beste contact zoeken met een wagenbouwer in de buurt

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 20:31

Ymor: Ik zag de lijst met alle wagenbouwers, maar weet jij welke bij mij in de buurt zit?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:27

Ik ben ooit begonnen met vrijwel hetzelfde wagentje, daar zat dus ook een 2span boom bij, ook wel een constructie om deze te bevestigen aan de wagen, alleen zat die altijd in de weg voor het lamoen, dus hebben we die er af gehaald (ik reed toch geen 2span). Boom was overigens niet bekleed of iets en heel simpel, niet geveerd, helemaal niets.

Persoonlijk zou ik in jou geval eerder kijken naar een ander wagentje, dan dit wagentje voor 2span gebruiken. En dan ook nog eens kosten maken om dit wagentje aan te passen voor 2span.

Zo zwaar zijn deze wagentjes niet, ze lopen wel wat zwaarder vanwege de wielen, dat wel. Maar ze zijn qua materiaal heel 'licht' uitgevoerd en de vering is ook absoluut niet je-van-het, ik reed toen meestal over het asfalt terwijl er zat zandwegen náast het asfalt waren, die helemaal niet zo heel zwaar waren en ook absoluut geen echte kuilen/gaten hadden, maar zodra ik met dit wagentje door het zand ging dan stuiterde ik telkens bijna van de bok, omdat de vering zo slecht was. Of ik kreeg steeds klappen in m'n rug.

Het lamoen wat standaard bij deze wagentjes zit is meestal ook veel te lang, en aan de achterkant veels te smal, waardoor je pony van achteren te weinig ruimte heeft om fijn en goed te kunnen wenden. Bij mijn shet prikte het lamoen dan ook nog eens in haar hals als ze een wending maakte. Na enkele jaren intensief rijden met dit wagentje resulteerde dat in een pony die compleet vast zat in haar nek en lichaam, (ondanks veel dressuurtrainingen!) en die zo scheef als een banaan (met buitenstelling) door de bocht ging. Heeft mij veel bloed, zweet en tranen (en kosten osteo/fysio/instructeur) gekost om dat weer langzaam letterlijk recht te kunnen breien.

Als ik jou lamoen zo zie, heb jij precies het zelfde probleem; ding is echt veels te smal.

Kwalitatief zijn deze wagentjes ook niet je-van-het, het is leuk 'voor af en toe eens', met enkelspan. Maar voor 2span zou ik 'm nooit willen gebruiken. Er zijn zat leuke wagentjes die ook niet ál te duur zijn (in de zin van: geen marathonwagen van enkele duizenden euro's, maar voor 1000 euro kom je al een heel end in de richting, 2dehands).

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:58

Wij zijn ook begonnen met zo'n wagen, onze ijslander liep er in enkelspan voor, onze shetlanders in dubbelspan, we hebben zo heel veel kilometers gemaakt. Wij hadden er zelf een constructie voor de langboom op gemaakt, hebben de vering ook nog aangepast, omdat die inderdaad niet geweldig was.
Om deze geremd te maken is een hele klus, zitten ook nog al wat kosten aan, waarschijnlijk moet er dan een andere as en andere wielen achterom.
Als je een beetje serieus dressuur wilt rijden kom je inderdaad met deze lamoen niet verder, wij hebben hem dus ook alleen gebruikt voor buitenritjes, koetsentochten, enz. Wij hebben hem zo'n jaar geleden ingeruild toen wij een marathonwagen voor onze tinker kochten, hij stond al dik een jaar op marktplaats, maar niemand had interesse.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:27

Ik reed niet eens 'serieus' dressuur, met name recreatief lekker door 't bos en lange ritten. Mijn merrie kwam er gigantisch door vast te zitten, en dat was echt aan het lamoen te wijten. Geremd maken, die kosten wegen idd niet op tegen de lage waarde van dit wagentje.

Maar een ijslander in enkelspan er voor? Lijkt mij de wagen echt te klein voor?

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 13:35

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:55

Wij hadden niet de allerkleinste, maar een maatje groter, volgens mij waren er twee formaten, die van ons kon ook wel een haflinger/fjord voor van rond de 1,35m, vandaar dat er ook alleen maar een dubbelspan shetten voor kon, onze shetten zijn van rond de 1.10/1.15. Wij hadden er zelf trouwens al een ander lamoen voor gemaakt, volgens mij staat de oude hier nog ergens achter in de schuur, was echt onbruikbaar.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:21

JoyCiej007: Zou ik dit karretje dan ook ergens in kunnen ruilen denk je? Ik heb niet even 1000,- voor een karretje over..