Probleem met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

demireus

Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:53

Vaak als ik aan het longeren ben in draf dan stopt me paard opeens en dan gaat hij met zijn hoofd naar me toe staan. Hij doet dit maar op een hand, wat kan ik het beste doen als hij dit doet?

Ik los het nu op door zegmaar naar hem toe te lopen zodat ik weer bij zijn zijkant sta en hem dan weer voorwaarts laten gaan maar soms dan draait hij elke keer weg zodat hij weer met zijn hoofd naar me toe staat.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:56

Mogelijk blokkeer je hem van voren met je houding. Dit kan komen doordat je net iets anders staat (door je goede hand aan de lijn of aan de zweep) dan als je de andere kant op komt. Als je op de hand zit waarop hij stopt, kun je proberen je buik meer te richt op zijn kont, of je positie wat veranderen waardoor je er een beetje schuin achter staat.

edit: het kan natuurlijk ook een spelletje zijn geworden, meestal pas ik dan de laatste methode toe, waardoor ik een schuine positie in neem en paard dus goed naar voren kan drijven.

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 11:58

ladypaard schreef:
Mogelijk blokkeer je hem van voren met je houding. Dit kan komen doordat je net iets anders staat (door je goede hand aan de lijn of aan de zweep) dan als je de andere kant op komt. Als je op de hand zit waarop hij stopt, kun je proberen je buik meer te richt op zijn kont, of je positie wat veranderen waardoor je er een beetje schuin achter staat.

Oke dan ga ik dat de volgende keer proberen! :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:01

Net wat ladypaard zegt, als je tijdens het longeren teveel voor hem komt, dan geef je met je houding een natuurlijke signaal van remmen. Als je zorgt dat je op die moeilijke kant altijd iets schuin achter hem blijft, met je gezicht naar de kant toestaat waar het paard heen loopt dan geef je een signaal van 'drijven' en dus voorwaarts. Hou op de moeilijke kant de zweep erbij, zodat als je merkt dat hij weer stopt, dat je bijd e eerste pas hem met de zweep en je houding weer naar voren drijft. Als je dit blijft herhalen zal hij na tijdje doorkrijgen dat hij door moet lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:02

Goed opsluiten tussen longeerlijn en longeerzweep dat hij niet zomaar KAN stoppen, zoals hierboven gezegd wordt even goed opletten waar en hoe je staat bij het longeren.
En als het een spelletje is, doe ik hetzelfde als ladypaard, zorgen dat je een beetje richting zijkant komt en vooruit drijven. Bij een paard waarvan ik weet dat het nuchter genoeg is (dus geen jong dier wat je nog leert longeren en ook geen zenuwpees!) blijf ik ook gewoon staan en zwiep de longeerzweep vanuit de zijkant naar hem toe, dan zoekt hij zelf wel uit dat het handiger is om weer de cirkel op te gaan :+

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 12:07

Urielle schreef:
Goed opsluiten tussen longeerlijn en longeerzweep dat hij niet zomaar KAN stoppen, zoals hierboven gezegd wordt even goed opletten waar en hoe je staat bij het longeren.
En als het een spelletje is, doe ik hetzelfde als ladypaard, zorgen dat je een beetje richting zijkant komt en vooruit drijven. Bij een paard waarvan ik weet dat het nuchter genoeg is (dus geen jong dier wat je nog leert longeren en ook geen zenuwpees!) blijf ik ook gewoon staan en zwiep de longeerzweep vanuit de zijkant naar hem toe, dan zoekt hij zelf wel uit dat het handiger is om weer de cirkel op te gaan :+

Dat kan ik ook nog wel proberen als hij het weer doet, want naar mijn idee sta ik wel gewoon redelijk goed tijdens het longeren. En hij is al 14 en nuchter genoeg! :)

Syllke_x

Re: Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:01

Als bovenstaande tips niet werken, zou ik, zodra hij stopt en draait, zsm naar zijn achterhand stappen, en met de zweep een knalgeluid maken. Drijf hem naar voren. Het rondje om jou heen wordt dan anders, maar het gaat er puur om dat hij blijft lopen. Het is mijn ervaring dat je dit maar een paar keer hoeft te doen en dan is het afgeleerd. Blijf inderdaad wel, zoals hier boven werd gezegd, met je lichaam bij zijn achterhand.