[AR] Zweng vastgezet op mijn "nieuwe" wagen, wie heeft advies?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annemie77

Zweng vastgezet op mijn "nieuwe" wagen, wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 23:38

Al een aantal weken lees ik zo'n beetje alle topics in dit forum maar wil jullie toch wat voorleggen. Na een aantal jaar met onze shetlander te hebben gemend (waar we helaas afscheid van hebben moeten nemen) hebben we in januari ons paard laten beleren voor de wagen. Dit ging erg goed en ze is erg braaf. De wagen voor de shet hebben we ingeruild op een marathontrainingswagen bij een handelaar. Lichte wagen, onafhankelijk geveerd en rijd erg lekkker. Daar zijn we dan ook tevreden over. Wat mij wel opviel bij de koop is dat de zweng wordt beperkt in de beweging doordat deze is vastgezet met een soort van band. Het lijkt erop of dit zo hoort. Heb er bij de koop ook naar gevraagd en de verkoper gaf aan dat dit zo hoorde.

Nu begin ik het me toch steeds meer af te vragen want volgens mij moet de zweng toch echt wel verder kunnen bewegen dan een centimeter of 6. ik heb niet het idee dat de merrie er erg veel last van heeft maar ik wil natuurlijk ook geen problemen in de hand werken.

Hoe denken jullie daarover?
Zou ik het band zo los kunnen halen?

Helaas nu geen foto bij de hand maar ik zal proberen deze morgen te plaatsen.
Ik hoop op jullie advies.

PippaLuca

Re: Zweng vastgezet op mijn "nieuwe" wagen, wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:53

Bij mij is dat ook. :j waarom weet ik niet, maar volgens mij hoeft de zweng niet veel te bewegen, want je lamoen beweegt toch altijd mee. Ik laat het d'r gewoon opzitten, gaat goed zo. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:56

Ik ben benieuwd naar een foto.

Overigens hebben mijn beide marathonwagens ook niet giga veel zweng bewegingsruimte, die hebben ook 2 stops als het ware dat ze niet zover kunnen bewegen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:45

Ik moest van mijn instructeurs de zwengen van mijn karren "vastzetten" met rubber bandjes, zodat ze minder bewegen. Hier ook ongeveer 6 cm beweging, dus dat is gewoon goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:49

Hier ook een wagen gehad waarbij dat net zo is bij de ander was het niet zo maar die heb ik dus wel vastgezet en wel met twee neusriempjes :+ .

Ik had het bij die andere gedaan omdat ik het ook nog altijd een soort van veiliger gevoel vind, stel dat er metaalmoeheid of wat dan ook in de schroef van de zweng komt en de boel valt eraf, zit het altijd nog vast aan je lamoen via die riempjes.

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 08:56

Dus ik maak me waarschijnlijk zorgen om niets? Hoeveel cm. moet een zweng dan naar voren en hoeveel cm. naar achteren kunnen bewegen. Ik meende geleerd te hebben dat het beter was als de zweng zelfs vrij kon draaien. Dat was bij mijn mini wagen namelijk wel zo. ik ga vanochtend naar stal dus zal proberen een foto te maken.

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 16:46

vanochtend les gehad en mijn instructeur er naar laten kijken. Volgens hem was het gewoon goed zo. De zweng kan meer dan 6cm bewegen. Dus ik laat het maar zo. Idd. VHU, je wil het ook niet meemaken als de zweng er onderweg afvalt vanwege metaal moeheid. Bedankt voor jullie reacties.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:37

Mijn zweng is los, wil nog wel eens draaien. Bij de mijne zitten aan de achterkant die naar de kar wijst puntjes om de strengen achter vast te houden. Maakt volgens mij niet uit of ie los of vast zit.