[AR] Lengte lamoen, pony 96 cm?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Lengte lamoen, pony 96 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:57

Zoals de titel al zegt, welke lengte lamoen zouden jullie gebruiken voor een pony van 96 cm (foto pony [AR-ITP] Humphy is het ook aan het leren)

Als ik het zo lees op het internet zou ik 135 cm nodig hebben, maar mijn wagen heeft 155 cm en daar liep ook een pony voor van 96 cm. Nu passen de strengen goed op de 155 cm, maar er zit nog zo ontzettend veel ruimte achter de pony tot aan de bok en nu zijn de leidsels eigenlijk weer tekort, moet ze aan het uiteinde vast houden.

Afbeelding
Dit is het tuig dat ik gebruik, is zo'n compleet tuig, dus niet zelf samengesteld. Het rare van het tuig is ook, dat ik de riem van staartriem/ broek veel korter heb moeten maken, terwijl ik bij de broek zelf gaatjes bij heb moeten maken om het groot genoeg te krijgen, de frontriem van het hoofdstel is veel te klein, de neusriem kan net vast en de bakstukken zijn bijna te groot, zitten dus op het kleinste gaatje :?

Heeft mijn pony nu zo'n afwijkend model ^)

Denk dat ik dus ook al weet wat ik dit jaar voor mijn verjaardag ga vragen :x

xSCWx

Re: Lengte lamoen, pony 96 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:07

155cm had ik ook, maar was inderdaad te lang, pony stond te ver van de kar.
Ik gok dat je voor een shet 135cm nodig hebt, even grof geschat als ik denk aan mijn oude karretje.
Het tuig wat je hebt is sja, simpelweg het goedkoopste tuig wat er is. Daar kan je dus niet van verwachten dat alles gelijk goed zit.
Overigens heb ik de staartriem van mijn Ideal tuig ook een heel stuk laten inkorten, dat is voor fabrikanten blijkbaar een moeilijke maat.
Bakstukken zitten bij mijn pony vaak ook op het kortst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:29

Het makkelijkste is gewoon je pony inspannen, iemand op de bok laten zitten en iemand anders laten opmeten.
Meet dan ongeveer de lengte van je lamoen.

Wil je je bestaande lamoen laten inkorten of wil je een nieuw lamoen? Tegenwoordig heb je lamoenen die in lengte verstelbaar zijn, echt ídeaal :j Heb je dan een pony die nét iets groter is, en dus ook langer, dan kun je je lamoen gewoon zelf op maat schroeven.
Een lamoen wat te lang is, dus een pony die te ver van de wagen staat, is ook niet fijn/goed. Gaat ten koste van je draaicirkel en wendingen, pony heeft te weinig ruimte in lamoen (want achteraan is hij vaak op z'n breedst) en voorin kan het zijn dat de lamoenbomen te ver uitsteken en daarbij dus de pony hinderen in z'n nek wanneer hij moet wenden.

Heb je geen foto's van je wagen, lamoen en pony ingespannen?

vwb. je tuig: nee, je pony zal vast geen vreemde verhoudingen hebben. Wel kan ik zeggen dat dit echt een prut-tuig is. Veel meer kan je dan ook niet verwachten voor zo'n prijs. Leer is van flutkwaliteit en de verhoudingen bij dit tuig zijn idd ver te zoeken. De nekriem van het borsttuig vind ik veels te smal en te dun, dat lijkt me niet lekker op de nek liggen. Ik zie liever nekriemen met 2 riempjes aan iedere kant, en een voorgevormd nekstukje:
Afbeelding

Ik zou eens contact opnemen met een wagenbouwer, die kan je wel verder helpen met je lamoen.

Voor je verjaardag zou ik envelopjes met inhoud vragen :$ en dan zelf ook lekker wat meer doorsparen :$
Tot je genoeg hebt om een beter kwaliteit tuig te kopen. Als je goed zoekt zijn er soms ook goede merktuigen (bijv. Ideal) 2dehands verkrijgbaar. Als ze goed onderhouden zijn, kunnen ze prima nog een paar jaar mee :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 17:46

Heb hem vandaag voor het eerst voor de kar gehad en even met hem aan de hand gewandeld om rustig te wennen. Wat stappen, halt houden op stem hulp, voorwaarts op stem hulp etc. hij gaf geen krimp.

Zal proberen de volgende keer foto's te maken. Weet dat het zeker geen top tuig is, maar omdat de shet al 14 jaar oud is, willen we eerst afwachten hoe het gaat. Of hij er wel lol aan heeft, etc. Het is een lamoen die verstelbaar is, maar al op zijn kleinst staat, heeft lange rechte stukken die makkelijk in te korten zijn. Zullen eerst eens de verstelbare stukken los maken om te kijken hoever hij bijvoorbeeld verlengt kan worden, dan kunnen we daarna bepalen hoeveel het vaste stuk korter moet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:56

Met hem wandelen met de kar er achter?
Ik zou dan eerst wat menlessen nemen zodat je weet waar je mee bezig bent! Zodra je je pony in spant moet er ALTIJD iemand op de bok zitten die stuurt. En je groom kan er naast als dat nodig mocht zijn. Maar zeker niet zelf er naast gaan lopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:21

Wat is dat toch dat mensen maar zo 'ff' hun pony voor de wagen knuppen, niemand op de bok zetten en vervolgens gaan 'wandelen' aan de hand met een ingespannen pony.........
En dat ook nog eens allemaal in je eentje, zonder hulp/groom erbij?
Mijn hemel, dat is wel écht vragen om ongelukken!
Ik zou zeggen; zoek hulp, zoek een ervaren, professionele beleerder en haal die er bij, ipv. op deze manier zelf maar wat aan te modderen.

Ik quote mezelf maar even, wat ik ook recent hier nog op AR heb geschreven, ook zo'n iemand die het blijkbaar handig vind om pony in te spannen en er dan aan de hand mee te gaan 'wandelen', zelfs op de weg buiten 8)7

JoyCiej007 schreef:
Oei............... dat zou ik écht uit m'n hoofd laten als ik jou was. Dat is echt levensgevaarlijk!
Edit: wellicht iets offtopic maar kon het echt niet laten hier even op te reageren...... het is zo gevaarlijk.

áltijd, áltijd iemand op de bok hebben. Dat is iets wat alle menners (dienen te) weten. Menner altijd op de bok blijven. Nóóit zomaar afstappen, laatstaan hele stukken gaan lopen zonder iemand op de bok, naast je paard.
Paard hoeft maar 1 kick te geven en dan is hij zo los. Met de wagen er achter, zonder menner die nog kan sturen/ingrijpen.
Dan kun je gedag zwaaien naar je aanspanning........ Je hebt vanaf de grond véel minder te vertellen dan vanaf de wagen. En als ze dan gaan, dan zijn ze binnen de kortste keren los (vasthouden gaat je echt niet lukken) en kan er dus ook niemand meer ingrijpen. Ruiters ohz. doen dit nog wel eens, maar je moet je wel beseffen dat er nog een wagen achter zit. En dat als een paard met (al dan niet omgeslagen) wagen er achter aan de kletter gaat, de gevolgen nog véel en veel groter zijn.

Je wil niet weten wat daar allemaal voor ongelukken van komen.

En dit komt een hele hoop vaker voor dan je zou denken! Afgelopen zomer nog een aantal nieuwsberichten hier op de boktvoorpagina, van menongelukken. Waarvan ook 1 van een menner die zélf van de bok stapte toen er een tractor aankwam, omdat paard het eng vond. Gevolg; paard gaf een ruk, was los, menner belande onder de wagen en paard aan de kletter met wagen er achter.......

Alsjeblieft, doe dat echt nooit meer. Ook niet als het paard iets eng vind. Dan stuur je de groom er maar af, die het paard bij z'n hoofd evt. begeleidt, terwijl jij als menner zelf op de bok blijft. Heb je geen groom bij je?! Zelf op de bok blijven, en zeker niet afstappen.

Bekijk dit filmpje maar 'ns.......... En dan is dit nog in een bak, en niet op de weg ergens.
Overigens wordt er ook héel verkeerd gehandeld in dit filmpje.
[ Video ]

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:30

Idd Joyciej. Wat ik denk kan jij altijd veel beter verwoorden.

satyasat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:56

JoyCiej007 schreef:
Wat is dat toch dat mensen maar zo 'ff' hun pony voor de wagen knuppen, niemand op de bok zetten en vervolgens gaan 'wandelen' aan de hand met een ingespannen pony.........
En dat ook nog eens allemaal in je eentje, zonder hulp/groom erbij?
Mijn hemel, dat is wel écht vragen om ongelukken!
Ik zou zeggen; zoek hulp, zoek een ervaren, professionele beleerder en haal die er bij, ipv. op deze manier zelf maar wat aan te modderen.

Ik quote mezelf maar even, wat ik ook recent hier nog op AR heb geschreven, ook zo'n iemand die het blijkbaar handig vind om pony in te spannen en er dan aan de hand mee te gaan 'wandelen', zelfs op de weg buiten 8)7

JoyCiej007 schreef:
Oei............... dat zou ik écht uit m'n hoofd laten als ik jou was. Dat is echt levensgevaarlijk!
Edit: wellicht iets offtopic maar kon het echt niet laten hier even op te reageren...... het is zo gevaarlijk.

áltijd, áltijd iemand op de bok hebben. Dat is iets wat alle menners (dienen te) weten. Menner altijd op de bok blijven. Nóóit zomaar afstappen, laatstaan hele stukken gaan lopen zonder iemand op de bok, naast je paard.
Paard hoeft maar 1 kick te geven en dan is hij zo los. Met de wagen er achter, zonder menner die nog kan sturen/ingrijpen.
Dan kun je gedag zwaaien naar je aanspanning........ Je hebt vanaf de grond véel minder te vertellen dan vanaf de wagen. En als ze dan gaan, dan zijn ze binnen de kortste keren los (vasthouden gaat je echt niet lukken) en kan er dus ook niemand meer ingrijpen. Ruiters ohz. doen dit nog wel eens, maar je moet je wel beseffen dat er nog een wagen achter zit. En dat als een paard met (al dan niet omgeslagen) wagen er achter aan de kletter gaat, de gevolgen nog véel en veel groter zijn.

Je wil niet weten wat daar allemaal voor ongelukken van komen.

En dit komt een hele hoop vaker voor dan je zou denken! Afgelopen zomer nog een aantal nieuwsberichten hier op de boktvoorpagina, van menongelukken. Waarvan ook 1 van een menner die zélf van de bok stapte toen er een tractor aankwam, omdat paard het eng vond. Gevolg; paard gaf een ruk, was los, menner belande onder de wagen en paard aan de kletter met wagen er achter.......

Alsjeblieft, doe dat echt nooit meer. Ook niet als het paard iets eng vind. Dan stuur je de groom er maar af, die het paard bij z'n hoofd evt. begeleidt, terwijl jij als menner zelf op de bok blijft. Heb je geen groom bij je?! Zelf op de bok blijven, en zeker niet afstappen.

Bekijk dit filmpje maar 'ns.......... En dan is dit nog in een bak, en niet op de weg ergens.
Overigens wordt er ook héel verkeerd gehandeld in dit filmpje.
[ Video ]

My god dat filmpje! Wat een stumperts met dat gillen en met die armen zwaaien!! Arme paarden, het is natuurlijk ook knap lastig om met zoveel mensen in de bak zoiets rustig te laten verlopen met zn paard op de loop..