Paard laten stoppen op de cirkel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

margotxxx

Paard laten stoppen op de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:23

Hey, het lukt maar niet goed om mijn verzorgpaard op de cirkel te laten stoppen bij het longeren.
Overgangen van draf naar stap enzo gaan heel goed, maar als ik hem vraag van stap naar halt te gaan duurt dit erg lang.
Als het dan al lukt, komt hij soms naar binnen, moet ik hem dus terugsturen en is hij weer aant wandelen.
Heeft iemand tips? :)

Nista_RX

Re: Paard laten stoppen op de cirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:47

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:48

Nista_RX schreef:
Misschien kan deze pagina je helpen? :)
http://naturalnista.nl/content/2012/08/Loswerken

Zit het dan helemaal hetzelfde in elkaar als mét touw? Want dan heb je sowieso al je longeerlijn in je leidende hand. Kan je daar dan iets mee doen zodat hij snapt dat hij moet halthouden? :)

Sannevanzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:46

Leidende positie en drijvende positie geld ook aan de longe. Door je longeerzweep eventueel rustig onder de lijn door naar de kant van het hoofd te brengen versterk je die positie. Zo heb ik het althans geleerd ...

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:50

Sannevanzijl schreef:
Leidende positie en drijvende positie geld ook aan de longe. Door je longeerzweep eventueel rustig onder de lijn door naar de kant van het hoofd te brengen versterk je die positie. Zo heb ik het althans geleerd ...

dus de zweep rustig voor de voorhand (kant hoofd) brengen zou moeten helpen? :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:51

En met je navel niet meer naar de flank wijzen, maar eerder naar de schouder of overdreven voor de neus. paarden reageren toch echt op lichaamstaal.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 21:55

Nachtlampje schreef:
En met je navel niet meer naar de flank wijzen, maar eerder naar de schouder of overdreven voor de neus. paarden reageren toch echt op lichaamstaal.

bedankt ga ik zeker proberen! dus lichaam echt gericht naar de voorhand? ook groot maken?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:02

Een basis gewoon aanleren is handig, daar zou ik als ik jou was eerder mee bezig gaan. Dan gaat het op de cirkel laten stoppen vanzelf.
Dus meestappen en meedraven aan de hand, gelijk stoppen als jij stopt en niet voorbij de schouder komen met de eigen schouder, blijven staan terwijl jij een rondje om hem heen loopt, op commando naar achteren lopen, wijken voor druk met de vingers.
Die dingen zijn essentieel in een goede basis als je een paard wil dat fijn meewerkt.

Tijdens longeren, met of zonder lijn, doe ik het meeste met mijn lichaam. Navel naar de flank gericht is doorlopen, mijn bovenlichaam iets naar voren en de "zweeparm" naar voren is nog harder. Eventueel stapje dichterbij zetten.
Vaart minderen of stoppen is navel richting de neus, iets naar achteren geleund en eventueel mijn hand opstekend, in een "halt"houding. Daarbij een stemcommando (Hoo voor een gang terug en Hoo-halt voor halthouden)

Als hij niet op mijn lichaam reageert gebruik ik de zweep als een verlengstuk door met te versnellen deze naar de achterkant toe te wijzen, bij stoppen wijs ik de zweep voor de neus.
Bij een bijzonder koppige bui moet ik naar voren komen totdat de punt van de zweep letterlijk voor de neus zit :')

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 22:11

Met grondwerk ben ik vrij veel bezig (mss nu nog wat meer dan?). Ik oefen leiden-stoppen, achteruit gaan, blijven staan, .. maar aan alles moet nog wel wat gewerkt worden ;)

Ik longeer meestal zonder zweep omdat hij hier nogal gevoelig aan is, meestal doe ik het gewoon met het einde van mijn touw. Zou ik dan nu beter met zweep longeren?
Ik ga proberen echt altijd hetzelfde commando te gebruiken, hooo halt, want soms durf ik wel eens inconsequent te zijn denk ik.

ik ben hem nu ook aant leren achteruit te gaan (voorlopig is hij nog vastgeklikt) als ik met mijn handen wuif (hier reageert hij nog niet op, dus is het schudden met touw vanuit pols, nog fase verder elleboog, etc.)
zou ik dan bij overgangen van draf naar stap of stap naar halt ook zachtjes met het touw schudden? of zou dit niet helpen?

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:20

Nachtlampje schreef:
Een basis gewoon aanleren is handig, daar zou ik als ik jou was eerder mee bezig gaan. Dan gaat het op de cirkel laten stoppen vanzelf.
Dus meestappen en meedraven aan de hand, gelijk stoppen als jij stopt en niet voorbij de schouder komen met de eigen schouder, blijven staan terwijl jij een rondje om hem heen loopt, op commando naar achteren lopen, wijken voor druk met de vingers.
Die dingen zijn essentieel in een goede basis als je een paard wil dat fijn meewerkt.

Tijdens longeren, met of zonder lijn, doe ik het meeste met mijn lichaam. Navel naar de flank gericht is doorlopen, mijn bovenlichaam iets naar voren en de "zweeparm" naar voren is nog harder. Eventueel stapje dichterbij zetten.
Vaart minderen of stoppen is navel richting de neus, iets naar achteren geleund en eventueel mijn hand opstekend, in een "halt"houding. Daarbij een stemcommando (Hoo voor een gang terug en Hoo-halt voor halthouden)

Als hij niet op mijn lichaam reageert gebruik ik de zweep als een verlengstuk door met te versnellen deze naar de achterkant toe te wijzen, bij stoppen wijs ik de zweep voor de neus.
Bij een bijzonder koppige bui moet ik naar voren komen totdat de punt van de zweep letterlijk voor de neus zit :')

Echt bedankt voor je hulp! Vandaag eerst grondwerk (leiden-stoppen en achterhand verzetten) gedaan en dan op de cirkel gestuurd. Heb bij het halthouden je tips over lichaamstaal toegepast en hij deed het al veel beter :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:13

Fijn dat dat werkt!
Als je paard gevoelig voor zweep is kan je het ook even prima met het uiteinde van een longeertouw doen hoor, maar voor het aanleren van het netjes stoppen tijdens longeren is misschien een longeerzweep handig.
Misschien dat je een kapotte hebt zonder touwtje, zodat het niet allemaal wriemelt en zwiept?
Als het opeens echt nóg niet lukt, kun je het altijd op de beste en simpelste manier proberen; met en tweede persoon die de extra stop is!
Die persoon loopt aan de buitenkant mee met je paard en heeft bv een stukje touw aan het halster vast.
Jij gaat "gewoon" longeren, en als je bijvoorbeeld je paard wil laten stoppen en je de zweep en je navel voor de neus richt en "Hooo stap/halt" roept, en je paard reageert langzaam of niet, dat de meelooppersoon dan even bijstuurt door je paard te laten stoppen door even druk te geven op het halster.

Persoonlijk zou ik niet met de lijn zwabberen, dat zorgt voor verschrikkelijk veel onrust aan het hoofd en bevat ook heel veel "ruis", het is geen duidelijk commando.

Als ej je paard naar achteren wilt laten gaan, kun je dat het beste met je vingers op de borst doen. Heel zachte druk geven, en opvoeren tot hij (ook al is het miniem!) meegeeft de goede kant op, en dan gelijk loslaten en belonen.
Mijn paard kan bijvoorbeeld op lichte vingerdruk op de borst achteruit, met het commando "back".
Ook het wijzen met de hand naar de borst en het commando Back zorgt al voor achterwaarts gaan.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 00:34

Nachtlampje schreef:
Fijn dat dat werkt!
Als je paard gevoelig voor zweep is kan je het ook even prima met het uiteinde van een longeertouw doen hoor, maar voor het aanleren van het netjes stoppen tijdens longeren is misschien een longeerzweep handig.
Misschien dat je een kapotte hebt zonder touwtje, zodat het niet allemaal wriemelt en zwiept?
Als het opeens echt nóg niet lukt, kun je het altijd op de beste en simpelste manier proberen; met en tweede persoon die de extra stop is!
Die persoon loopt aan de buitenkant mee met je paard en heeft bv een stukje touw aan het halster vast.
Jij gaat "gewoon" longeren, en als je bijvoorbeeld je paard wil laten stoppen en je de zweep en je navel voor de neus richt en "Hooo stap/halt" roept, en je paard reageert langzaam of niet, dat de meelooppersoon dan even bijstuurt door je paard te laten stoppen door even druk te geven op het halster.

Persoonlijk zou ik niet met de lijn zwabberen, dat zorgt voor verschrikkelijk veel onrust aan het hoofd en bevat ook heel veel "ruis", het is geen duidelijk commando.

Als ej je paard naar achteren wilt laten gaan, kun je dat het beste met je vingers op de borst doen. Heel zachte druk geven, en opvoeren tot hij (ook al is het miniem!) meegeeft de goede kant op, en dan gelijk loslaten en belonen.
Mijn paard kan bijvoorbeeld op lichte vingerdruk op de borst achteruit, met het commando "back".
Ook het wijzen met de hand naar de borst en het commando Back zorgt al voor achterwaarts gaan.

Als het binnekort niet verder betert, ga ik dat met die tweede persoon mss wel proberen.
Hij kan op commando achteruit gaan door indirecte druk en directe druk (op borst; hij kan dit nog niet doordat ik gewoon wijs ofzo, ik moet hem wel nog aanraken). Altijd als ik hem achteruit zet zeg ik back (bij beide gevallen).

Het probleem nu nog, is dat hij wel stilstaat, maar na een paar seconden naar binnen wil komen (ik stuur geen energie naar zijn achterhand, volgens mij). Dan zet ik hem terug achteruit door indirecte druk en stuur hem terug op de cirkel, is dit de juiste methode?

Ahja van die zweep: zou het echt nodig zijn om die te gebruiken, vooral bij het halthoude dan? De volgende keer ga ik het eens proberen en zien of hij er goed op reageert :)