hallo allemaal(: ik wil in de zomer mn pony gaan leren mennen (: maar hebben jullie tips over hoe ik dat het beste kan aanpakken ? ik longeer al heel lang met dubbele longe en ik stap dan ook met dr rond alsof ik op een kar zit dat gaat super !(: tips graag ! liefs
Heb je zelf ervaring met het beleren? Beste is wel er in een later stadium er iemand met ervaring bij te halen. Je kunt echter nu nog 1 stap verder gaan door ze i.p.v. een wagen een autoband te laten trekken door de bak of het weiland.
Als je zelf geen ervaring hebt met het beleren zoek dan iemand die je helpt. Longeren en lange lijnen kun je idd heel goed zelf doen, maar slepen daar zou ik wel iemand bij nemen. Sommige paarden raken in paniek als ze voor het eerst moeten trekken, dan is het wel zo fijn als je iemand bij de hand hebt die weet hoe hij dat moet oplossen.
Maartje1990
Geplaatst: 23-03-13 18:17
Ik heb zelf veel 'voorwerk' gedaan. Dus inderdaad zoals jij dubbele longe (goed die commando's erin stampen!) en lange lijnen. Maar hierna heb ik hem weggebracht hoor! Je wilt niet iets fout doen, en dat je pony met wagen en al aan de kletter gaat/omkiept en wat nog meer voor akelige dingen kunnen gebeuren. Dus ik zou het daadwerkelijke beleren door een profesioneel iemand/bedrijf laten doen. Zorg er ook voor dat je pony al helemaal verkeersmak is enzo, scheelt allemaal heel veel! Normaal duurt het zo'n 6 weken, mijn pony (weliswaar al 22) was binnen een week weer terug! Gewoon omdat hij eigenlijk al zoveel kon doordat hij zo braaf/verkeersmak was en door mijn voorwerk. Succes!
okeee , bedankt ! ja ik denk dat ze bij haar vorige eigenaar al een keer voor de kar heeft gelopen maar dat weet ik niet ... ze is ook al 13 en helemaal verkeersmak (:
capopjekop
Geplaatst: 23-03-13 18:20
En als je pony een beetje braaf is en je wilt het graag zelf meemaken dan kun je ook iemand aan huis laten komen. Zo heb ik dat ook gedaan. In het begin kreeg ik les (dat ga ik straks weer oppakken).
wat leuk!!, dat zou ik ook wel willen met mn welsch pony, ze is redelijk verkeersmak (loop vaak met haar langs de weg) ze houd niet van rijden, dan is ze best fel...dus zijn we mee gestopt omdat ik eigenlijk toch al aan een grotere pony toe was, maar misschien is mennen wel wat voor haar. Succes allemaal : met Rijden/Mennen!!