Ouder paard met artrose bezig houden, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Ouder paard met artrose bezig houden, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:48

Ik verzorg al aardig wat jaartjes 2 merries. Beide zijn met pensioen, maar waar de oudste (30) dit heerlijk vind en geen grassprietje wil missen, vind de jongste (26) het helemaal niks... helaas moet zij verplicht met pensioen door haar artrose.

Nu dus mijn twijfel, wat kan ik met haar doen waardoor ze toch lekker bezig is maar wat niet te belastend is voor haar achterbenen.
Nu wandel ik vaak 1x per week een rondje met haar, maar dit is langzamerhand vragen om problemen. Ze wil zó graag werken voor je dat ze zichzelf enorm opfokt en op de heenweg is er geen discussie over mogelijk met haar ze moet, zal en wíl HARD!
Nu luistert ze op zich wel naar mij, maar 10 seconden later is ze dat weer vergeten en is ze weer helemaal maf...
Nu wandel ik met een halstertje om en is ze daarmee wel te handhaven, maar ik merk gewoon dat ze iets nodig heeft waarvoor ze moet nadenken en bezig kan zijn, iets waarmee ze die overtollige energie kwijt kan in werk.

Helaas heb ik door mijn studie op het moment alleen op de zaterdag tijd, en misschien volgend kwartiel nog een dag door de weeks (weet ik pas over een week of 3) Paarden staan 24/7 op de wei, dus aan beweging/ruimte geen gebrek. Het gaat dus puur om haar hersens eens aan het werk te zetten.

Nu zat ik al te denken aan iets van grondwerk en clickertraining, of andere simpele oefeningetjes met balkjes of kunstjes...
Maar in hoeverre kan ik oefeningen doen die niet belastend zijn voor haar achterbenen?
Ik ben namelijk absoluut niet thuis in deze richting van werken/bezig zijn met paarden.

Iemand tips? :D

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:07

Hoi!
Met grondwerk/clickertraining kun je leuke dingen doen die niet te belastend zijn.
Ik ben met mijn paard net begonnen met clickertraining, je kunt ze echt vanalles aanleren. Kijk eens op nalanta.nl!
Zelf doen wij nu veel schriktraining, over een zeiltje lopen, paraplu's etc. Misschien is een grote paardenvoetbal ook wel wat?

Anoli

Re: Ouder paard met artrose bezig houden, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:19

Ik heb nu een boek besteld over grondwerk etc, dus die eerst maar eens lezen. En die site heb ik al eens van gehoord ja. Ga daar ook eens even rondneuzen, thanks!!

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:31

Die van mij is ook 26 en heeft artrose en doe met hem vrijheidsdressuur. Hij moet zijn hersenen wat meer laten werken en ik merk vaak dat na een minuutje of 10 hij aangeeft dat het genoeg is en dan is hij ook wel moe. Als je haar achterbenen niet te veel wilt belasten, zijn er kleinere oefeningen die je kan leren. En verder net als wat undefined aan geeft :)

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:34

Inderdaad is grondwerk en vrijheidsdressuur een hele leuke uitweg om toch nog iets met je paard te doen. Zo kan je met vrijheidsdressuur nog een heleboel "kleine" kunstjes leren zonder dat je het been belast :)
Als je op www.forstavd.tk kijkt, onder het kopje kunsten leggen we een aantal kleine kunsten uit :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:40

Dank je wel, ga eens even kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:51

Wat hier gezegd is geweest, grondwerk, clickertraining, ..
Waar je ook eens naar kan kijken is horse agility .. Komt eigenlijk alles in samen en dan heb je ook echt een doel om naartoe te werken. Is denk ik ook wel leuk om echt actief bezig te zijn (vooral die hersenen actief te laten bezig zijn door met attributen en dergelijke te werken ;) ).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:52

Maar wat ik heb gezien van agility is het veel doorheen springen en op klimmen... Of heb ik dan net de verkeerde dingen gezien?
Springen en klimmen gaan hem echt niet meer worden voor haar :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:56

Je hebt waarschijnlijk het bekendste filmpje gezien (in het noors of zweeds of ergens iets in die richting, met die man die met een paard los loopt en echt met een tunnel enzo?). Dat is uiteindelijk mogelijk, maar moet helemaal niet .. Ik heb laatst een paar filmpjes van het starters-level gezien en viel me op hoe rustig en saai dat allemaal was :P Gewoon alles in stap, niet springen.

Verder moet je niet alles officieel doen natuurlijk, je kan gewoon voor jezelf bezig zijn en inspiratie halen uit de parcoursjes en de hindernissen ;) Als je het wel officieel wil doen mag je volgens mij ook zeker hindernissen skippen, daar krijg je dan gewoon geen punten voor :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:00

Haha nee op Horse Event paar jaar geleden.
Wedstrijd gericht gaan we nooit doen, eigenaar heeft geen trailer meer.
Maar we hebben wel een mooi gemeenteveldje om de hoek dus daar kunnen we mooi trainen en
oefenen :j

Ga dat ook eens bekijken :j
Dank je wel voor de tip! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:03

Ah ok, nuja, wat ze veel laten zien is springen door de hoop, omdat dat natuurlijk wel leuk is, ergens doorheen springen. Maar het moet dus allemaal niet, en dat is echt niet de enige oefening die erbij hoort :Y)

Hier op bokt is ook een horse agility-topic: [TVG] Horse Agility
Ook zijn er nu enkel grotendeels online-wedstrijden (zeker hier in Nederland/België) dus een trailer is helemaal niet nodig, gewoon filmpje maken en opsturen :Y) (zelf doe ik er ook niks mee hoor, ik ga met de hindernissen spelen gewoon omdat het leuk is, maar niet met de intentie om echt aan de wedstrijden te gaan meedoen ;) ).

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:05

Oh wat grappig online-wedstrijden, dat zoiets bestaat :')
Maar wel slim bedacht idd :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:56

Horseagilty is leuk en kun je online doen, ja. Heb ik ook gedaan met mijn mini
http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
via enter the competitions kun je kijken hoe een wedstrijdje eruit ziet en ideeen opdoen.
Ik deed het ook wel met de oudere dames hier, maar de sprong alleen in stap. (dus gewoon over balkje stappen) Voor de rest kan het meeste wel, als ze het leuk vinden.
Heb al eens aan vanessa gevraagd om wedstrijden te ontwerpen voor de oudjes onder de paarden, maar weet niet of het er ooit echt van komt.

VD is in die zin een leuk idee als je dingen kunt leren die niet belastend zijn, zoals dingen oppakken, dingen omgooien, misschien toneelstukje verzinnen of zo.

Grondwerk kan ook, zeker met clicker, maar is ook altijd een uitdaging. Kunst is om helder te krijgen wat wel en niet kan. (en daar kan ik over meepraten met 3 kneuzen)

Misschien leuk om puzzels te verzinnen? Heb ik ook nog nooit gedaan met paarden, wel ooit met honden.
Maar misschien leuk om over te brainstormen
Anders kom je gewoon een kijkje nemen in dit topic... daar zitten er meer met soortgelijke vragen en problemen
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:38

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:40

liljebo schreef:
Horseagilty is leuk en kun je online doen, ja. Heb ik ook gedaan met mijn mini
http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/
via enter the competitions kun je kijken hoe een wedstrijdje eruit ziet en ideeen opdoen.
Ik deed het ook wel met de oudere dames hier, maar de sprong alleen in stap. (dus gewoon over balkje stappen) Voor de rest kan het meeste wel, als ze het leuk vinden.
Heb al eens aan vanessa gevraagd om wedstrijden te ontwerpen voor de oudjes onder de paarden, maar weet niet of het er ooit echt van komt.

VD is in die zin een leuk idee als je dingen kunt leren die niet belastend zijn, zoals dingen oppakken, dingen omgooien, misschien toneelstukje verzinnen of zo.

Grondwerk kan ook, zeker met clicker, maar is ook altijd een uitdaging. Kunst is om helder te krijgen wat wel en niet kan. (en daar kan ik over meepraten met 3 kneuzen)

Misschien leuk om puzzels te verzinnen? Heb ik ook nog nooit gedaan met paarden, wel ooit met honden.
Maar misschien leuk om over te brainstormen
Anders kom je gewoon een kijkje nemen in dit topic... daar zitten er meer met soortgelijke vragen en problemen
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Dank je wel voor de tips!
Gister een boek binnen gekregen over clickertraining en grondwerk, etc...
Nu nog tijd vinden om die door te lezen :')

Paard is absoluut niet dom, dus de kunst is om dingen te vinden die ze leuk vind maar niet kan gaan misbruiken tegen mij _O-

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:51

Misschien is het ook leuk om haar mee te nemen langs de fiets? Ze zou dan ook stukjes kunnen draven en je kunt haar harder laten stappen dan wat je zelf lopend bij kunt houden. Wel opletten dat ze je niet vooruit gaat trekken, want dan hou je haar zeker niet met een fiets!
Wij deden dit altijd met de paarden als ze een zware wedstrijd hadden gelopen en dus niet gereden werden de dag erna. Ze vonden dit erg leuk en werden al helemaal gelukkig als ze tussendoor even mochten grazen ;)

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:44

Wij hebben tot vorig jaar een fjord gehad van 33 jaar, ook met artrose en heeel werklustig. Ze was onder het zadel bereden en voor de wagen, maar had meer plezier in het rijden met de wagen. Ik neem aan dat jou 'oudje' niet beleerd is voor de wagen oid... Dat is namelijk ook een goed oplossing om de gewrichten minder te belasten als onder de man, je kan er dus langer mee door gaan. Anders slepen etc.
Wandelen deden wij ook maar hadden hetzelfde probleem; veel te enthousiast! het hielp dan een ander paardje mee tenemen die ze kent en die ervoor te laten lopen (ook met de wagen), dan ging ze een stuk rustiger..
Kijk uit met te korte bochtjes etc ivm de gewrichten. rechtuit langere stukken zijn beter....
Je kunt ook 'schik' training doen, lange teugel, balkjes lopen. door wapperende linten etc. zo word ze ook nog mentaal uitgedaagd, dus met steeds nieuwe dingen (attributen) werken.
veel plezier met t paardje!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:21

PsymaliPKA schreef:
Misschien is het ook leuk om haar mee te nemen langs de fiets? Ze zou dan ook stukjes kunnen draven en je kunt haar harder laten stappen dan wat je zelf lopend bij kunt houden. Wel opletten dat ze je niet vooruit gaat trekken, want dan hou je haar zeker niet met een fiets!
Wij deden dit altijd met de paarden als ze een zware wedstrijd hadden gelopen en dus niet gereden werden de dag erna. Ze vonden dit erg leuk en werden al helemaal gelukkig als ze tussendoor even mochten grazen ;)

Fietsen is geen optie met haar :n
Tenzij ik graag in het ziekenhuis wil liggen :')

Mevrouw trekt mij dan gewoon mee, of besluit ineens bovenop mij en de fiets te springen als ze ergens van schrikt...