[AR] Welk tuig is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Welk tuig is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:34

Hoi!

Ik ben opzoek naar een mooi nieuw (of 2ehands maar in goede staat) tuigje voor mijn shetlander. Nu heb ik deze http://6.media.hyves-static.net/1532289 ... 89381.jpeg ,Ik rij met een sulky dus dan moet het met losse lichtogen is mij verteld. Ik zat eerst voor een Bertha tuigje te kijken maar ik lees hier wel verschillende reacties over.. en dit tuigje is toch niet geschikt voor een sulky? omdat ik wel een beetje een goed tuig wil en er weer even mee vooruit wil zit ik dus in een iets hogere prijsklasse te kijken.
Een ideal tuigje ofzo lijkt me super, maar ik ben maar een arm 16jarig meisje haha, ik heb geen geldboom en als ik daarvoor moet gaan sparen dan heb ik er misschien volgend jaar eentje, en natuurlijk wil ik niet al mijn geld opzij zetten voor een tuigje.

Nu zag ik dit tuigje 2e hands,
Ik heb al google afgespeurd en ik heb echt nog niet kunnen ontdekken wat voor tuig dit dus is! :+

Afbeelding

Is dit tuig geschikt voor achter een sulky? En welke is het, is de kwaliteit goed?

groetjes Heidi

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:47

Lijkt heel erg hier op: http://www.ruitersportbenjamins.nl/hb-m ... dtuig.html
Lijkt me een prima tuig waar je een paar jaar mee vooruit kan.
Edit, als hij 2ehands is, ligt het er aan hoe hij onderhouden is.
Voor zo'n tuig met goed onderhoud kan je zo'n 4 tot 5 jaar rekenen ongeveer.
Ik had een simpel Imperial Riding tuig (150euro) overgenomen voor 30euro.
Deze een jaar gehad, maar verpest door teveel en te dik invetten waardoor het leer te soepel werd en snel door slijt (singels en broek).
Voor mijn Ideal tuig heb ik advies gekregen in te vetten met speciale leder olie. Niet te vaak anders laten je stiksels los. Tussendoor schoonmaken met zadelzeep of leer doekjes.
Edit 2 :+ lijkt me geschikt voor 2wieler, zo te zien zit te draagriem los.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 22-03-13 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:53

Je bedoeld dat de draagriemen van de lichtogen (waar de lichtogen mee aan het schoftje vast zitten) 'los' moeten zitten denk ik? Letterlijk 'losse' lichtogen is niet zo handig namelijk ;)
Wel dat de draagriemen v/d lichtogen 'los' zitten, dus dóór het schoftje heen kunnen bewegen. Het beste kan je dat aan de verkoper vragen. Van sommige tuigen is wel bekend dat het los zit of vast, en bij bijv. nieuwe Idealtuigen kun je ook aangeven dat je de draagriemen los wil hebben, dan wordt dat zo (tegen meerprijs eventueel) gemaakt of aangepast.

Het tuig wat je nu laat zien, weet je zeker dat het 2dehands is?
Ik 'ken' de verkoper van deze tuigen namelijk en die verkoopt ze gewoon nieuw, heeft ook een eigen website en adverteert ook vaak op marktplaats.

Ik zie overigens geen strengen op de foto.

Het Bertha tuig.................. is troep. Net als je huidige tuig overigens, maar voor het oog ziet het Bertha tuig er net wat luxer uit en je betaald er net iets meer voor.

Een Ideal tuig nieuw is ook idd niet heel goedkoop (al ligt het wel aan het type dat je wil kopen), maar ze worden ook wel 2dehands aangeboden, moet je soms even goed zoeken.
Weet niet hoe groot je shet is, maar misschien is dit wel wat voor je?
http://link.marktplaats.nl/654405740

Al ben ik niet zo weg van zo'n anatomische/voorgevormde borst, voornamelijk bij kleine pony's, gaat toch vaak kantelen en bij de schouder in de weg liggen. Maar wie weet past het wel. zou wel even vragen naar de draagriemen v/d lichtogen.

Dit is trouwens ook een mooi alternatief; weet alleen niet of die ook worden gemaakt/geleverd met losse draagriemen, maar dat zou je kunnen vragen.
http://www.marathonwagen.com/?p=product ... roduct=111

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:20

JoyCiej007: Ik heb even gevraagd of de strengen erbij zitten maar ga er vanuit van wel. En dat met de lichtogen, ik bedoel inderdaad de draagriem (sorry, ik men echt nog maar net!)
Mijn shetlander is 1.03 maar ze is best smal en ze heeft ook een smalle borst ( http://4.media.hyves-static.net/1476816 ... 16995.jpeg ) dus ik denk dat dat tuigje niet echt gaat passen(helaas)! Je andere alternatief vind ik heel mooi, maar eigenlijk kan ik nog niet zoveel geld wegleggen voor een tuig.. (dat geld dus ook voor die van ideal) ik vind het jammer maar ik verdien echt geen wereldloon, gewoon minimumloon per uur voor mijn leeftijd in de horeca, dus dan moet ik aardig wat uurtjes gaan maken en dan heb ik geen tijd meer om te mennen vrees ik haha! Ik kan dit tuig evt ook nog wel nieuw kopen, want ik vind hem eigenlijk wel mooi al heb ik liever een bruine. Maar ik weet ook weer niet of dat mooi is op een bonte pony.

Ik heb me van het bertha tuigje af gezet omdat ik er gewoon even mee vooruit wil, dat hoeft geen 20 jaar te zijn, tegen die tijd verdien ik meer en komt er vast wel ooit een nieuw tuigje en een nieuwe marathonwagen hoop ik :)) Mijn tuigje is inderdaad niet van super kwaliteit, al gaat het prima hoor. Geen drukplekken en nog aardig soepel. Maar ik vind het touw gewoon lelijk en ik kan er op wachten dat het op een dag wel echt kapot gaat.

xSCWx schreef:
Lijkt heel erg hier op: http://www.ruitersportbenjamins.nl/hb-m ... dtuig.html
Lijkt me een prima tuig waar je een paar jaar mee vooruit kan.
Edit, als hij 2ehands is, ligt het er aan hoe hij onderhouden is.
Voor zo'n tuig met goed onderhoud kan je zo'n 4 tot 5 jaar rekenen ongeveer.
Ik had een simpel Imperial Riding tuig (150euro) overgenomen voor 30euro.
Deze een jaar gehad, maar verpest door teveel en te dik invetten waardoor het leer te soepel werd en snel door slijt (singels en broek).
Voor mijn Ideal tuig heb ik advies gekregen in te vetten met speciale leder olie. Niet te vaak anders laten je stiksels los. Tussendoor schoonmaken met zadelzeep of leer doekjes.
Edit 2 :+ lijkt me geschikt voor 2wieler, zo te zien zit te draagriem los.

Ja dit is het tuig, super bedankt! Hij is 2e hands maar het prijskaartje zit er nog aan staat er.

JoyCiej007

Re: Welk tuig is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:29

http://www.marathonwagen.com/?p=product ... roduct=111 deze is ook gewoon in bruin verkrijgbaar. En het tuigje uit jou beginpost als het goed is ook, tenminste, heb dat zelfde tuig ook wel eens in het bruin gezien.

Is het dan geen idee om gewoon nog even te wachten, en ondertussen door te blijven sparen?
Een goed tuig gaat bij goed onderhoud echt járen mee! En 't lijkt mij zonde om iets 'half half' te kopen om vervolgens binnen redelijk korte termijn dat weer te moeten verkopen (je raakt het niet altijd gemakkelijk weer kwijt) om nóg weer iets anders te kopen.
Maar dat is uiteraard je eigen keuze.

Ik begon jaren geleden met een zwart marathontuig van Ideal, ruim 6 jaar gebruikt door mij (zéer intensief) en was nog keurig. Is helaas toen gestolen, samen met een boel andere spullen.
Toen een 2dehands maar vrijwel ongebruikt bruin marathontuig gekocht, merkloos maar lijkt heel erg op Ideal. Komt uit Hongarije. Dit tuig heb ik nu ruim 5 jaar in gebruik en houd zich ook nog super, fijne kwaliteit en lekker soepel. Kan zo nog een jaar of 5 mee.

Het is even een investering, maar dan heb je wel wat.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:31

Ik denk er nog even over na.. :) En ik ga marktplaats/bokt markt goed in de gaten houden!

Als ik het geld had, dan was ik wel bereid om het uit te geven hoor, maar wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:27

Er staan momenteel best een aantal ideal tuigjes te koop op de bokt markt en (vind ik) redelijk betaalbaar!

edit: bijv. http://www.bokt.nl/markt/ad/127212/ideal-tuig-maat-shet denk dat je (iig bij ideal) voor jouw pony wel voor shet moet gaan en niet voor pony. Heb zelf de webtech ideal op mijn pony van 1.14 en het past net als alles op het kleinst zit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 02:51

Ik zag het trouwens op bokt staan dit tuigje, en volgens mij wou de verkoopster er iets van rond de 230 voor hebben, dus als je dat had kunnen betalen (het is nu weliswaar verkocht) dan lijkt me het ideal tuigje van 200 ook niet zo'n probleem toch? En het is weliswaar niet nieuw, maar wel een kwaliteitstuigje, wat veel belangrijker is :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:38

ik zou investeren in een écht goed tuig !
nu ik eens een ongeluk heb moeten meemaken met de menwagen was ik zoo
blij dat de verzorgjes een heel goed tuig hadden.

ik was toen nog opzoek naar een tuig voor mijn eigen pony , en naar dat ongeluk
heb ik toch beseft dat je maar beter een goed tuig kan hebben , en heb ik giénvesteerd
in een goed tuig van 400 euro ( gekocht voor 325 wegens oud model )

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:13

voor een ideal tuig zou ik voor jouw formaat pony zelfs naar de maat mini shet gaan kijken.
ik heb zelf een merrie van 1.06 (welsh x NAS) en die heeft ook de maat mini shet nog op.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 10:20

Ze heeft met hoofdstel ook mini shet ja! Bedankt, ik wacht dan wel op mini shet :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:22

Dat tuig hebben wij hier ook hangen volgens mij. lijkt er iniedergeval veel op. We hebben het op 2 Welsh Mountains liggen.(schoft ong: 1,20) En we zijn van plan een sulky te kopen. En daar gaan we dus echt geen nieuw tuig bij kopen. Ik denk gewoon dat dat wel kan dus.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:29

Heb je maat shet op die pony's liggen?