[AR] shetlanderkar of toch een ponykar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiaraschatje

shetlanderkar of toch een ponykar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:24

hallo bokkers

ik heb een pony staan van 1.15m
nu ben ik op zoek naar een sulky maar als je naar de maten van de karren kijkt valt ze net overal tussen
een shetlanderkar wordt aangegeven tot 1.10 m en een ponykar vanaf 1.20m
wat zou de beste maat zijn voor mijn pony??

isabellevv

Re: shetlanderkar of toch een ponykar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:33

Moeilijke maat pony heb je :) Misschien ook een beetje kijken naar hoe breed je pony is...? Verder, zou het niet weten eigenlijk

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:24

'shetlanderkar', 'ponykar', dat zijn begrippen die ehm, weinig specifiek zijn. Over welke sulky's/tweewielers heb je het, van welk merk?

Als je het over een 4wielige wagen hebt bijvoorbeeld, kan je iets wel 'shetlanderkar' noemen, maar een shet van 85 cm. en een shet van 1m. passen vaak dan niet voor dezelfde wagen.

Kijk met sulky's en 2wielers vooral ook naar de grote van de wielen. Met 4wielers kijk je vaak eerder naar de bokhoogte ten opzichte van de stokmaat van de pony, en ook wel naar de wielen (want met 4wielers is meestal kleine wieltjes = hogere rolweerstand = zwaarder trekken, maar dat ligt ook aan het type).

Ik heb een Welsh A merrie van ong. 1.18m. Nooit officieel gemeten, ze is me verkocht als 'ong. 1.22m.' maar dat haalt ze echt niet. Dan nog een shet van tussen de 1m. en de 1.03m. ongeveer.
Beide staan voor dezelfde marathonwagen die een erg lage rolweerstand heeft en echt superlicht trekt, maar wel voldoende zwaar is om stabiel te zijn. Bokhoogte weet ik zo uit mijn hoofd niet, maar wel wat meer dan 1 meter.
hier de welsh er voor:
https://lh6.googleusercontent.com/-xfZ8 ... G_3264.jpg

hier de shet er voor:
https://lh4.googleusercontent.com/-LLMc ... %25203.jpg

Kan beiden dus prima, ook voor 'het plaatje'. Alleen, als je moet kiezen, dan staat de Welsh er toch nét wat mooier voor. Komt ook omdat de wagen 1.26m. spoorbreedte heeft, dus wat breder is en dat valt bij de shet wat meer op heb ik het idee.

isabellevv schreef:
Moeilijke maat pony heb je :) Misschien ook een beetje kijken naar hoe breed je pony is...? Verder, zou het niet weten eigenlijk

TS heeft absoluut geen 'moeilijke maat pony', alleen is er meer info vereist en werkt het niet op de manier die TS denkt, 'shet of pony'. breedte van de pony......... is ook meestal nogal veranderlijk hé, qua bespiering en vet.

Lauratjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:55

Ik zou voor een shetlanderkar gaan ;) Pony kar is beter voor pony's van 1.30 ofzo

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:56

Lauratjuh1 schreef:
Ik zou voor een shetlanderkar gaan ;) Pony kar is beter voor pony's van 1.30 ofzo

........ want?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:14

Wat voor een kar wil je? Ik had een concour wagen die juist geschikt was van 110 tot 120cm.
Bokhoogte iets boven de meter. Karretje was iets te zwaar voor mijn shet en voor het plaatje te groot.
Wellicht handig om opzoek te gaan naar zo'n karretje?
Of zoiets http://www.speurders.nl/overzicht/diere ... 21095.html
Ligt er ook aan waarvoor je de kar wil gebruiken he.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:29

Ik ben het met Joyce eens. Plaats eens foto's..